-

Jons Janssens, Ace & tate: ‘Geslaagde experimenten moet je goed in de business integreren’

Opticienketen Ace & Tate bestaat zes jaar, en dat betekent dat het bedrijf in een nieuwe fase terecht komt. Maar hoe hou je de innovatiesnelheid uit de begindagen vast? “Experimenteren en falen moet in je business zitten.” 

Is er iets dat Jons Janssens, hoofd digital bij Ace & tate heeft onderschat, in die paar jaar dat hij actief is bij het bedrijf? “Hoe moeilijk het is om te innoveren als je al een lopende business hebt. Ace & tate in jaar een is een heel ander bedrijf dan in jaar vijf, maar eigenlijk wil je wel dezelfde snelheid houden. het is dus belangrijk om niet alleen te blijven doen wat je al kan, maar een deel van de organisatie moet ook nieuwe dingen blijven onderzoeken. Experimenteren en falen moet er in zitten.” 

De ‘dynamic storefront’ is nu het aandachtspunt voor Ace & Tate. De basis: innovatie komt vanuit de experience en de interface, en niet zozeer vanuit het product of de dienst die het bedrijf levert. 

“Wij breken het vrij gestructureerd op in allerlei journeys. Bijvoorbeeld het passen van een bril is een journey, of het doen van een ogentest. Dan kijken we welke interface het beste past bij welke journey. Het boeken van een ogentest gaat prima via voice, maar voor het browsen door de verschillende modellen is voice weer heel slecht. Zo kijken we welke interface op welk moment relevant is. Zo ranken we dat, en we investeren alleen als er een goede match is.” 

De uitdaging voor het bedrijf is om de innovatie georganiseerd te krijgen. “Als een experiment slaagt, is het belangrijk dat dat nieuwe deel goed geintegreerd wordt in de business, dat het niet als eilandje blijft bestaan.”

Janssens benadrukt ook de band die het bedrijf heeft met de creatieve sector. “Ace & tate richt zich nu nog vooral op Europa. Je kunt op mediagebied wel een en ander van ons verwachten. We hebben altijd een sterke band gehad met de creatieve wereld, en dat zullen we zeker voortzetten. Ook in events, gericht op lokale markten, zoals we bijvoorbeeld deden met het Digital Festival hier.” 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond