-

TikTok is niet langer het kleintje onder de social media

Tijdelijke berichten, Stories, gezichtsmaskers en Discover. Facebook heeft een geschiedenis als het gaat om het kopiëren van features van concurrerende apps. Waar in het verleden vooral Snapchat hier het slachtoffer van was, is de focus nu verlegd naar een relatief nieuwe speler in het social media domein: TikTok. What are you waiting for?

Lyrics for Stories

Vorige week kwam naar buiten dat Instagram bezig is met een nieuwe functionaliteit: Lyrics for Stories. Buiten Nederland is het mogelijk om via de muzieklens delen van nummers van artiesten toe te voegen aan Instagram stories, met de lyrics feature wordt de songtekst gesynchroniseerd met de muziek. Een feature die bijzonder veel raakvlak heeft met het snelgroeiende TikTok social platform.

Videocontent met een hoog meme-gehalte

TikTok – in september 2017 uitgebracht door de Chinese ontwikkelaar ByteDance – is een social (video) platform dat zich richt op ‘real short videos’ en vooral populair is onder tieners. In China heeft het social platform een andere naam: Douyin. In 2017 werd musical.ly – een platform waarop gebruikers playbackvideo’s konden maken en delen – overgenomen en samengesmolten met TikTok. Binnen TikTok worden korte video’s gemaakt, bewerkt en gedeeld. Video’s hebben doorgaans een hoog meme-gehalte. Vergelijkbaar met andere social platforms is het mogelijk om andere gebruikers te volgen en een ‘volgersbase’ op te bouwen.

TikTok vaker gedownload dan Instagram 

De groei die TikTok in zowel Nederland als het buitenland doormaakt is indrukwekkend. Zo zou TikTok 800 miljoen gebruikers hebben waarvan 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers. In Nederland zou TikTok rond de 3,5 miljoen gebruikers hebben, daarmee bieden ze Snapchat en Instagram serieuze concurrentie.

In 2018 was TikTok de meest gedownloade app in de App Store en scoorde ze een vierde plek in de Google Play Store volgens SensorTower. Overall werd TikTok vaker gedownload dan Instagram. Ondanks dat Instagram langer bestaat – en dus qua downloads misschien hun grootste groei al gehad heeft – is dit op zijn minst opvallend te noemen.

Een aantal andere interessante statistieken over TikTok:

  • In de UK, Frankrijk en Duitsland wordt TikTok gemiddeld acht keer per dag geopend. In Italië en Spanje ligt dit gemiddelde op zes
  • In de Verenigde Staten wordt TikTok acht keer per dag geopend door 27 miljoen gebruikers
  • Gemiddeld besteden gebruikers 52 minuten per dag in de app
TikTok sluit naadloos aan op generatie Z

TikTok lijkt als een warme jas te passen bij tieners (generatie Z) maar hoe komt dat? Daar zijn verschillende redenen voor:

  • Bij Generatie Z gaat het minder om het perfecte plaatje maar juist meer om ‘echtheid’
  • Generatie Z is ‘digital savy’ en op TikTok draait het om deze digitale skills. Het editen van video’s en het toevoegen van effecten maakt het uitdagend voor tieners
  • Gaming is groot binnen de tienerdoelgroep en TikTok speelt daar met zogenaamde challenges slim op in. Via challenges – vaak gericht op een lied – activeren tieners elkaar om mee te doen

Advertentiemogelijkheden dichtbij 

Hoewel er tot op heden weinig mogelijkheden waren voor merken zijn er steeds meer signalen die aangeven dat adverteren binnenkort mogelijk wordt. TikTok is momenteel een rondgang aan het doen langs mediabureaus in Europa om hun advertentiemogelijkheden te bespreken. In een uitgelekt pitch document worden de volgende advertentievormen genoemd:

  • Brand takeover: fullscreen advertentie (statisch of video) met de mogelijkheid om gebruikers naar een locatie buiten TikTok te sturen
  • In-feed native video: video advertentie in de ‘for you’ feed van TikTok
  • Hashtag challenge: sponsoren van een hashtag challenge en activeren van gebruikers tot het plaatsen van user generated content
  • Lens 2D, 3D & AR: vergelijkbaar met de lensen van Snapchat

Inspiratie

Drie cases om te laten zien wat er (straks) mogelijk is voor merken op TikTok.

GUESS #Inmydenim

In September 2018 lanceerde GUESS de #InMyDenim challenge op TikTok. Gebruikers werden opgeroepen om denim-content te delen. Bijvoorbeeld via een before en after video.  Op de hashtag zijn in totaal 5.338 video’s binnengekomen en is de hashtag ruim 37,5 miljoen keer (!) bekeken.

Coca Cola #Shareacoke 

In de zomer van 2016 lanceerde Coca-Cola hun Share a Coke campagne. Onderdeel van de campagne was een social challenge op TikTok (destijds nog Music.ly). Tieners werden opgeroepen een videoclip maken met een flesje Coca-Cola in hun hand en konden dit linken aan hun omgeving of aan de songtekst die op de flesjes waren gedrukt. Het resultaat? 900.000 inzendingen met een gecombineerd bereik van 200 miljoen views.

Adidas Neo

Adidas zet TikTok (in China Douyin) in om een connectie te leggen met een jonge doelgroep. Met inspirerende content – vaak op dagelijkse basis – bouwt Adidas een relatie op met tieners. Binnen twee maanden volgden meer dan 1,2 miljoen gebruikers het account.

Een ruwe diamant

Met weinig merken die aanwezig zijn op TikTok en het ontbreken van advertentiemogelijkheden is TikTok nog een ruwe diamant onder de socialmediaplatforms. Wanneer de explosieve groei doorzet en TikTok investeert in de Nederlandse markt wordt TikTok een heel interessant platform voor adverteerders om een jonge doelgroep te bereiken.  

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond