-

Wat wordt het komend jaar? De voorspellende analyses van Scyfer!

Koopgedrag voorspellen. Objecten en mensen in foto’s herkennen. Ziektes vaststellen met hersenscans. Het kan allemaal met Scyfer, die de maximale waarde uit grote hoeveelheden gegevens haalt. Het zoveelste big data-concept?

We zagen Scyfer 10 december op de tweede editie van Best of High Tech, een jaarlijks event dat we samen met de High Tech Campus en Brainport Eindhoven organiseren. In het verlengde van de AIA komen daar Nederlands meest innovatieve hightech start-ups en concepten bijeen. Scyfer presenteerde zich en kreeg van het publiek het predikaat ‘meest waardevolle toekomstige concept’. Jörgen Sandig, algemeen directeur, pitchte en liet zien wat Scyfer allemaal kan betekenen voor sectoren uiteenlopend van beveiliging, marketing en de medische wereld.

Wat houdt Scyfer precies in?

“Scyfer is specialist in zelflerende algoritmes, die grote hoeveelheden gegevens analyseren en daar voorspellende waarde uithalen. We acteren op het snijvlak van universiteit en het bedrijfsleven en danken ons bestaan aan een wedstrijd die een Nederlandse retailbank uitschreef om de respons van klanten te kunnen voorspellen. We wonnen, richtten Scyfer op en onze eerste klus was de marketingvoorspellende modellen van de bank te verbeteren. Nu kan ik zeggen dat we de beste modellen maken.”

Wat maakt Scyfer zo goed en uniek?

“Iedere dataset is anders en vereist een andere technologie om de maximale waarde eruit te halen. Wij weten precies welke techniek het beste past bij welke dataset. Neem de hersenscans waar we mee gewerkt hebben. Dat zijn scans van maar 150 patiënten, maar per persoon bezit de 3D-scan uiteindelijk een miljoen variabelen. Scyfer herkent patronen, waarmee je bijvoorbeeld kunt bepalen wie Alzheimer heeft of niet. Bij banken is het juist andersom, die hebben een database met miljoenen klanten, maar per klant veel minder variabelen. Dan heb je een heel ander algoritme nodig. Uniek aan Scyfer is dat het een onbeperkt aantal variabelen aankan, en dat, hoe langer je blijft rekenen, hoe beter het model uiteindelijk wordt. Ze leren zelf. De meeste data-analyses voeren we uit op de laptop, waardoor er geen grote IT investeringen noodzakelijk zijn om te starten met geavanceerde data analyse.”

Waarom acteert Scyfer op het snijvlak van universiteit en bedrijf?

“We zien onszelf als een brug tussen die twee, om de afstand tussen wetenschap en commercie te verkleinen. Het bedrijfsleven is vaak nauwelijks op de hoogte van nieuwe en interessante ontwikkelingen op het gebied van machine learning. Scyfer ontwikkelt als spin off van de Universiteit van Amsterdam universitaire kennis direct om naar de praktijk. Hiermee kunnen bedrijven grote concurrentievoordelen behalen.”

Op welke branches concentreert Scyfer zich?

“Beeldherkenning, recommender-systemen en consultancy. Beeldherkenning gaat over objecten en mensen in afbeeldingen herkennen. Het werkt met deep learning-technologie die we bijvoorbeeld toepassen in beveiligingscamera’s en bij fotoanalyses. Recommender-systemen bepalen vraag en aanbod, zoals op webshops, door de voorkeur van gebruikers vast te stellen op basis van hun gedrag, en vervolgens op het individu toegespitste aanbevelingen te doen. Dat kan behoorlijk omzetverhogend werken. Met consultancy duiden we ontwikkelingen of gebeurtenissen die relevant zijn voor de klant, en interessant zijn om uit te werken tot een product.”

Welke case die jullie hebben uitgevoerd vind jij zelf bijzonder interessant?

“Sound Intelligence – ook deelnemer van de AIA14. Geluid geeft een heel ander perspectief dan beeld. Sound Intelligence is bezig om met geluidsmonitoren, die in kamers van verstandelijk gehandicapten hangen, alarmsituaties te detecteren. Dat gebeurt door geluidspatronen te herkennen. Wij helpen Sound Intelligence met het ontwikkelen van geluidsherkenningssoftware. Zodat er geen alarm hoeft af te gaan als binnen een wc wordt doorgetrokken of buiten een koe staat te loeien.”

Op welke cases willen jullie je techniek in de toekomst richten?

“Herkennen van beelden, waarbij een vervolgstap het herkennen van bewegingen in films is. Wij kunnen met onze technologie een 3D-omgeving herkennen. In de toekomst zullen veel zaken in 3D worden ontwikkeld. Het is belangrijk dat daarin variabelen te herkennen zijn, en ze te classificeren om het overzicht te houden in de groeiende driedimensionale wereld.”

Wat is jouw tip aan ondernemers?

“Veel experimenten, veel proberen en veel je neus stoten. Wees niet te bang om stappen te zetten, het uiteindelijke resultaat is moeilijk te voorspellen en merk je pas als je de stap hebt gezet.”

Scyfer schopte het op de Accenture Innovation Awards van 2014 tot een van de vijf finalisten in de categorie High Tech, die bijna honderd deelnemers telde. Bekijk de winnaars en de terugblik op de dag van de prijsuitreiking, 14 november in DeFabrique in Maarssen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond