-

Maarten Hoogvliet (Humanoids) ‘IT-bedrijven houden de krappe arbeidsmarkt deels zelf in stand.’

Terwijl de rest van de ICT-sector schreeuwt om personeel, kan Humanoids de toestroom van gekwalificeerde IT’ers niet aan en groeien zij hard dankzij hun zelf ontwikkelde opleidingsprogramma.

De afgelopen jaren was de vraag naar gekwalificeerd IT-personeel groot. Cijfers van het UWV laten zien dat sinds de tweede helft van 2017 er sprake is van een zeer krappe IT-arbeidsmarkt. De coronacrisis leidde er in 2020 toe dat de oververhitte arbeidsmarkt enigszins afkoelde, maar dat de ICT-sector volgens het UWV nog altijd sprake is van een krapte.

Maarten Hoogvliet en zijn compagnon Robbin Habermehl zien eveneens dat bedrijven moeite hebben om goede gekwalificeerde mensen te vinden en wat daarvan de oorzaken zijn. Hoogvliet: “Bedrijven houden de krapte op de IT-arbeidsmarkt voor een deel zelf in stand door elkaars mensen over te nemen, al dan niet met de hulp van recruiters. Daarbij zien wij dat bedrijven in de praktijk nog vaak kijken naar het aantal jaren ervaring van iemand, in plaats van iemands vaardigheden. Terwijl veel ervaring in onze ogen, Robbin en ik zijn zelf specialisten met ieder ruim vijftien jaar IT-ervaring, zeker niet altijd gelijkstaat aan kwaliteit.”

Tegelijkertijd ziet Hoogvliet dat het voor universitair geschoolden vaak heel moeilijk is om een ingang te vinden in de IT-sector. “Universiteiten leiden studenten nog altijd niet praktisch georiënteerd op en besteden weinig tot geen tijd aan de tools en technieken die in de IT-sector worden gebruikt.”

Hoogvliet begrijp daarom wel waarom een groot deel van de IT-bedrijven het spannend vindt om te investeren in talent en daarom kiezen voor mensen met enkele jaren ervaring, maar vindt deze keuze onterecht. “Juist jong talent kan leiden tot frisse nieuwe ideeën, zijn enthousiast om te leren en vaak bereid om een stap harder te zetten.”

Academici zelf opleiden

Hoogvliet richt daarom in 2017 Humanoids op, een UX & Development bureau dat zelf zijn medewerkers traint en opleidt. In korte tijd is het bedrijf gegroeid naar bijna twintig mensen. Hoogvliet: “Ons trainingsprogramma is enerzijds opgezet om zelf snel te kunnen groeien en een team van de hoogste kwaliteit op te bouwen en anderzijds om academici die anders buiten de boot dreigen te vallen een kans te bieden zich door te ontwikkelen.”

Humanoids richt zich in hun trainingsprogramma specifiek op drie disciplines: UX Design, Front-end en Java Development. Het opleidingstraject van in totaal twaalf maanden begint met een periode van zes weken waarin academici fulltime worden klaargestoomd voor het traineeship. Vervolgens gaan zij gaan zij per week vier dagen aan de slag met complexe digitale producten die Humanoids voor opdrachtgevers ontwikkelt. De andere dag bestaat uit trainingen met iedere week een ander thema, van specialistische kennis tot persoonlijke ontwikkeling. Daarbij krijgt iedere trainee zijn eigen buddy om mee te sparren en is er driemaandelijks een evaluatie van de vorderingen. Tijdens het volledige traject zijn verschillende certificaten te behalen.

“Waarin wij ons onderscheiden van andere opleidingen is dat het programma specifiek gericht is op academici. Zij hebben ontzettend veel potentie. Academici zijn het gewend om uitgedaagd te worden en de trainingen zijn dan ook van een hoog niveau. Daarbij wordt de opleiding continu doorontwikkeld en draagt inmiddels iedereen binnen Humanoids daaraan bij”, aldus Hoogvliet. 

Grote toeloop

Dat de ontwikkelde opleidingsmethode werkt ziet Hoogvliet aan de enorme studententoeloop en hij verwacht niet dat dit snel zal veranderen. “Technologie heeft de toekomst, een goede naam en de komende generaties zijn er volledig mee opgegroeid. Daarbij wordt ons opleidingsprogramma ook steeds bekender bij academici. Uiteindelijk hopen wij de banden met universiteiten verder aan te halen en een bijdrage te kunnen leveren aan hun opleidingen.”

Humanoids hanteert een streng selectieproces en verwelkomt slechts twee keer per jaar academici. Per traineeship ontvangt Humanoids per halfjaar circa honderd tot honderdvijftig aanmeldingen, waarvan uiteindelijk slechts twee mensen per discipline worden aangenomen . Hoogvliet: “Wij selecteren daarbij niet op relevante opleidingen, maar vooral op de ‘soft skills’ en ‘drive’ van iemand. Met de juiste intelligentie en genoeg motivatie kan namelijk iedereen leren programmeren of ontwerpen. Wat wij nog belangrijker vinden is dat mensen over goede communicatieve en sociale vaardigheden beschikken. UX designers en developers zijn steeds vaker een integraal onderdeel van een team en moeten kunnen schakelen met betrokkenen. Op basis van assessments en persoonlijkheidstesten tasten we af of iemand aanleg voor IT heeft.”

Kwalitatieve bijdrage IT-arbeidsmarkt

Bang dat mensen na de opleiding bij Humanoids direct de deur uitlopen is Hoogvliet niet. “Wij zijn bereid om veel te investeren in mensen en betrekken hen actief bij de organisatie. Dit doen wij onder meer door een fijne werkomgeving te creëren, mensen veel verantwoordelijkheid te geven en de mogelijkheid om te participeren in een medewerkers aandelenprogramma. Tot nu toe heeft dan ook iedereen die het traineeship heeft afgerond daarna een nieuw contract bij ons getekend.”

Maar uiteindelijk kan uitstroom volgens Hoogvliet niet worden voorkomen. “Hoewel we van harte hopen dat iedereen voor lange tijd bij ons blijft werken, staat het hen uiteraard vrij om te vertrekken. Het is voor opdrachtgevers mogelijk om de academici na het traineeship van ons over te nemen. Op deze manier dragen wij ons steentje bij om het schreeuwende tekort op de IT-arbeidsmarkt op een kwalitatieve manier terug te dringen.”

Over de auteur: Christian Slagter-Koster werkt voor Slagter Media.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond