-

Magento CEO over Amazon en de toekomst voor retailers

Magento mag dan qua merk niet zo’n stevige positie hebben als andere providers die e-commerceplatformen verkopen, toch heeft het een behoorlijk marktaandeel. Wat in 2007 begon als een open source project is uitgegroeid tot een wereldwijde operatie. Magento werd geacquireerd in 2011 door eBay en is weer op eigen benen komen te staan in 2015. Met haar recent verworven onafhankelijkheid (van eBay red.), wil CEO Mark Lavelle het platform naar een hoger niveau tillen.

Het platform heeft natuurlijk al een enorm achterban van developers en partners zoals Guapa e-commerce en beschikt over een enorme actieve install base. Magento ‘s e-commerceportfolio telt al meer dan 260.000 websites in alle uithoeken van de wereld, en haar ecosysteem telt al meer dan 300.000 developers. De teller van het huidige aantal verkochte Magento commercelicenties (voorheen enterprise) staat op 3900.

Tijdens Magento Live UK, waar ook CEO Mark Lavelle aanwezig was, heeft Derek du Preez (van het nieuwsplatform Diginomica) Mark geïnterviewd. De heren hebben het vooral gehad over de kansen en bedreigingen die Amazon als marktleider met zich meebrengt.

In tegenstelling tot andere meningen is Lavelle ervan overtuigd dat er nog voldoende ruimte is voor online retailers om de strijd aan te gaan. Uitgangspunten bij deze concurrentie zijn wel dan je dit doet op basis van ervaring, gebruik van de cloud en dat je eigenaar bent en blijft van de technologie.

Om de context wat beter te schetsen over hoe Magento is gekomen tot waar het nu is legt Lavelle uit:

Magento is in 2007 begonnen als een puur digitaal open source speler. En het ging gewoon viraal omdat, als je er aan terugdenkt, er destijds nog nauwelijks mogelijkheden waren om je eigen online store te bouwen. Je moest het helemaal vanaf scratch bouwen, dus dit was het eerste echte product met erg sterke tools die het mogelijk en makkelijk maakte om snel je eigen e-commerceplatform te bouwen. Magento is in 2011 gekocht door eBay. In die tijd was Magento het snelst groeiende e-commerceplatform van de wereld. Magento had toen al een levendig ecosysteem met allerhande partners en developers, het had multi-site en multi-currenty opties en was super flexibel en schaalbaar.

In de eBay-periode kreeg Magento een enorme injectie in een tweede fase van R&D. Dus hebben we de gehele core van het platform mogen herschrijven tot een digitaal commerceplatform. Hierbij kwamen extra functionaliteiten, zoals een volledig ordermanagementsysteem, betaalmogelijkheden en meer bruikbare enterprise tools. En toen ik in 2015 voor eBay werkte kreeg ik de kans om Magento als spin out op te bouwen als een opzichzelfstaand bedrijf.

‘We hebben een erg compleet end-to-end commerceplatform dat diverse kanalen aan elkaar ontsluit richting de eindklant. Het is niet meer alleen je website, het zijn je fysieke winkels, je sociale media en natuurlijk de marketplaces zoals Amazon en Alibaba. En we hebben goed gedacht aan hoe je omgaat met de omnichannel ervaring van je productaanbod en de klantenservice.’

Strategie

Gezien het feit dat Lavelle de marktpositie van Magento wil verbeteren, was Derek erg benieuwd naar hoe Lavelle kijkt naar Magento in vergelijk tot platformen als NetSuite, Infor en SAP. Zijn reactie hierop:

Onze grootste onderscheidende vermogen is dat onze klanten toegang hebben tot de broncode. Ze betalen voor Magento in een abonnementsvorm en krijgen de vrijheid om alles aan te passen en de core uit te breiden. Onze klanten vinden deze flexibiliteit vaak de doorslaggevende factor in hun keuze voor een platform. Vervolgens kunnen ze hun eigen platform hosten waar ze willen, hier hebben we zelf recentelijk nog de Magento-cloud voor beschikbaar gesteld. Andere belangrijke keuze factoren zijn het ecosysteem, de schaalbaarheid en het feit dat het wereldwijd zo stevig wordt omarmd.’

Ook geeft Lavelle toe dat er nog bedrijven zijn die moeite hebben met de stap naar digitalisering, dit heeft volgens hem vaak weinig te maken met de technologie. Het is wel tijd om de veranderende klantverwachting in te zien. Ook is het tijd om de stakeholders te overtuigen van de nut en noodzaak. Hierover zegt Lavelle:

Als eerste moet je inzien dat je merk de digitale consument bereikt. Ze gebruiken mobiele devices en willen de mogelijkheid om 24/7 te bestellen. Ze willen de controle over waar hun producten vandaan komen en waar deze worden geleverd. Ze willen zeker niet moeten bellen om een bestelling te plaatsen of ellenlange bestelformulieren invullen.

‘Ten tweede moet je technologie op een andere manier adopteren. Als jij inziet dat beleving rondom je merk digitaal is, dan moet je dat niet willen uitbesteden aan een ‘dertien in een dozijn’ oplossing. De technologie moet van jou zijn. De mogelijkheden die Magento je biedt zorgen ervoor dat je je budget echt kunt steken in die unieke online merkbeleving.

‘De technologie is, zoals eerder gezegd, vaak niet het probleem waarom bedrijven de volgende stap nog niet hebben gezet in de digitale transformatie. Het probleem zit veel vaker in de top van de organisatie. Is je strategie je digitale strategie of zijn dit twee losse strategieën. De grootste uitdaging die we nu bij Magento hebben is deze bedrijven ervan overtuigen dat het samenstellen van beide strategieën mogelijk is binnen ons platform. Veel bedrijven die zich in het midden enterprise segment bevinden zijn opgebrand door de eerste generatie platformen die niet met hun zijn meegeëvolueerd.’

Het Amazon dilemma

Het mag geen geheim zijn dat Amazon een flink aantal retailers de stuipen op het lijf jaagt. De schaal van de operaties, gecombineerd met de geautomatiseerde processen, de digitale ervaring en het cloudplatform, zorgen ervoor dat menig retailer met een stevige fysieke footprint moeit heeft om dit alles bij te houden.

De reactie van Lavelle hierop is duidelijk. Je hoeft je geen zorgen te maken als je de concurrentie maar aangaat op basis van ervaring. Hij legt uit:

Het is een optimistisch gevoel. Om een vuist maken tegen de ‘Amazon zal alles regeren’, ‘de rijen bij technologieën zijn lang’ en ‘alles is te duur en duurt te lang’ geluiden. Dat is niet de wereld waarin we vandaag de dag leven met Magento.

‘De realiteit is meer dan Amazon het spel heeft veranderd. We kunnen nu allemaal met onze koppen in het zand gaat zitten en roepen dat Amazon alles heeft veranderd en vervolgens in een van hun warehouses gaan werken. Of je kijkt naar wat en hoe ze het hebben gedaan. Wat ze hebben gedaan is een hoop lawaai gemaakt en aandacht getrokken met frictie en negatieve ervaringen, die niet nodig waren.

‘Ze moesten veranderen. Dat hebben ze gedaan en daarmee ‘de lat der verwachtingen’ hoog gelegd. Daarbij komt dat de kracht van de telefoons die we bij ons dragen er ook voor heeft gezorgd dat wij als consument het spel hebben veranderd. Kijk nu nog eens naar wat Amazon aan onze wereld heeft toegevoegd, dan zien we AWS. Dit cloudhostingplatform zal een nog belangrijkere rol gaan spelen in de innovaties in de hele wereld. Ik denk dat dat nog met net begonnen is.’

Het is volgens Lavelle een enorm voordeel dat retailers gebruik kunnen maken van de cloudoplossingen van partijen als AWS en Google. Zeker als je kijkt naar de ervaring die deze partijen hebben op dit gebied. Daarentegen beschikt Amazon natuurlijk wel over warehousing en distributiekanalen op grote schaal.

Lavelle gelooft dat bedrijven zicht nu beginnen te realiseren dat het distributienetwerk zelf aan verandering toe is en dat bedrijven aan het heroverwegen zijn hoe ze deze diensten moeten aanbieden.

De toekomst van Magento

Maar wat is de volgende stap voor Magento? Lavelle zegt dat het bedrijf zich in een sterke positie bevindt. Hij baseert dit op het feit dat ze een jonge generatie van producten in haar portefeuille heeft, welke allemaal in de laatste drie jaar opnieuw zijn uitgevonden. Ze hebben een moderne architectuur gekregen en er is een marketplace met extensies waar merchants gebruik van kunnen maken. Lavelle zegt hierover: “Wanneer een product voor de klant uitloopt gaat het winnen.”

Magento focust zich nu op hetgeen wat is ondergesneeuwd in het eBay-tijdperk, namelijk de marketing. Lavelle licht toe:

‘Een onderdeel van onze strategie waar wij ons nu het meest op focussen is wat we het meest hebben gemist onder eBay. Dat is aanwezig zijn in de markt. We hebben net een sterke marketeer aangenomen vanuit de Oracle Marketing Cloud. Zij is nu een merk- en marktstrategie aan het bouwen, iets wat we als Magento nooit hebben gehad.

‘Deze verhalen vertellen is hetgeen waar wij ons de komende zes maanden op gaan focussen. Wij zijn een product- en technologiebedrijf, dus de eerste euro gaat altijd naar innovatie en het maken van betere producten. In deze fase van het bedrijf is het aanwezig zijn in markt, competitief zijn en ons verhaal vertellen hetgeen wij ons het meest op moeten toeleggen.’

En het risico? Zoals altijd de executie. Lavelle gelooft dat er voldoende ruimte is voor groei. Hierover zegt hij:

We bevinden ons nou eenmaal in een executiemarkt. Die in tegenstellen tot vele andere markten zich niet typeert als een markt waarin je aandeel vergaart over de rug van je concurrentie. We zien dat de markt groeit en zien andere oplossingen uit de grond komen. Als ik al ergens wakker van lig s’nachts, is het wel omdat ik me afvraag of we wel snel genoeg gaan om alle kansen te benutten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond