-

Dit zijn de vijf Magento trends voor 2020

2020 wordt een belangrijk jaar voor Magento. Zo valt de end of support van Magento 1 in 2020. Daarnaast zal Magento 2 volgend jaar steeds verder integreren in de Adobe structuur. De belangrijkste trends voor 2020.

1. Platform keuze

Vanaf juni 2020 zal Magento stoppen met de support voor Magento 1. Merchants moeten dus echt gaan beslissen of ze Magento 1 blijven gebruiken met support van een derde partij of toch overstappen naar een ander E-commerce platform.

Inmiddels is Magento 2 een volwassen platform geworden. Agency’s hebben steeds meer kennis in huis om goede shops neer te zetten waardoor de time-to-market is verkort.

Door het continue doorontwikkelen van diverse (nieuwe) Magento functionaliteiten en mogelijkheden twijfelen veel merchants aan hun huidige platform. Is het misschien toch tijd om over te stappen?

2. D2C – Direct to consumer

Niet alleen huidige E-commerce merchants kijken naar een eventuele overstap naar Magento 2. Ook steeds meer B2B bedrijven kiezen ervoor om ook een online verkoopkanaal te beginnen. Niet alleen voor orders af te handelen van hun huidige B2B klanten, maar ook om de consumenten direct te bereiken.

Dit vraagt wel om aanpassingen in de interne organisatie. Zo moeten er misschien aanpassingen worden gedaan in het ERP, zal de logistiek misschien om moet te gaan met kleinere orders en zal de klantenservice getraind moeten worden om ook consumentenvragen te beantwoorden. 

3. Automation

Met een goede automation flow kun je kosten besparen, efficienter werken maar ook extra functionaliteiten creeeren voor de (eind)gebruiker. Bij Automation denk je misschien meteen aan marketing automation. Via een speciale flow krijgt de eindgebruiker de juiste mails op het juiste moment. Automation kan veel verder gaan. Zo bestaat er ook een workflow automation. Workflowautomatisering geeft je de mogelijkheid om op regels gebaseerde logica handmatig werk te automatiseren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan gegevensinvoer, afhandeling van bestelprocessen of het starten van werkprocessen die moeten starten zodra er een order binnen komt. Voor dat laatste worden in vele gevallen platformen als Zapier, IFTTT of Integromat aangeraden. Door gebruik te maken van zelfwerkende processen die handmatige taken uitvoeren, kan workflowautomatisering je bedrijf helpen tijd en geld te besparen, fouten te verminderen en de productiviteit te verhogen.’

Magehook is een voorbeeld van een Magento module waarmee je op een flexibele manier meerdere automation flows kan starten. Daarnaast geeft het een enorme besparing qua benodigde Magento resources.

Het komende jaar is de verwachting dat steeds meer Magento merchants op zoek gaan naar optimalisaties. Daarbij kan het gebruik van een juiste Automation flow een uitkomst zijn. 

4. Content

Het belang van goede content uitleggen is niet nodig. Het maken van goede content pagina’s en landingpagina’s was tot de 2.3. Commerce Update erg lastig in Magento. Kennis van HTML, blocks en widgets was vaak nodig om content pagina’s op te maken. Sinds de 2.3. Commerce update is dit niet meer nodig. De Pagebuilder functionaliteit zorgt er namelijk voor dat via een drag & drop makkelijk pagina’s opgebouwd kunnen worden.

Het tonen van relevante producten is gewoon een standaard optie. Daarnaast kun je niet alleen volledige contentpagina’s opmaken maar ook delen van bijvoorbeeld een categoriepagina. 

5. Product recommandations

Onderzoek heeft aangetoond dat productaanbevelingen alleen – mits correct uitgevoerd – de verkoop kunnen helpen verhogen met maximaal dertig procent voor retailers. Door het combineren van Machine learning en AI kan Magento in 2020 nog betere product recommandations geven. Deze functionaliteit komt uit de koker van Adobe Sensei. Door Adobe Sensei is er meer kennis omtrent het geven van juiste product recommandations. Vanaf januari 2020 zal het Early Access programma van start gaan. Daarna zal het uitgerold worden voor alle gebruikers van Magento Commerce.

Het begon al in 2019 maar in 2020 zal het verschil tussen Magento Open Source en Magento Commerce nog groter worden. Met de komst van functionaliteiten zoals Pagebuilder en de op AI gebaseerde product recommandations blijft Magento Commerce zich verder ontwikkelen. Hoe de uiteindelijke structuur van Magento binnen Adobe zal worden is voor nu nog onbekend. Maar dat er het komende jaar weer toffe functionaliteiten worden toegevoegd is zeker!

Deel dit bericht

10 Reacties

Henk

Magento is dood en Zal in 2020 rap worden ingehaald door webshopplatforms ala Shopify, Lightspeed en Shopware. Deze zijn flexibeler, sneller en goedkoper

Wim

Beste Henk, mooi statement, maar waar is je onderbouwing?

Yannick - Experius B.V.

@Henk. Vergelijk je nu niet een beetje appels met peren en bananen? Shopify / Lightspeed zijn Saas platformen. Shopware is wel “losstaande” software.
Shopify & LS richten zich op laag tot midden segment, waar Magento / Adobe zich op midden tot aan enterprise segment richt en kan richten.

Peter

misschien wel netjes om te vermelden dat magehook een product van jullie is?

Chantal - Guapa E-commerce

@yannick: Bedankt voor je toevoeging. Een platform zoals Magento vergelijken met een platform als Shopify is echt appels met peren vergelijken. Ik hoor merchants met een SaaS platform mopperen over het feit dat er bijvoorbeeld geen staging omgeving mogelijk is. Aanpassingen worden direct live gezet.

Heb je een webshop met veel producten en koppelingen naar een ERP of PIM? Dan staat Magento zeker op de short list.

@peter Magehook is zeker geen product van Guape E-commerce. Een vermelding leek mij daarom ook niet nodig. Mochten er vragen zijn dan hoor ik ze graag.

Peter

@chantal, ah ok, maar is wel gemaakt door jullie developer(s) toch? Zie dat deze voor zowel jullie als magehook developed: https://mobile.twitter.com/wpoortman

Chantal - Guapa E-commerce

@Peter, dat klopt. Maar zoals aangegeven is het geen Guapa E-commerce product. Ik heb dit blog geschreven als Customer Success Manager bij Guapa. Ik ben op geen enkele wijze betrokken bij Magehook vandaar dat een vermelding zoals je aangaf voor mij niet nodig was.

Wat vind je van de trends? Zie jij ze ook voor 2020? Persoonlijk vind ik het leuker om daar reacties op te krijgen 😉

Jan

@ Chantal,

Jij zegt “Heb je een webshop met veel producten en koppelingen naar een ERP of PIM? Dan staat Magento zeker op de short list.”

Bij veel producten gaat Magento 2 letterlijk over zij nek! De performance van Magento 2 is uiternate slecht. Shops met veel producten lopen onherroepelijk tegen performance problemen aan!

Misschien is de reactie van Jan ietwat kort door de bocht maar hij heeft zeker een punt. Magento 2 is in basis helaas zeer slecht opgebouwd en kost ondernemers handen vol geld. Daarom verliest Magento 2 momenteel enorm aan populariteit….

Yvo Alen - Digital Stars

Dank je wel voor dit interessante artikel. Als ik wat zou toevoegen is het de afstand die groeit tussen Magento 2 in open source en de cloud-versie. Volgens mij is een duidelijke trend dat de afstand zal vergroten. De logica hier is niet ver te zoeken, met een te beperkte Community Edition zal je sneller naar een betalende versie gaan. Adobe heeft tenslotte niet echt open source in zijn DNA.
Ik denk dat een tweede extra trend het moment van de waarheid is. Talrijke Magento 1.9 webwinkels moeten migreren, of dit naar Magento 2 zal zijn is nog maar de vraag. In mijn ervaring hebben veel webwinkels goed gekozen met Magento 1 maar voelen ze ook de inspanning en kosten om dit platform te migreren, verder te ontwikkelen en up-to-date te houden. Daarom zal er zeker naar alternatieven gekeken worden, en zoals vermeld bevinden deze zich waarschijnlijk in de cloud wegens gemak en lager budget.
Als derde extra trend zou ik toch verwachten dat hoe hip productaanbevelingen en AI ook zijn, de Adobe Experience cloud zou vermeld worden. Alles start met unified customer data waar je door inzichten nieuwe relevante ervaringen kan realiseren. De “seamless” integratie tussen Magento en Adobe Experience Cloud maakt dit niet mogelijk.
Sorry voor het lange commentaar, maar ik was bij het prille begin van dit boeiend Magento verhaal.

Yvo Alen - Digital Stars

Typo: mijn excuses. De seamless integratie maakt dit net mogelijk, niet “niet”.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond