-

Marco van der Werf, co-founder Bit: ‘Van de tien AI-projecten stoppen er acht al na drie weken’

Om van de voordelen van kunstmatige intelligentie te kunnen profiteren, moeten bedrijven intern veel meer gaan samenwerken, zegt Marco van der Werf, co-founder van Bit, een bedrijf dat futuristische prototypes in AI bouwt. Tijdens B2B Digital gaat hij in op de rol van AI binnen bedrijven.

“Geschiedenisles”, zo noemt Marco van der Werf de studie Computer Science ook wel gekscherend: “Als je van jongs af aan programmeert, weet je het meeste dat de universiteit je aanbiedt allang. Je wordt natuurlijk geen programmeur om bugs op te lossen, maar omdat je de wéreld wil veranderen.”

Daarom besloot hij drie jaar geleden samen met Dennis Berkhof Bit op te richten, een AI- en R&D-huis bestaande uit de vijftig beste AI- en Computer Science-studenten, begeleid door tien fulltime professionals. Het idee: een écht uitdagend leertraject bieden, door hen interessante cases te laten oppakken voor grote bedrijven. Alles wat in de nieuwste researchpapers wordt opgediend, wordt door de Bit direct toegepast op de problemen die deze bedrijven hen aandragen. Binnen maximaal vijftien weken – ‘want innovatie kan af en toe enorm uit de hand lopen’ – maken zij een proof of concept, voor een fractie van het tarief dat een AI-consultancybureau zou vragen.

Zo vroeg een groot pakketbezorgingsbedrijf te helpen met het besparen van bezorgtijd. Met een timer in de hand draaide Bit twee volle dagen mee met een bezorger. Die bleek gemiddeld 2,5 minuut naar een pakketje aan het zoeken te zijn in zijn bestelbus, want alles verschuift daarin continu. De oplossing werd gevonden in een 3D-model van de bus en een 365 graden laser, die aanwijst wat de bezorger moet pakken. Zo kan ook data worden verzameld over de grootte en het gewicht van pakketjes, zodat de bezorger niet onnodig twee keer heen en weer hoeft als buren allebei een klein pakketje hebben besteld.

Conversation starter

Toch leidt lang niet elke case die Bit aanneemt tot zulke concrete toepassingen. Van der Werf: “Kunstmatige intelligentie is trending topic, veel mensen willen er iets mee. Ook bij ons is er ongelooflijk veel vraag naar. Maar ik heb slecht nieuws: van de tien AI-projecten waarmee we starten, zijn er acht al na drie weken weer gestopt, simpelweg omdat de benodigde data niet goed genoeg is.”

Hier ligt volgens hem dan ook de grootste uitdaging voor ondernemers die van AI willen gaan profiteren: het op een juiste manier opslaan en labelen van hun gegevens. Er zijn vaak bergen data voorhanden, maar die is vaak niet of nauwelijks bruikbaar. “Bedrijven bestaan vaak uit silo’s: een deeltje finance, een deeltje retail, een deeltje customer acquisition,” legt Van der Werf uit. “Elke silo heeft zijn eigen data en slaat die op een eigen manier op. Maar voor kunstmatige intelligentie heb je geregeld gecombineerde data nodig om écht iets goeds te kunnen maken.”

Toch ziet hij ook positieve waarde in het vroegtijdig afbreken van AI-projecten. “We proberen er zo snel mogelijk achter te komen of de data goed genoeg is. Als dat niet zo is, geven we altijd inzicht in de knelpunten en adviseren we wat er moet worden aangepast om in de toekomst wél iets met de data te kunnen.’ Kunstmatige intelligentie is dan altijd nog een conversation starter, een eerste aanzet om interne silo’s te doorbreken en tot het besef te komen dat er beter moet worden samengewerkt. ‘Pas als je langere tijd doet, heb je je zaken op orde voor AI-toepassingen.”

Van der Werf’s advies aan bedrijven is dan ook: “Ga het gewoon dóen. Start met experimenteren en bouw kennis op. Creëer boundary objects, waarover je het met elkaar kunt hebben. Stop met het delen van interessante AI-artikelen via intranet, je moet echt aan de slag. Pas dan zie je waar je knelpunten zitten, daar kun je echt van leren.”

Deep learning

Van der Werf is een bewonderaar van Elon Musk, ‘die er in z’n eentje ervoor zorgt dat we én raketten weer kunnen landen en tien jaar eerder elektrisch gaan rijden’. Zijn missie is dan ook om jonge mensen op te leiden ook zo groot te denken. Daarom pakt hij met Bit het liefst cases aan die nog een beetje in de toekomst liggen. Bijvoorbeeld over de toekomst van voice, een project voor ING, waarin de vraag centraal stond of ze een computer een volledig eigen stem konden laten genereren? Na zes dagen deep learning bleek die inderdaad al een verrassend natuurlijk stemgeluid te kunnen leveren. Van der Werf: “Google heeft onlangs ook een paper hierover uitgebracht. Ze zijn niet verder gekomen dan wij, daar zijn we best trots op.”

Zo’n toepassing levert natuurlijk ook discussies op. Willen we wel met computers praten, die hun stemgeluid kunnen aanpassen aan jouw persoonlijke profiel? Of komen hier de ethische grenzen van kunstmatige intelligentie in zicht? Die grenzen zijn volgens Van der Werf onder experts steeds vaker onderwerp van gesprek. Zoals het thema confirmation bias; leren we de algoritmes wel de juiste dingen? Gaan we AI straks CV’s laten selecteren? Waar selecteren die dan op en willen we dat wel? Voor projecten als AI-toepassingen ten behoeve van recruitment, bedankt hij dan ook resoluut. Maar Van der Werf ziet toch vooral de keur aan mogelijkheden die AI biedt: “Als het om technologie gaat, ben ik een echte optimist.”

De knappe AI-koppen van Bit ontwikkelen vele projecten op het gebied van artificial intelligence. Wil je leren van de ervaringen van deze groep studenten en professionals? kom dan naar B2B Digital op 23 mei in Maarssen. Daar gaat Marco van der Werf dieper in op wat AI kan betekenen voor je business. Tickets en informatie over het programma vind je op de site van het event

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond