Nederlandse ondernemer ontwikkelt ‘Netflix for sports’ voor Noord-Amerika
Harry van Streun gaf al twintig miljoen uit aan de internetrechten van tien Europese en Zuid-Amerikaanse voetbalcompetities. Met de app Next Generation Sports Network gaat hij nu naar de Noord-Amerikaanse voetbalfan toe. “Een enorme en sterk onderschatte markt.” Van Streun had al verschillende ondernemingen, met wisselend succes.
Hoe omschrijf jij Next Generation Sports Network in een tweet?
“Live- en on demand-voetbal in hoge kwaliteit. Nu in Noord-Amerika, straks wereldwijd. En met nog veel meer sporten ‘to come’.”
Is NGSN hierin uniek?
“Absoluut, er is niks vergelijkbaars. In Nederland zeggen ze dat we op FOX Sports lijken, maar FOX zendt wedstrijden uit op tv en biedt ze ook aan in een app. Wij bieden onze wedstrijden uitsluitend aan op mobiel, tablet of in de browser. Alles is live én op aanvraag beschikbaar. Hele wedstrijden, samenvattingen of alleen de goals, compleet met Spaans- en Engelstalig commentaar en live-statistieken.”
Wat heb je in de aanbieding?
“Tot nu toe onder meer de voetbalcompetities van Nederland, Portugal, Rusland, Ecuador en Chili. Aan de start van het nieuwe voetbalseizoen hebben we dertien competities uit Europa en Zuid-Amerika. In de nabije toekomst gaan we nog meer sporten aanbieden, maar daarover kan ik nog niet zoveel zeggen. De rechtenmarkt is heel gevoelig voor vraag en aanbod.”
Waarom bied je juist deze competities aan?
“Uitzendrechten bestaan uit televisierechten en internetrechten en meestal worden ze samen verkocht. Ik ben alleen geïnteresseerd in de internetrechten, ik wil niks op tv uitzenden. Daarom ben ik de hele wereld overgevlogen om de rechtenbezitters ervan te overtuigen dat ze de internetrechten aan mij moesten verkopen. Tien keer lukte dat tot nu toe, en daar ben ik heel blij mee. Ik had er nog wel meer willen hebben, maar soms vertikken ze het gewoon te verkopen. Dat is het grootste obstakel dat ik ben tegengekomen met NGSN.”
Is de app al live?
“We zijn nu bezig met een grote testfase. Vijftigduizend Amerikanen kijken nu hun wedstrijden via NGSN. De reacties zijn heel positief. Natuurlijk hebben we de dienst al uitvoerig getest voordat we met deze groep begonnen. Het enige waar we tegenaan zijn gelopen is dat de overgang van wintertijd naar zomertijd in Noord- en Zuid-Amerika wat anders gaat. Daar kunnen we eind dit jaar rekening mee houden.”
Hoe ziet het team van NGSN eruit?
“We zijn heel ‘lean & mean’, we kopen alle expertise in bij andere partijen. Op het hoofdkantoor in Amsterdam zitten tien mensen, en die sturen we onze drie grote leveranciers aan. The Capitals maakt onze app. Microsoft verzekert ons van een veilige en schaalbare infrastructuur. Dan hebben we nog Perform uit het VK, dat wedstrijden live van commentaar en statistieken voorziet. Mijn compagnon José Collazo lijnt in de VS de partijen op.”
Hoeveel van NGSN is gebaseerd op CLUBMOBIEL, een bedrijf dat je sinds 2007 hebt?
“De opzet en structuur van Club Mobiel hebben we gebruikt voor NGSN, zeker. Club Mobiel biedt ongeveer eenzelfde dienst voor Eredivisieclubs om livewedstrijden aan te bieden aan hun fans. Maar als je binnen vijf jaar drie miljoen aansluitingen wilt hebben in Noord-Amerika, moet je je zaakjes schaal-technisch wel wat anders op orde hebben.”
Drie miljoen gebruikers. Ambitieus!
“We hebben aan de hand van big data ontdekt dat 105 van de 350 miljoen Noord-Amerikanen interesse heeft in voetbal. Voetbal is de populairste sport onder jongeren tot 25 jaar. Soccer is actiever dan baseball, veiliger dan American football en je hoeft er niet per se twee meter lang voor te zijn, zoals bij basketbal. Ik geloof dat we in vijf jaar drie procent van de populatie aan ons kunnen binden. We hebben een businessplan waarin onze verwachte omzet verdeeld over vijf jaar ruim 900 miljoen is. Om dat te bereiken heb ik nog wel wat geld nodig om een marketingcampagne uit te rollen voordat het nieuwe seizoen start.”
Hoe gaat die campagne eruitzien?
“Het plan ligt er al. We gebruiken ruwweg drie elkaar versterkende kanalen om onze doelgroep te bereiken. We zijn nu al bezig met de eerste: social media. Een bureau gespecialiseerd in social sportmarketing beheert ons Facebook- en Twitteraccount. We hebben nu 28K likes op Facebook, niet slecht gezien onze testgroep van vijftigduizend. De volgende stap is deur-tot-deurmarketing. Steden en wijken in de VS hebben vaak een duidelijke etnische achtergrond. We gaan alle Portugese, Ecuadoraanse en ga-zo-maar-door wijken in en de mensen vertellen wat NGSN is. In de laatste fase van de campagne worden de klassieke drie ingezet: radio, print en televisie. In augustus en september trekken we de twijfelaars over de streep om hun favoriete competities te volgen.”
Daar zal wel een redelijk prijskaartje aan hangen?
“Mijn compagnon en ik zijn nog op zoek naar zo’n veertig tot zestig miljoen om de campagne te financieren. Er zijn een boel geïnteresseerden, dus ik ben ervan overtuigd dat we dit makkelijk gaan ophalen.”
Wat is de volgende stap voor NGSN?
“Na Noord-Amerika gaan we ons richten op Azië. Met de huidige competities, maar ook de lokale. En we gaan nog meer populaire sporten daar aanbieden, maar daar kan ik nog niks over loslaten.”
Een tip voor beginnende ondernemers?
“Zorg dat je weet wat je doel is. Als je een idee hebt, denk dat dan op zo veel mogelijk manieren door. Zie daarbij niet alleen problemen, maar vooral veel oplossingen, want die zijn er echt wel. En zoek de juiste mensen om je heen – heel belangrijk, weet ik uit ervaring. Dan is het een kwestie van doorduwen. Vaak is het niet degene met het beste idee die wint, maar degene die het langst doorzet.”
*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond