-

Osudio: laat Alibaba en Amazon maar komen

Met de fusie vorig jaar tussen Strawberries en Softlution zei de nieuwe e-business specialist Osudio zich te richten op de pan-Europese e-commerce spelers. Een jaar later bedient het toch nog veelal local heroes die zijn gefocust op hun thuismarkt. Een interview met CCO Victor Terpstra over cultuurverschillen, cross border en concurrentie. “Wij zijn veel creatiever dan Accenture.”

Eén van de grootste spelers in e-business en Product Information Management van Europa, met inmiddels kantoren in Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Spanje. Dat is het fusieresultaat tussen het Nederlandse Strawberries en het Belgische Softlution. ‘Synergie’ en ‘schaalvoordelen’, en niet financiën’ waren volgens Osudio vorig jaar de motivatie om samen te gaan. Ondanks dat vertelt CCO Victor Terpstra als één van de eerste wapenfeiten dat sinds de fusie de omzet met ruim 30 procent is gestegen.

De beloofde synergie en schaalvoordelen blijken echter lastiger. Het creëren van een uniform merk stuitte in het begin zowel intern als extern op cultuurverschillen tussen de vier landen, zo blikt Terpstra terug. “De clichés zijn waar. In vergelijking tot Belgen hebben Nederlanders een grote mond – al weten de zuiderburen wel hun mening te verkondigen. Duitsers zijn inderdaad gründlich vergeleken met de meer losse Hollanders. Hoewel we overal dezelfde software implementeren voor soortgelijke klanten hebben we de eerder voorgenomen uniformiteit soms moeten aanpassen. Continue kijken we naar mogelijke verdere optimalisatie van onze processen, zodat onze buitenlandse kantoren kunnen werken op een wijze die past bij de lokale omgeving maar wel aansluit bij de overkoepelende werkwijze.”

De inkt van het fusieovereenkomst was net een paar maanden droog toen Accenture in januari dit jaar de divisie ‘Digital’ opzette. Daarmee kreeg Osudio in een concurrerende markt te maken met een extra speler. Pikant detail: Osudio dat veel gebruik maakt van het hybris-platform zag begin dit jaar de Hybris Global Partner of the Year award aan zijn neus voorbijgaan aan Accenture Digital.

Tussen global en Magento
Ook verloor Osudio een Deense pitch van Accenture. Pijnlijk, maar Terpstra heeft er volle vertrouwen in dat zij de concurrentie met dergelijke grote spelers aankunnen. “Als je zakendoet met bureaus als Accenture, krijg je te maken met Nederlandse adviseurs, Indiase programmeurs en Italiaanse supportmedewerkers. Daarvoor betaal je ook nog eens veel meer dan bij ons. Wij geloven in kantoren met lokale power en ondernemerschap. In een organisatie waarin je als klant nog met de directeur kan bellen. Accenture Digital is sowieso meer IT-driven. Zij hebben geen enkele affiniteit met interactiviteit en design. Wij zijn veel creatiever.”

Door de fusie tot Osudio zijn Strawberries en Softlution volgens Terpstra een trapje geklommen op de accountladder. Het niveau zit nu tussen de lokale Magento-gebruikers en mondiale spelers in. “We schuiven niet alleen meer aan bij Nederlandse marktleiders als V&D en Kruidvat, maar ook bij pan-Europese klanten in het enterprise segment. Een goed voorbeeld daarvan is Dansk Supermarked, de grootste retailer in Denemarken, die ook actief is in landen als Zweden en Polen.”

Wake-up call
Terpstra ziet de opkomst van merken die direct cross border aan de eindklant verkopen als een belangrijke trend in e-commerce. Retailers daarentegen, blijken nog steeds buitenlandse koudwatervrees te hebben. “Natuurlijk zijn er uitzonderingen als Beter Bed Holding dat met verschillende formules actief is in vele Europese landen. In Duitsland zie je hetzelfde. Bedrijven als Hornbach maken online niet de overstap naar Nederland, maar houden het op lokale e-commerce. En ook van de Franse retailers is er maar een handjevol Europees actief.” Volgens hem hebben nationale retailers een wake-up call nodig van Amazon of Alibaba om de noodzaak van cross border e-commerce activiteiten in te zien. “Met onze pan-Europese strategie anticiperen wij op de komst van deze partijen.”

In tegenstelling tot cross border zien retailers wel steeds meer de noodzaak van omni-channel in, weet Terpstra. “Omni-channel is geen kwestie van een tooltje, maar een organisatiekeuze. Binnen de directiekamers zie je de overgang naar een nieuwe generatie managers die meer stilstaat bij klantcentralisatie en naadloze consumentenervaringen.” Hij ziet deze bewustwording in de praktijk terug: er worden tussen nu en 2015 alleen maar retailtrajecten opgeleverd die instore via touchscreens en kiosken de koppeling leggen tussen off- en online. En dat doet hem goed: “Er blijft hoop voor lokale retail.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond