-

Pelle Bosma: Eigen labels FreshCotton hebben veel potentie

Pelle Bosma volgde in de jaren negentig de opleiding Kunst & Techniek aan De HKU. Na een aantal jaren een design bureau gerund te hebben startte hij in 2004 FreshCotton. Zijn rol als ondernemer is in de jaren gegroeid van t-shirt-designer via website-designer naar e-commercemanager. Met het laatste jaar de focus op online marketing. Een ondernemer die succesvol is door vanuit passie te werken. En met grote plannen. Zeker ook voor de twee eigen labels: Quality Blanks en FreshCotton. Hij denkt aan een eigen winkel en internationalisering, en op 26 juni is hij een van de sprekers op Emerce Fashion.

Jullie kantoor zit op een mooie plek, wat gebeurt hier allemaal?

We doen hier van alles. We hebben hier onze eigen klantenservice, we maken productfotografie in de badkamer die we omgetoverd hebben tot fotokamer. We houden hier shoots met modellen. Onze online marketeers werken hier op zolder. Vroeger pakten we hier ook pakketjes in, maar dat hebben we inmiddels uitbesteed. Het is een fijne werkplek en een feest om hier dagelijks te werken.

Veel fashionmerken sneuvelen, hoe krijg jij het wel voor elkaar?

Dat doe ik op drie manieren. Ten eerste, ik blijf dicht bij mijn eigen interesses: design, hip hop, voetbal. Muziek is een belangrijke factor bij ons. Uit de liefde voor muziek zijn vele mooie samenwerkingen met artiesten en festivals gekomen. Mijn compagnon is echt een fashion man. Onze combinatie is best wel succesvol gebleken, omdat onze community dezelfde interesse heeft als wij. Ten tweede, ik luister goed naar de doelgroep en heb een gevoel voor trends. Mode is voor mannen anders dan voor vrouwen. Voor mannen moet mode een beetje stoer zijn. Ten derde, we zijn langzaam en organisch gegroeid. We bestaan 16 jaar en we zijn elk jaar een beetje gegroeid. Als je zonder externe financiering groeit dan stimuleert dat de creativiteit en ben je automatisch ook selectief met wat voor merken je inkoopt.

Hoe bouw je een community?

Wij bouwen een community door een aantal initiatieven. Werk samen met andere organisaties zoals Lowlands en Amsterdam Dance Event. Werk samen met artiesten en maak merchandising voor ze. Ontwerp eigen t-shirts met een eigen design die inspelen op de actualiteiten. Lanceer eigen initiatieven zoals het maken van een kunstboek op het gebied van graffiti. Besteed veel aandacht aan met maken van unieke content. Verstuur producten naar bloggers. Houd fashion shoots. Maak editorials.

Bij ons is het bouwen van een community vrij organisch gegaan.

 

Doen jullie bewust aan influencer marketing?

Die term bestond vroeger nog niet. Onbewust hebben we dat altijd gedaan, maar dat hebben we vooral vanuit eigen interesse en intuïtie gedaan en niet per se strategisch. 

Heb je een voorbeeld van jullie creativiteit?

Wij hebben t-shirts ontwikkeld voor het WK voetbal met een fashion twist. Het Japanse t-shirt is tot nu toe het meeste verkocht. Wij zijn goed in het creatief inspelen op trends of grote gebeurtenissen zoals het WK voetbal.

Wat is jullie strategie?

We verkopen honderd procent online en hebben een focus op de Nederlandse- (95 procent) en de Belgische markt (vijf procent) voor mannen. We verkopen merken die wij tof vinden en hebben inmidels ook twee eigen labels. Onze eigen labels zijn nu goed voor tien procent van de omzet, maar het is onze ambitie om dit de komende jaren te laten groeien tot dertig procent. Wij maken veel gebruik van data-analyse om trends te voorspellen. Maar we maken ook gebruik van ons instinct. Onze strategie is deels “science” en deels “art”.

Wat is jullie doelgroep?

Met name studenten maar ook young professionals, met name uit de Randstad.

Wat is jullie omzet?

Circa vier miljoen euro.

Waarom heb je een investeerder aangetrokken?

Vorig jaar zaten we een beetje vast en we hadden geld nodig om ons private label op te zetten. De bank wilde niet echt meehelpen dus toen hebben we een investeerder gezocht met kennis van de fashion-industrie. Mijn compagnon Jesse Smit heeft hier een belangrijke rol in gespeeld, waar ik hem dankbaar voor ben.

Waarom een private label?

Eigenlijk deden we dat vroeger al toen we eigen t-shirts ontworpen. Op een gegeven moment werkten we vooral met andere merken. Er zijn twee redenen dat we nu meer gaan inzetten op een private label. Ten eerste, we kunnen een uniek product aanbieden aan onze trouwe klanten. Ten tweede, via een private label kunnen we betere marges verdienen. We hebben eigenlijk twee private labels: Quality Blanks en FreshCotton.

 

Hoe veel bezoekers hebben jullie op je site?

10.000 per dag.

Hoe komen jullie aan de meeste bezoekers?

We krijgen het meeste traffic via AdWords, social en organic. We zijn zeer actief op social en hebben bijna 50K Instagram volgers en bijna 60K Facebook volgers.

Wat is bij AdWords belangrijk?

Wij hebben veel zoekvolume via mensen die op merken en / of productspecificaties zoeken zoals bijvoorbeeld “Nike Air Max 90 Premium”. Als iemand specifiek zoekt dan is het belangrijk dat we via blog content laten zien dat we veel kennis hebben over dit specifieke product. Dat schept vertrouwen bij onze doelgroep.

Wat zijn belangrijke leermomenten voor je geweest?

  1. Op een gegeven moment besloten we naar het buitenland uit te breiden (bijvoorbeeld Engeland), maar toen kwamen we erachter dat we meer budget nodig hadden dan gepland. Dit heeft ons veel tijd en energie gekost. We hadden bijvoorbeeld de site naar het Duits en Engels vertaald. Na dit avontuur hebben we uiteindelijk besloten om te focussen op Nederland.
  2. Verder heb ik geleerd dat het belangrijk is om je financiering structureel en tijdig op orde te hebben. Zo nu en dan heb je te maken met onverwachte kosten (e.g. switchen van warehouse) en hier moet je op voorbereid zijn. Inmiddels hebben we een investeerder en is dit goed op orde.
  3. Verder hebben we een tijdje vrouwenkleding verkocht. Toen bleek dat het percentage retouren een stuk hoger was dan bij mannen en daarom zijn we hier op een gegeven moment mee opgehouden. Focus is belangrijk. En dat geeft ook rust.

Wat is jouw kracht als ondernemer?

Ik werk vanuit mijn passie voor topics zoals kunst, techniek, computers en ik heb veel affiniteit met de doelgroep.

Wat is jouw zwakte als ondernemer?

Ik heb twee dingen gaandeweg moeten leren. Ten eerste wil ik dingen graag zelf doen en vind ik het soms een uitdaging om los te laten of te delegeren. Ten tweede heb ik als ondernemer meer interesse in de creatieve kant van de business zoals het spotten van trends en het maken van ontwerpen dan in de organisatorische kant van het bedrijf. Inmiddels word ik hiermee geholpen. Met de komst van de investeerder is er meer ruimte voor focus op mijn vakgebied.

Kan je een tipje van de sluier geven over wat je tijdens Emerce Fashion gaat vertellen?

We hebben hele mooie kunstzinnige content gemaakt. Soms commercieel. Ik ga een aantal cases presenteren. Laten we de inhoud daarvan nog even geheim houden.

Pelle Bosma is een van de sprekers op Emerce Fashion. Het complete programma en informatie over kaartverkoop vind je hier. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond