-

Plugify: online bands boeken, een fluitje van een cent

De Thirsty Tigers, DJ Brambo, Het Strijkkwartet en Lotte Walda: je kent ze waarschijnlijk niet maar je boekt ze in een wip op Plugify. Inderdaad, weer een onlineconcept waar vraag en aanbod elkaar direct kunnen vinden maar dan wel een waar heel wat muziek in zit. Binnen een maand staat de teller bij Plugify op 500 gebruikers en 270 artiesten.

“Hoe jong we ook nog zijn, voor mij is dat een bewijs dat er behoefte bestaat aan een makkelijke manier om livemuziekoptredens te boeken”, zegt Eline Leijten van Plugify. “Het begon een jaar geleden toen ik met vrienden in een café in Amsterdam zat, en het hadden over hoe ingewikkeld het is om precies díe muzikale omlijsting te vinden voor je event, groot of klein.”

Hoe omschrijf je Plugify in een tweet?

“Wij brengen artiesten samen met iedereen die livemuziek wil boeken.”

En iets uitgebreider?

“Plugify is de onlinemarktplaats om livemuziek te bekijken, beluisteren én boeken. Van bands tot dj’s en van ensembles tot solisten: op Plugify vind je talent in overvloed. Voor elke gelegenheid en in elke prijsklasse. Met deze eenvoudige aanpak geeft Plugify artiesten het podium dat zij verdienen.”

OK, tot zover de reclame. Hoe werkt het?

“Na je keuze ontvang je een vrijblijvende offerte van de artiest. Vervolgens bevestig je de boeking en betaal je online. Dan kan het feest beginnen.”

Welk probleem los je op met Plugify?

“Zoals het nu vaak gaat, worden livemuzikanten via-via gevonden. Ook al vind je via je eigen kring artiesten, dan nog is de keuze beperkt. Plugify slaat die stap over, en dat scheelt tijd en gedoe. Andersom geldt dat Plugify kansen biedt aan artiesten om hun bekendheid te vergroten. We zetten ze in de etalage, onderverdeeld in vier categorieën: bands, dj’s, ensembles en solisten.”

Wie zijn concurrenten en hoe onderscheid je je?

“Traditionele tussenpersonen enerzijds, zoals de boekingsbureaus waar je fysiek langsgaat om een boeking te doen. Aan de andere kant de via-via-wereld van vrienden en familie. De websites met artiestenoverzichten bieden niet meer dan een verzameling muzikanten. Plugify is de eerste partij die in Nederland de complete transactie online beschikbaar heeft gemaakt. Internationaal gebeurde dat al eerder, zoals Gigmasters en Gigsalad in de VS laten zien.”

Hoe is de naam ontstaan?

“Een plugger is van oudsher iemand die muziek promoot voor artiesten. Dat idee past bij ons concept. Voor de uiteindelijke naam hebben we het woord ‘plug’ met de vaker gebruikte uitgang ‘ify’ gecombineerd. We krijgen er veel positieve reacties over.”

Hoe ziet het team achter Plugify eruit?

“Plugify heb ik opgericht met Karens Grigorjancs en Peter Bosma. We hebben één collega voor marketing-sales en twee technische collega’s.”

 Wat is de doelgroep?

“Aan de vraagkant vooral mensen die werken in de evenementenbusiness en de horecabranche. Daarnaast kun je denken aan bruiloften, afterparty’s en festivals. Aan de aanbodkant kan het niet gek genoeg zijn. Het is mooi om te zien dat we nu al 270 Plugifyende artiesten van zeer divers pluimage in huis hebben.”

Je hebt vijfhonderd gebruikers. Wat heeft dat voor Plugify tot nu toe opgeleverd?

“Een levendige community van artiesten en boekers, waar tot nu toe al meer dan negentig optredens zijn aangevraagd.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Artiesten bepalen zelf voor hoeveel ze ingehuurd willen worden. Wij ontvangen per transactie 8 à 12% commissie van het bedrag dat hun boeker betaalt. Daarbij garandeert de artiest dat het optreden nergens anders goedkoper te boeken is. De prijs van het optreden is meteen zichtbaar op onze website, en op Plugify betaal je altijd een all-inprijs: geen nacalculaties achteraf. Die transparantie vinden we heel belangrijk. Wie bij ons een artiest boekt weet meteen waar hij aan toe is.”

Halen jullie investeringen op?

“We zijn op eigen vermogen gestart met Plugify omdat het financieel haalbaar was. Op 7 maart hebben we Plugify gelanceerd. We gaan binnenkort op zoek naar investeerders voor twee ton. Dit bedrag willen we deels investeren in marketing en sales, en deels in de technische ontwikkeling van het platform.”

Wat is het grootste voordeel en nadeel als jonge ondernemer in deze markt?

“Het voordeel is je vermogen om vernieuwend te denken en een frisse wind te laten waaien in een ouderwetse industrie. Als je je schouders ergens onder zet, en je verhaal op een geloofwaardige manier kunt uitdragen, is het naar mijn idee zonde van je tijd om je druk te maken over je leeftijd.”

Aan de vooravond van welke korte- en langetermijnontwikkelingen staat Plugify?

“Dit jaar willen we zowel ons artiesten- als gebruikersbestand vergroten. In de komende twee jaar willen we het grootste livemuziekplatform worden in de Benelux. Vervolgens willen we uitbreiden naar andere Europese landen. Gezien de grootte van de markt beginnen we in Duitsland. Vervolgens kijken we land voor land wat de mogelijkheden zijn en waar de vraag ligt. Over vijf jaar willen we voor heel Europa het platform zijn in deze business.”

Als je het over mocht doen, had je het dan anders aangepakt – en op welk vlak?

“Tot nu toe heb ik geen spijt van de op deze reis gemaakte keuzes. Het is een prachtig avontuur en ik ben trots op wat we in korte tijd met het team bereikt hebben.”

Wat is jouw grootste leermoment geweest tijdens jouw ondernemerschap rondom Plugify?

“Hoe belangrijk het is om in de beginfase een compagnon te vinden met vaardigheden die een aanvulling vormen op je eigen vaardigheden. Voordat ik Karens ontmoette, heb ik offertes opgevraagd bij diverse webdevelopmentbureaus in binnen- en buitenland. Dan kom je uit op ontwikkelkosten die uiteenlopen van € 30.000,– in India tot meer dan € 100.000,– in Nederland. Door zijn programmeerkennis plus mijn kennis van de industrie en bedrijfsmatig inzicht te combineren is het ons gelukt om Plugify op eigen kracht te ontwikkelen en te lanceren.”

Tot slot: welk advies had jij zelf graag gekregen?

“Ik heb veel goede adviezen gekregen van vrienden en oud-collega’s. Een advies dat ik zeker zou willen meegeven aan jonge ondernemers is: begin direct je product te testen om te valideren of je de juiste keuzes maakt. Test niet bij vrienden en familie, maar bij gebruikers buiten je eigen netwerk. Die zijn eerlijk, en eerlijkheid duurt ook voor ondernemers het langst.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Sayeh Moradi.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond