-

Schoolpoort: één veilige digitale kluis voor alle gegevens over je kind

Het College Bescherming Persoonsgegevens tikte vorig jaar september een softwareleverancier voor tablets in het onderwijs op de vingers. Zij zouden onzorgvuldig met persoonsgegevens van leerlingen omgaan. Voor Jeroen Schutz en Peter Paul Laumans, initiatiefnemers van Schoolpoort, was de privacy discussie een bevestiging van de noodzaak om een systeem te bedenken waarbij ook de ouders inzage en zeggenschap krijgen over de leergegevens van hun kind.

Jeroen, hoe zou je Schoolpoort in een tweet omschrijven?

“Een digitaal leerling portfoliosysteem dat talent ontdekt bij kinderen en tegelijkertijd hun privacy vooropstelt.” Maar daar wil ik gelijk aan toevoegen dat Schoolpoort het voor leerkrachten makkelijker maakt om hun dagelijkse taken uit te voeren. Dat is zeer belangrijk omdat de school en met name de leerkracht een essentieel onderdeel is van de onderwijsketen en talentontwikkeling van de leerling.”

Wat deed de tabletleverancier verkeerd volgens het CPB?

“De persoonsgegevens van leerlingen zouden volgens het CBP worden gedeeld zonder expliciete toestemming. Het ging niet om de casus maar om het principe; de softwareleverancier van tablets werd plots een zondebok maar in mijn optiek was privacy in algemene zin niet goed geregeld.”

Wanneer is dit idee ontstaan?

“Ik ben al sinds 2007 met onderwijs bezig. Op de school van mijn dochter kreeg ik een papieren enquête over de kwaliteit van de school. Dat formulier heb ik toen gedigitaliseerd en online gezet. Al snel raakten meer scholen geïnteresseerd. Het leidde zelfs tot een product: het Nationaal Scholenonderzoek. Uiteindelijk hebben hier honderden scholen aan meegedaan. De resultaten werden landelijk gepubliceerd en riepen zo veel vragen op bij ouders dat ik samen met mijn compagnons besloot om een website te beginnen met informatie over de kwaliteit van onderwijs: Scholenkeuze.nl.”

Hoe leidde dat dan tot Schoolpoort?

“We merkten dat veel ouders wilden weten welke school de juiste was voor hun zoon of dochter. Daarom ben ik gegevens gaan opvragen bij verschillende instanties. Ik kwam er toen achter dat veel data onjuist of onvolledig was doordat door overheidsgeld ontwikkelde systemen niet op de juiste manier met elkaar correspondeerden. Wij bedachten toen dat er één systeem moest komen waarop alle gegevens verzameld moesten kunnen worden. In 2014 hebben we toen de eerste stappen gezet en is Schoolpoort ontstaan.”

Wat doen jullie met de big data die jullie verzamelen?

“Vooropstaat dat we met Schoolpoort leerlingen een instrument willen bieden dat ze hun hele schoolcarrière kunnen gebruiken. De gegevens die we in die tijd verzamelen zijn zeer interessant. Het maakt op basis van learning analytics een patroon zichtbaar dat de sterke en zwakke kanten van leerlingen laat zien. Op basis daarvan biedt het bijvoorbeeld ondersteunend lesmateriaal aan.

“Dus als Schoolpoort ziet dat een leerling niet zo goed is in breuken dan matcht het systeem hem aan anderen die daar moeite mee hadden, en bepaalt vervolgens de bijles. Uiteraard geeft de leerling of ouder hier dan wel zelf toestemming voor! Onze focus ligt vooral op talentontwikkeling en ouderparticipatie. Maar ook wordt door de technologie van Schoolpoort het werk voor de docenten en de school een stuk eenvoudiger gemaakt, zodat er onderwijs op maat gegeven kan worden.”

Hoe zit het met privacy?

“Privacy ligt gevoelig in onderwijsland. Welke gegevens mogen scholen over hun leerlingen verzamelen? En wat mogen ze er mee doen? Scholen delen gegevens van leerlingen niet alleen met DUO, maar ook met commerciële partijen zoals CITO, uitgevers en schoolfotografen. Schoolpoort wil laten zien hoe het wel moet. We hebben het al tot op Tweede Kamer-niveau geschopt. Aan een commissie mocht ik samen met Peter Paul Schoolpoort toelichten. En we hebben onlangs een convenant ondertekend dat garandeert dat we niks met de gegevens van leerlingen doen, alleen dat we erover beschikken om de juiste service te kunnen bieden aan gebruikers.” 

Wie zijn de mensen achter Schoolpoort?

“Ons team bestaat uit acht personen. Het is vrij lastig om voor een specifieke applicatie als Schoolpoort de juiste mensen met de juiste kennis en ervaring te vinden. We zoeken vooral jonge mensen binnen ons team. Daarom lopen we rond op hackathons en gaan we vanaf september stageplekken aanbieden.”

Waar staan jullie op dit moment?

“We hebben de eerste testfase met twaalf scholen inmiddels achter de rug. Medio augustus beginnen we met een pilot bij 8 schoolbesturen met een potentieel van bijna 200 scholen. Zij bekijken het komende schooljaar of ze overstappen op Schoolpoort. Inmiddels is er al interesse van scholen in het buitenland die ons opmerken en zich aanmelden voor een demo. We hebben al contact met scholen in Finland, Turkije, Macedonië, België en Peru.”

Vooruitzicht

“Op dit moment richten we ons nog voornamelijk op het basisonderwijs. Als we straks voldoende ‘installbase’ hebben richten we ons op het voortgezet en hoger onderwijs. We willen uiteindelijk traditionele leerlingadministratie- en leerlingvolgsystemen volledig vervangen zodat leerkrachten in de toekomst gebruik kunnen maken van één systeem voor al hun handelingen. Dit is uiteraard gebaseerd op het principe dat een leerling tijdens zijn carrière zijn eigen gegevens ‘meeneemt’ en voor altijd kan bewaren.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards en is geschreven in samenwerking met mijn collega Matthias Baggerman.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond