-

Serial Entrepreneurs: Marque Joosten, Auto.nl

Marque Joosten, ooit oprichter van Freeler en Funda, startte begin 2011 de eerste online autowinkel van Nederland: auto.nl. Ontegenzeggelijk een aanstekelijk plan: ‘cut out the middleman’ en laat mensen die toch al weten welke auto ze willen kopen, gewoon via internet hun bestelling doen. Zonder een bezoek aan de dealer, maar met een grote korting.

Na eerdere successen op internet en vastgoed richt je nu je pijlen op auto’s. Je bent vergelijkingssite Zomoto gestart en hebt een aandeel in autoblog.nl. Wat heb je met auto’s?

De bindende factor tussen mijn bedrijven is internet. Daar heb ik wat mee. Met auto’s eigenlijk niets. Ik ben zelf een fervente motorrijder. Ik denk overigens om in een branche disruptive te kunnen zijn je zelf ook niet uit zo’n branche moet komen – je gaat anders te veel mee in “hoe dingen gaan in de branche”.

Je bent nu ongeveer drie maanden in de lucht. Is de eerste auto al geleverd? Kun je iets zeggen over de verkoop?

De eerste auto’s zijn afgeleverd en we zijn niet ontevreden over de verkoop. Klaarblijkelijk voldoet Auto.nl in een behoefte bij consumenten. Onze primaire aandacht op dit moment gaat echter nog uit naar de website. We hebben een stuk of twaalf releases achter de rug en bereiden ons voor op Auto.nl 2.0. Ik geloof heel erg in learning by doing – het is dus nu vooral zaak om de website voortdurend te monitoren en te finetunen.

Hoe reageren de merkdealers op jouw initiatief? Begint men zich al een beetje zorgen te maken?

De meeste spelers in de markt maken zich geen zorgen. Ze denken niet dat consumenten auto’s online kopen. Ze kunnen zich dat niet voorstellen omdat ze helemaal vast zitten in hun traditionele denken. Auto’s zijn een heel ander product. Auto’s is emotie. Waar hebben we dat eerder gehoord. Ik vind het prima want dat geeft ons de tijd om in alle rust dit concept verder uit te bouwen en te ontwikkelen.

In eerdere interviews geef je aan dat je verwacht een vrouwelijke doelgroep aan te boren. Klopt dit in de praktijk? Zijn het uiteindelijk voornamelijk consumenten of bedrijven die de stap durven te zetten?

Op dit moment is het 50/50 vrouwen en mannen. Ik verwacht dat vrouwen zich eerder aangetrokken zullen voelen tot Auto.nl omdat met name zij nauwelijks serieus genomen worden bij traditionele autodealers en omdat zij ook de voorlopers zijn bij e-commerce van kleding, ook een categorie waarvan maar heel weinigen dachten dat deze zo groot zou worden.

Hoe verwacht je dat de markt voor online auto’s kopen zich zal ontwikkelen. Welke plek neemt Nederland hierbij in? Kunnen we straks ook voor grotere, duurdere en luxere modellen bij Auto.nl terecht?

Onze grootste uitdaging met de verkoop van grotere en duurdere modellen ligt hem met name in het achterliggende datamodel wat hiervoor nodig is. Een Citroën C1 is in 70 uitvoeringen verkrijgbaar, een Audi A4 daarentegen in duizenden. Dat is voor de consument (en de verkoper!) niet meer te volgen. We zullen daar dus keuzes in moeten maken. Ik verwacht overigens dat de fabrikanten zelf daar ook wel beperkingen in zullen maken om online verkoop mogelijk te maken. Overigens: heel veel extreem dure auto’s worden meestal gewoon “vanaf een foto” bij voorinschrijving verkocht. Dus daar zou het juist weer wel kunnen.

Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig dan gewone, naar het schijnt. Is dit een markt die jullie ook overwegen?

Ik denk dat de elektrische auto markt voor particulieren nog ver weg is. De onzekerheid of je je bestemming wel haalt is te groot. Ik zie ze eerder dus zakelijk in de stad. Voorlopig richten we ons dus op de meeste populaire particulieren modellen – maar mocht daar een elektrisch model tussen komen, gaan we die uiteraard leveren.

Wanneer is Auto.nl voor jou een succes?

Als anderen ons gaan kopiëren.

Wat voor auto rijd je zelf eigenlijk?

Ik heb Kawasaki Z1000 en BMW GS1200 adventure motoren en een Audi A6 allroad voor als het ijzelt.

Je bent een van de online entrepreneurs van het eerste uur in ons land. Je schakelt schijnbaar moeiteloos tussen verschillende markten. Hoe bepaal je het onderwerp voor je volgende avontuur? Hoe komt het dat jij je ideeën omzet in de praktijk?

Ik verwonder mezelf vaak over waarom er in bepaalde markten dingen zijn zo als ze zijn. En als ik tijd heb dan probeer ik er iets aan te veranderen. In principe kan het dus elke markt zijn. Er is nog heel veel te doen. Eén van de markten waar we nu met ons investeringsbedrijf naar kijken is de gezondheidsmarkt in combinatie met mobiele toepassingen.

Ik denk dat het een kwestie is van gewoon doen en niet alles van te voren willen bepalen en onderzoeken en in de praktijk vervolgens bijsturen. Dan kan het ook wel fors mis gaan. Maar als je dat tijdig in de gaten hebt is dat niet erg. Belangrijk is ook om ergens mee te durven stoppen. Te veel blijven mensen en bedrijven zich te lang vastklampen aan een concept dat niet werkt.

Als je startende ondernemers een tip zou kunnen geven, wat zou je dan adviseren?

Begin gewoon op je zolderkamer en durf mensen kritisch naar je concept te laten kijken. Vooral: probeer het heel anders te doen – helaas kom ik te veel starters tegen die iets betstaands nog eens willen doen.

Wie hoort volgens jou ook thuis in het rijtje van toonaangevende Nederlandse online entrepreneurs?

Raymond Spanjer bv, Michiel Muller en Marc Schröder.

Welke startup(s) moeten wij in de gaten houden?

Usabilla, Springest, Marvia en Cardcloud

Foto: Kristian Thøgersen (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond