-

Stockbase wil voorraadbeheer innoveren

Retailers toegang geven tot een grotere voorraad zonder dat daar inkoop voor nodig is, dat is in een notendop het idee achter Stockbase. “Met dit concept willen we de traditionele samenwerking tussen retailer en leverancier innoveren,” vertelt Stephan Bliek tijdens eFashion.

De gebruikelijke manier is dat een retailer in het inkoopseizoen zijn fashion gaat kopen – kleding, schoenen, sport – bij een leverancier. “Hij of zij bedenkt welke stijlen het beste bij de doelgroep passen, koopt die, hangt die in de winkel, publiceert die op zijn eigen webshop en na twee weken is bij wijze van spreken XXL op. Je krijgt normaal gezien dan de situatie dat een retailer business-to-business gaat kijken en bestellen, en de consument laat aanbetalen of laat terugkomen. Dat vinden wij niet meer van deze tijd. Als een voorraadketen aanwezig is koppelen we die in Stockbase onderhuids aan het e-commercekanaal van de retailer. Dus heeft hij die XXL dan niet meer dan bevraagt hij Stockbase. Is die XXL bij de leverancier aanwezig dan publiceren we hem op het kanaal van de retailer. Die heeft dan de verkoop en Stockbase schiet dan automatisch als er iets wordt besteld uit die vrije voorraad de order weer bij de leverancier naar binnen.”

Daarbij faciliteert Stockbase zowel drop-shipment als business-to-business leveringen. De logistiek wordt niet door het platform geregeld, dat doet de leverancier zelf. Het gevolg is dus veel verschillende verzendmethodes en –procedures. “Ja en dat niveau verschilt nogal in de markt,” erkent Bliek. “Soms is er ook angst bij de retailer wat er gebeurt met dat consumentenadres als er drop-shipment wordt ingeschoten. Maar we willen de gedachtengang van de markt vooral veranderen. Er zijn veel lost sales op dit moment. Als we daar een paar procent van kunnen wegnemen dan is iedereen tevreden.”

Zodra het platform stond heeft Stockbase eerste de grote retailers met veel traffic benaderd. “Dan zie je orders ontstaan als we voorraad toevoegen aan dat kanaal. Op een gegeven moment heb je de top-tien, top-twintig te pakken van de posities in Google, want je wordt ook relevanter naarmate je aanbod toeneemt. Nu krijgen we verzoeken van leveranciers om ook een toepassing voor de retail te leveren die niet zelf online is, waarmee ze multi-brand sales kunnen doen. Dit ter voorkoming dat elk merk met een eigen oplossing komt.”

Inmiddels zijn ruim 250 merken aangesloten bij Stockbase. Op Blieks wensenlijstje staan onder andere Adidas en Nike. Verder is Stockbase bezig met brancheverbreding. “We zijn vandaag toevallig live gaan bij de Intergamma, de moeder van Gamma en Karwei die in twee jaar tijd ook tweehonderd leveranciers aan gamma.nl en .be gaan koppelen. De toepassing kan dus ook in andere branches heel goed werken. Mijn droom is dan ook om met Stockbase echt een standaard neer te zetten in de markt.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Erica Vis - Parcel Perform

Hoi Stephan, zou het niet mooi zijn als Stockbase ook nog inzicht kon geven aan de webwinkels wat de status van hun zending is ongeacht welke leverancier en vervoerder? Of nog beter als webwinkels automatische zendingsupdates konden sturen in hun eigen huisstijl van zendingen die onderweg zijn naar hun klanten? Als je hier interesse in hebt hoor ik het graag.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond