-

Yippie!, de winkelende superrobot

Yippie! speurt het internet af naar de goedkoopste aanbieding van het product dat je wilt kopen. De add-on herkent inmiddels 2.154 Nederlandse winkels. Achter het bedrijf zitten drie jonge ondernemers: Bas, Peter en Maurice. “Webwinkelen kan nog gemakkelijker”, zeggen ze, en daarom riepen ze Yippie! in het leven.

Stel je voor, je staat op het punt om een nieuwe televisie te kopen. Je besluit alvast onderzoek te doen op internet over welke televisie je het beste kunt kopen en waar die het goedkoopst is. “Vooral de prijzen vergelijken kost veel tijd”, licht Maurice de meerwaarde van Yippie! toe.

Hoe hebben jullie Yippie! laten groeien en hoe waarborgen jullie toekomstige groei?
“We maken momenteel een flinke groei door, we hebben nu ongeveer 1.400 actieve shoppers per maand. We zien dat als de belangrijke eerste aanzet, die voornamelijk tot stand is gekomen door mond-tot-mondreclame en onze deelname aan onder andere StartupBootcamp en de Innovation Awards. We willen in februari 10.000 gebruikers hebben. Om de groei door te zetten en te versnellen, gaan we adverteren en meer doen aan social sharing. Hoe precies, daarover denken we nu na.”

Hoe tevreden ben je met het huidige team, op schaal van 1 tot 10?
“Bas is onze designer, Peter onze programmeur en ikzelf verzorg de partnerships. De teamsamenstelling heeft zich al bewezen als de perfecte combinatie om Yippie! te brengen waar we nu staan. Ik geef het team dus een absolute 10. In de nabije toekomst willen we het team graag uitbreiden.”

In een interview voor Adformatie zei je dat Yippie!-gebruikers gemiddeld acht procent per aankoop besparen. Waardoor kan Yippie zo veel goedkoper zijn?
“Veel mensen gaan pas prijzen vergelijken wanneer het bedrag boven de vijftig euro uitkomt. Alle bedragen daaronder worden niet vergeleken, terwijl daar vaak grote marges liggen. Yippie! is een robot die automatisch alle prijzen vergelijkt. De besparing wordt voornamelijk uit de prijsvergelijkingen onder de vijf tientjes gehaald.”

In hoeverre is Yippie! nog in opbouw? Bewegen jullie mee met trends?
“Zeker. Feedback van gebruikers verwerken we in onze dienst. Zo werken we aan de Yippie!-app: straks scan je met je smartphone een product en zie je waar het wordt aangeboden en of het daar goedkoper is. Zit je vervolgens achter de pc om het product te kopen, dan herinnert Yippie! je aan de site die je moet hebben. Daarnaast werken we aan meer veiligheid. We breiden Yippie! uit met een alarmfunctie die een pop-up geeft als je wilt kopen bij een webshop die bij de waakhonden bekendstaat als frauduleus. Verder kun je Yippie! binnenkort personaliseren, bijvoorbeeld om aan te geven dat je alleen gebruik wilt maken van shops die met PayPal werken.”

In welke landen liggen nog kansen?
“We hebben internationale ambities. Nederland is een fantastische testmarkt voor ons. We willen eerst zorgen dat Yippie! perfect is ontwikkeld, dat het in Nederland bekend is en gebruikt wordt. De exacte landen weten we nog niet, daar gaan we naar kijken zodra we tevreden zijn met de gang van zaken in Nederland. We verwachten binnen een jaar in het buitenland bruikbaar te zijn.”

Wat heeft deelname aan innovatiewedstrijden je als ondernemer opgeleverd?
“Het heeft ons geleerd om écht samen te werken. Met behulp van verschillende mentoren hebben we een soort relatietherapie gehad. We hebben elkaar op een ander level leren kennen en dat heeft ons zeker geholpen binnen de bedrijfsvoering. Ik raad alle ondernemers aan om op deze manier het team te leren kennen. Als team moet je het bedrijf succesvol maken, daarvoor moet je eerst een succesvol team zijn.”

Welke drie eigenschappen moet een ondernemer bezitten?
“Met je team maak je je toekomst. Je moet als ondernemer daarom doorzettingsvermogen hebben en pro-actief zijn. Kansen pakken zodra deze zich voordoen. Het allerbelangrijkste is dat je visie hebt. Waar wil je naartoe en wat moet je doen om daar te komen? Als je dat weet is de rest maakbaar.”

Waar ben je als ondernemer tegenaan gelopen?
“Net als vele jonge ondernemers hebben ook wij wel eens ons hoofd gestoten. In het begin was onze visie nog niet scherp. Je hebt dan verwachtingen, die totaal anders uitpakken. Zo heb ik geleerd om flexibel te zijn en open te staan voor verandering. Als je de ogen op het doel houdt, komt het wel goed. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.”

Waar denk je dat Yippie! over vijf jaar staat?
“We willen graag een klein bedrijf blijven, althans qua medewerkers. We willen zo veel mogelijk automatiseren zodat we met een compact team het bedrijf kunnen runnen. En ik haalde het al eerder aan, in de nabije toekomst willen we graag internationaliseren. Transparantie in de internationale markten, dat willen we de consument bieden.”

Yippie neemt deel aan de Accenture Innovation Awards. Vrijdag 14 november is de prijsuitreiking. Je kunt op Yippie stemmen voor de Publieksprijs.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond