0
6.8k

De belangrijkste stappen voor een toekomstproof marktplaatsmodel

Wil je als online marktplaats een toekomstproof marktplaatsmodel hebben? Dan is een samenwerking met een Payment Service Provider (PSP) een logische stap. Het kiezen van een juiste PSP kan een groot verschil maken bij het optimaliseren van processen, het stimuleren van verkoop en bij toekomstige uitbreidingsplannen.

In deze whitepaper worden de belangrijkste stappen uiteengezet voor een toekomstproof marktplaatsmodel en de belangrijkste selectiecriteria voor een PSP die aansluit bij je marktplaats. Er wordt onder andere ingegaan op:

  • Wat de invloed van de PSD2 is op het online marktplaatsmodel.
  • De sleutel tot succes voor marktplaatsen op de korte- en lange termijn.
  • De belangrijkste selectiecriteria voor het kiezen van een PSP.
  • De toekomstige relatie tussen marktplaatsen en PSP’s.
Een unieke win-winsituatie

Eigenlijk is een online marktplaats een unieke win-winsituatie voor verkopers, consumenten en natuurlijk de marktplaats zelf. Het online marktplaatsmodel brengt ook de nodige complexiteiten en risico’s met zich mee. Deze complexiteiten komen met name naar voren bij de verkoopafhandeling, het afhandelen van betalingsverkeer en het beheren van winkelmandjes die producten van meerdere verkopers bevatten. Dit alles kan een tijdrovend en ingewikkeld proces zijn en worden als er verschillende valuta in het spel zijn.

Vertrouwen is de sleutel tot succes

De sleutel tot succes is om vertrouwen te winnen op meerdere niveau’s. Marktplaatsen worden door verkopers en consumenten als eindverantwoordelijke gezien. Dit betekent dat het vertrouwen van de marktplaats in de verkopers van groot belang is voor het eigen bedrijfssucces. Dit vertrouwen is met name belangrijk voor alle stakeholders bij het betaalproces.

Voor 2018 liepen de betalingen via het bankaccount van de marktplaats alvorens ze (handmatig) werden overgemaakt naar de betrokken verkopers. Door de invoering van de PSD2 is dit systeem niet langer van toepassing. Marktplaatsaanbieders moeten er dan ook voor zorgen dat ze het geld van consumenten kunnen verzamelen en vervolgens de juiste bedragen overmaken naar hun verkopers.

De samenwerking tussen een marktplaats en PSP

Door de invoering van PSD2 overwegen steeds meer marktplaatsen een samenwerking met PSP’s. Marktplaatsaanbieders die deze stap nemen, halen meer uit de samenwerking dan alleen PSD2-compliancy. Een belangrijk dilemma hierbij is altijd: ‘’Is een samenwerking tussen een online marktplaats en PSP een noodzakelijk kwaad of succescombinatie?’’

De vijf belangrijkste selectiecriteria voor een PSP

Bij het selecteren van de juiste PSP voor je marktplaats is het belangrijk jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Sluit de marktplaatsoplossing van de PSP aan op mijn marktplaats?
  • Is de PSP PSD2-compliant?
  • Hanteert de PSP een Know Your Customer-verificatieproces (KYC)?
  • Is de PSP in staat om mijn conversies te verhogen en/of te optimaliseren?
  • Kan de PSP mij voorzien van een complete data-set en bijbehorend klantinzicht?
Een samenwerking voor de lange termijn

Voor het selecteren van een PSP voor de lange termijn is het aan te raden om te kijken naar:

  • Heeft de PSP een sterke internationale footprint?
  • Heeft de PSP een goede innovatiestrategie en strategische roadmap?
  • Wat zijn de aanvullende diensten en extra voordelen?

Bovenstaande punten zijn niet standaard voor alle PSP’s. Degene die dit wel hebben onderscheiden zich ten opzichte van de andere aanbieders.

De toekomstige relatie tussen marktplaatsen en PSP’s

Het is voor online marktplaatsen en PSP’s belangrijk om naar de toekomst te kijken en continu op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen en mogelijkheden voor personalisatie. Op deze manier ben je in staat om in te blijven spelen op veranderende klantverwachtingen en een end-to-end koopervaringen te faciliteren.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Hans Langenhuizen