0
4.7k
Channel: Financials

Hoe zien martech stacks eruit in Health, FMCG, Financials en Retail?

Voor de meeste bedrijven vertegenwoordigt marketingtechnologie nu 26 procent van het totale marketingbudget. Dit maakt martech een van de grootste kostenposten van een bedrijf. Dit is logisch gezien de hoeveelheid data die bedrijven tegenwoordig gebruiken om door het digitale landschap te manoeuvreren. Negentig procent van alle data op het internet is gecreëerd in de afgelopen vier jaar blijkt uit cijfers van Microfocus. Dit maakt marketingtechnologie hét belangrijkste component van je marketingstrategie. Maar wanneer was de laatste keer dat je elke oplossing in je martech stack hebt geëvalueerd? En wat is de toegevoegde waarde van elke technologie apart voor het behalen van je marketingdoelstellingen?

De vijf richtlijnen voor een moderne martech stack

Deze whitepaper beschrijft de vijf richtlijnen voor het beoordelen en evalueren van de performance van je martech stack. Hiermee zorg je ervoor dat je marketingtechnologie klaar is voor de realiteit van vandaag – en idealiter ook voor morgen. De whitepaper gaat in op:

  • Het bepalen van de ROI en efficiëntie van je martech stack.
  • Het opstellen van technologiegedreven marketingdoelen.
  • Hoe je een moderne martech stack samenstelt en beheert.
Richtlijn #1: Maak je martech stack onderdeel van je strategie

Er zijn momenteel meer dan 7.040 martech-oplossingen op de markt, deze technologieën kun je onderverdelen in zes hoofdcategorieën:

  1. Advertising & Promotie
  2. Content & Experience
  3. Social & relaties
  4. Commerce & Sales
  5. Data
  6. Management

Dit grote aanbod van marketingtechnologie maakt het opbouwen van een martech stack die naadloos aansluit op jouw (marketing)organisatie complex. Het is meer dan het kiezen van één tool uit zes eerder beschreven softwarecategorieën. Zorg er in plaats daarvan voor dat je organisatie de belangrijkste marketingdoelstellingen heeft geïdentificeerd en heeft onderzocht welke software kan helpen bij het realiseren van deze doelen. Gebruik je (marketing)strategie als startpunt en bouw je martech stack stap voor stap uit.

Richtlijn #2: Creëer een flexibele tech stack en voorkom datasilo’s

Je marketingstrategie moet erop gericht zijn klanten te bereiken op hun belangrijkste momenten van intentie, waar ze zich ook met jouw merk bezighouden. Je moet ervoor zorgen dat de tools die je in jouw martech stack plaatst, hierop aansluiten. Het is van belang om datasilo’s ten kost van alles te voorkomen. Zorg ervoor dat je data eenvoudig van het ene systeem naar de andere kan stromen. Hierdoor kun je de best mogelijke ervaring creëren en toegevoegde waarde bieden op de momenten dat het er echt toe doet.

Richtlijn #3: Evalueer de efficiëntie van je martech stack

Ter aansluiting op ‘Richtlijn #2: Creëer een flexibele tech stack en voorkom datasilo’s’, de beste manier om de efficiëntie van je marketingtechnologie te maximaliseren, is door tools te gebruiken die makkelijk met elkaar integreren. Identificeer wat momenteel goed werkt en wat niet. Stel jezelf de volgende vraag: Op welke technologieën is de rest van je martech stack gebouwd?

Richtlijn #4: Omarm automation in je martech stack, houd hierbij rekening met personalisatie

Als het gaat om het maximaliseren van de output met een beperkt aantal tools – en een beperkt aantal werknemers die ze bedienen – is marketing automation altijd een gespreksonderwerp. Automation helpt je bij het stroomlijnen van processen en het bieden van een consistente en gepersonaliseerde customer experience. Lees in de whitepaper welke marketing automation software het beste scoren op het gebied van personalisatie.

Richtlijn #5: Zorg dat je marketingtechnologie integreren met search experience technologie

Vragen over het opbouwen van een martech-stack richten zich vaak op customer engagement via e-mail, sociale media en andere platforms, en hoe deze interacties soepel kunnen verlopen. Een belangrijk element wat vaak over het hoofd wordt gezien is ‘search experience’ technologie. Lees in de whitepaper wat de toegevoegde waarde van deze technologie is en hoe je dit integreert in je martech stack.

De samenstelling van martech stacks per branche

Het tweede deel beschrijft de belangrijkste elementen van martech stacks per branche, waar de bedrijfsprioriteiten liggen en per branche worden tips gegeven voor het samenstellen van een branchespecifieke martech stack. De volgende branche komen aan bod:

  • Health
  • FMCG
  • Financials
  • Retail
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Jon Buss