Download

Download
0
3.4k
Channel: Retail

De belangrijkste digital commerce trends in de Benelux

Digital commerce bereikt een kritiek punt in 2019. Voor het eerst sinds jaren stabiliseert de groei van digitale gewoonten van consumenten. 26 procent van de consumenten doe wekelijk een online aankoop, in 2018 was dit nog 23 procent. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ”Reimagining Commerce” van Episerver. Hoe speel je hier als online retailer op in? En hoe bied je de optimale digitale winkelervaring? Lees het antwoord in dit trendrapport.

Key takeaways van dit onderzoek:
  • Slechts twintig procent van de respondenten geeft aan hun online aankopen vooraf te plannen.
  • De belangrijkste vereisten voor een goede retailer winkelervaring zijn: gratis verzending (67 procent), tracking van verzendingen (61 procent) en informatie over retouren (52 procent)
  • Digitale commerce overweldigt de consument: de helft van de online shoppers (46 procent) heeft een aankoop niet online kunnen voltooien omdat er te veel opties waren om uit te kiezen.
  • Onjuiste of onvolledige inhoud op de website van een merk of mobiele app heeft 98 procent van de online shoppers ervan weerhouden om een ​​aankoop te voltooien.
  • Social media stimuleren betrokkenheid en aankopen: 52% van de online shoppers die sociale media gebruiken, heeft op het bericht van een influencer geklikt en een derde van die shoppers (31%) heeft een rechtstreekse aankoop gedaan via de post.
  • Marktplaatsen zijn het startpunt van online shoppers: online shoppers trekken naar online marktplaatsen om hun online aankoopreis te starten, of ze nu een product in gedachten hebben voor de aankoop (46 procent) of niet (39 procent).
  • Spraaktechnologie groeit in populariteit: zeventien procent van de online shoppers gebruiken spraakapparaten om meerdere keren per maand of vaker te kopen en 22 procent gebruikt de technologie voor onderzoeksdoeleinden in hetzelfde tijdsbestek.
Onderzoeksverantwoording

In het rapport ‘Reimagining Commerce: principes van opvallende digitale winkelervaringen’ worden de wensen, het gedrag en de algemene trends van meer dan 4.500 wereldwijde online shoppers uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zweden, België, Nederland, Luxemburg en Australië onderzocht. Het online aankoopgedrag van consumenten via bijvoorbeeld desktop, mobiele apparaten en smart devices is geanalyseerd. Het onderzoek is uitgevoerd tussen december 2018 en januari 2019.

Dus wat nu?

Het plateau-effect in digital commerce biedt bedrijven een duidelijk mandaat om te verbeteren of achter te blijven.De kwaliteit en diversiteit van een digitale winkelervaring spelen een nog grotere rol in de strijd om op te vallen en klantenloyaliteit te verdienen. Industry leaders zoals Amazon hebben hun e-commerce ecosysteem geperfectioneerd, waardoor er minder mogelijkheden voor differentiatie zijn.

Tegelijkertijd gebruiken traditionele retailers technologie om de klantervaring te verbeteren en om hun klanten nieuwe voordelen te bieden via geavanceerde loyaliteitsprogramma’s. Hiermee hopen ze de kloof tussen een fysieke en online winkelbeleving te overbruggen.

On-the-rise shoppers in de Benelux

De ontwikkeling binnen digital commerce in de Benelux zitten in een stroomversnelling. Het is belangrijk om de bereidheid van de online Benelux-klanten om digital commerce te omarmen niet te onderschatten.

Als regio wordt de Benelux steeds geavanceerder als het gaat om winkelervaringen. Digital commerce is een belangrijke steunpilaar. Merken en retailers kunnen beginnen met het introduceren van nieuwe digitale winkelervaringen voor Benelux-consumenten, maar moeten eerst en vooral investeren in het optimaliseren van de huidige online winkelbeleving. De whitepaper beschrijft de drie belangrijkste focusgebieden:

  1. Bied consistent commerce-opties.
  2. Heb een follow-the-leader mentaliteit.
  3. Keuze en gemak zijn de sleutel tot e-commerce succes.
Crossborder e-commerce: De belangrijkste digital commerce trends buiten de Benelux

Richt jij je naast de Benelux ook op de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zweden, België, Nederland, Luxemburg of Australië? Dan bied dit trendrapport interessante inzichten over wat de belangrijkste digital commerce trends in deze markten zijn. Per onderzocht gebied zijn de belangrijkste trends per gebied in de bijlage opgesomd.

Daarnaast bevat dit rapport casestudies van American Muscle (Automotive), Jean Peal (Fashion), Living Spaces (Home en deco) en Eason (Retail). Lees welke resultaten zij met behulp van Episerver’s digital experience oplossingen hebben bereikt.

Marc Bohnes