0
4.1k
Channel: E-commerce

Zo optimaliseer je jouw marketing- en campagnestrategie voor de feestdagen

Boordevol belangrijke winkelmomenten rondt het vierde ‘gouden’ kwartaal het jaar af met warmte, sprankeling en veel mogelijkheden voor retailers om consumenten te bereiken met speciale aanbiedingen en berichten.

Deze jaarlijkse periode is van cruciaal belang voor retailers in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Het hangt af van vier thema’s om te weten op welke punten in de feestelijke kalender zij zich in 2019 moeten concentreren:

  1. Feestelijke gelegenheden
  2. Strategisch belang
  3. Markt diversiteit
  4. Consumentenprofielen

In dit rapport van Criteo worden de trends die van invloed zijn op deze thema’s beschreven. Ook bevat het rapport een consumentenprofiel van de Nederlandse consumenten. Dit rapport helpt retailers om hun marketingstrategieën en campagnes voor de feestdagen te optimaliseren en effectiever te maken.

Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek.

Vieringen en kansen: een feestelijk seizoen vol magie

Consumenten zijn opgewekt en in de stemming om te besteden, wat een piekverkoop periode voor retailers genereert. Unieke feestelijke momenten en unieke peak sales momenten voor retailers (denk aan Halloween, tweede kerstdag en meer).

Het vierde ‘gouden’ kwartaal van 2019 ziet er goed uit

Naarmate de populariteit van Black Friday en andere promotie-evenementen groeit, is het feestseizoen een strategische periode voor retailers geworden. Tijdens deze peak salesmomenten zijn de consumentenuitgaven het sterkst te beïnvloeden. Hierdoor ontstaat voor merken een krachtige Q4-kans krijgen om de jaarlijkse inkomsten te stimuleren.

Black Friday blijft enorm populair in EMEA en het evenement is uitgegroeid tot een favoriet bij de consument. De omzet tijdens dit moment heeft een jaarlijkse groei van gemiddeld 117 procent in de afgelopen vijf jaar. Volgens een recent onderzoek van Criteo verwacht 67 procent van de retailers dat de omzet tijdens het vierde kwartaal van 2019 zal stijgen.

In EMEA blijven ook online verkeer en verkopen op Black Friday stijgen. Britse shoppers gaven tussen Black Friday en Cyber ​​Monday ongeveer 10,6 miljard dollar uit. De gemiddelde online-uitgaven kwamen neer op 42,13 miljoen dollar per uur. Duitse shoppers besteedden naar schatting 7,35 miljard dollar online en in de winkel. Franse consumenten besteedden naar schatting 6 miljard dollar.

Bovendien is het feestseizoen een periode waarin de bestedingsgewoonten van de consument veranderen van essentiële aankopen naar koopjesjacht, geschenken kopen en luxe aankopen. Bestverkopende artikelen tijdens de periode zijn onder meer hightech, beauty, mode en sportartikelen.

EMEA: Marktcomplexiteit & shoppers

‘One size fits all’-marketingbenaderingen werken niet meer in Europa. De omzet valkt steeds meer af en verzuimen te resoneren met consumenten met verschillende achtergronden of omstandigheden. Rekening houden met factoren zoals het economische landschap, culturele en demografische verschillen is essentieel om inzicht te krijgen in de winkelgewoonten tijdens feestdagen.

In het rapport gaan we dieper in op wat EMEA-shoppers echt motiveert om in de winkel of online te kopen, de omnichannel feestelijke seizoensreis en verschillende shoppers persona’s in EMEA.

De opkomst van de bewuste consument

Bewuste consumenten, of degenen die aankoopbeslissingen baseren op merken waarmee ze zich nauw identificeren, willen zich emotioneler verbonden voelen met de producten die ze kopen en zijn gevoeliger ter ondersteuning van merken die een beroep doen op hun bewuste winkelgebied. Het gouden kwartaal biedt retailers de ultieme periode om de bewuste shopper aan te spreken, vooral in de aanloop naar Kerstmis, wanneer de emotionele investering in geschenken het hoogst is.

Tijdens dit gouden kwartaal hebben retailers een periode van drie maanden om die waarden te benadrukken. Even belangrijk is dat merken deze waarden vóór, tijdens en na promotieperiodes moeten promoten om de bewuste shopper echt betrokken te houden.

Je bent klaar om dit rapport te downloaden
Download rapport

Pepijn Breijder