Download

Download
0
1.1k
Channel: B2B online

Optimaliseer je segmentatie- en targeting strategieën met deze practices

Waar je vroeger moest gissen wie je doelgroep was en hoe je hen op de juiste manier kon bereiken met de juiste boodschap, kun je als marketeer tegenwoordig beschikken over een database vol met waardevolle klantinzichten. Deze data kun je gebruiken voor gepersonaliseerde berichten en vrijwel direct zien of deze hebben gewerkt. Toch kan de enorme hoeveelheid aan data overweldigend werken. Het is belangrijk om de  basisprincipes van segmentatie en targeting aan te pakken om de juiste info uit je data te trekken.  Er zijn immers meer data punten die je kan gebruiken dan nodig. Welke zijn wel en niet waardevol?

Data management en merkactivitatie voor de moderne marketeer

In deze whitepaper worden best practices beschreven voor het optimaliseren van je segmentatie- en targeting strategieën. De whitepaper gaat in op:

  • De verschillende soorten data en hoe je deze verzameld.
  • Op basis van welke drie criteria je het beste kunt segmenteren.
  • Drie targeting strategieën voor het bereiken van de juiste doelgroep.
Tienduizend gegevenskenmerken onderverdelen in drie categorieën

Inmiddels zijn er meer dan tienduizend gegevenskenmerken die je kunt gebruiken voor de targeting van je digitale (advertentie)campagnes. Deze kenmerken kun je onderverdelen in drie categorieën:

  • First-party data: data die je verzameld door je eigen business.
  • Second-party data: data die gedeeld wordt met een ander bedrijf.
  • Third-party data: data van externe bronnen – zoals anonieme web-browsing data.
Het vinden van de juiste balans tussen segmentatie en campagnedoelstellingen

Tegenwoordig omvat het segmenteren van je doelgroep meer dan alleen demografische kenmerken. Je moet ook onderscheid maken op basis van (koop)intentie, interesses, geografie, eerdere aankopen en ander gedrag dat duidt op een waarschijnlijkheid van een conversie of aankoop. Een goede segmentering zorgt ervoor dat u de ideale doelgroep voor uw bericht vastlegt en de kans groter maakt dat ze een relevante actie ondernemen. Lees in de whitepaper wat de drie belangrijkste factoren voor het alignen van je doelgroepsegmentatie met je campagnedoelstellingen.

De drie belangrijkste targeting strategieën voor de moderne marketeer

Je targeting strategie moet in lijn zijn met je campagnedoelstellingen. Begin daarom bij het eind, welke actie of conversie verwacht je van je doelgroep? De whitepaper beschrijft de drie meestvoorkomende targeting strategieën:

  • Re-targeting
  • Look-alike modellering
  • Doelgroepextensie

Lees daarnaast in de whitepaper hoe de juiste technologie je kan helpen bij het optimaliseren van van je segmentatie- en targeting strategieën.

Niels Goossen