Download

Download
0
1.0k
Channel: Data

Tips voor het ontwikkelen van een first-party datastrategie

Klantdata is tegenwoordig de belangrijkste drijfveer voor personalisatiestrategieën om de customer experience te verbeteren. Een moderne datastrategie was nog nooit zo belangrijk. Klanten verwachten consistente ervaringen op de talloze kanalen waarmee ze communiceren – in de winkel of op je website. 56 procent van de consumenten zegt dat inconsistente en inaccurate productaanbevelingen tot frustratie leiden.

Klantgegevens zijn de drijvende krachten achter de teams en technologieën die verantwoordelijk zijn voor uw klantervaring, maar jarenlang was er voor bedrijven weinig reden om prioriteit te geven aan het op de juiste manier verwerken, opslaan en beveiligen van data. Nieuwe privacyregels en wijzigingen in browsers verminderen de waarde van ‘third party data’.

Waarom je juist nú over moet stappen naar een first-party datastrategie

Als bedrijf is het belangrijk om juist nú te schakelen en een first-party datastrategie te ontwikkelen of de huidige datastrategie te optimaliseren. In deze whitepaper je meer over first-party data – waarom het er meer dan ooit toe doet, hoe je het kunt verkrijgen en hoe je het veilig en effectief kunt gebruiken. De whitepaper gaat in op:

  • De voordelen van een first-party datastrategie.
  • De use cases die mogelijk zijn met een first-party datastrategie.
  • Tips voor het ontwikkelen van een first-party datastrategie.
De belangrijkste verschillen tussen zero, first, second, en third party data

Nu, meer dan ooit, is de herkomst van (persoons)gegevens belangrijker dan ooit. Het is van cruciaal belang om het verschil tussen de verschillende soorten gegevens – zero, first, second, en third party data – te begrijpen om de juiste strategie uit te stippelen om je data veilig te verwerken, op te slaan en tegelijkertijd je klanten tevreden te houden. Hoewel first- en third party data het meest bekend zijn is het ook belangrijk om te begrijpen wat zero- en second party data inhoudt. De whitepaper bevat een schematisch overzicht van de belangrijkste verschillen tussen de vier datatypen.

Waarom moet je nu de switch maken naar een first-party datastrategie?

De dagen van het leveren van marketingresultaten en CX-strategieën op basis van gegevens van third party data lopen ten einde. Maar de waardevermindering van gegevens van derden betekent niet dat personalisatie of marketing voorbij zijn. Zelfs in de wereld van display-advertenties. Uit cijfers van Sizmek blijkt dat 75 procent van de brand marketeers in in West-Europa zegt hoge prioriteit te geven aan het gebruik van eigen data. Lees in de whitepaper hoe SPRING (onderdeel van Axel Springer) een first-party datastrategie heeft ontwikkeld door een combinatie van enterprise tag management en een Customer Data Platform te gebruiken.

De zakelijke voordelen van een first-party datastrategie

Het bouwen van een first-party datastrategie vereist een robuuste en flexibele supply chain voor het verzamelen, unificeren en activeren van klantdata. Het implementeren van een dergelijke datastrategie zorgt er onder andere voor dat je een stap dichterbij digitale transformatie bent. De whitepaper beschrijft de belangrijkste voordelen van een first-party datastrategie:

  • Schaalbare leadgeneratie en klantenwerving.
  • Snellere toegang tot business intelligence.
  • Efficiëntere processen voor dataverwerking.
Het ontwikkelen van een data-first strategie

Het succes van je bedrijf wordt tegenwoordig bepaald door de manier waarop je eigen data gebruikt voor het optimaliseren van je marketing-, customer experience- en personalisatiestrategie. Om dit goed te kunnen doen is een ‘data-first strategie’ een belangrijke vereist. Lees in de whitepaper wat de voordelen van een dergelijke strategie zijn.

Het bouwen van een duurzame data supply chain

De evolutie van de manier waarop bedrijven gegevens verzamelen en gebruiken in dit tijdperk van consumentenprivacy, heeft het interessante effect dat het speelveld wordt geëgaliseerd voor eens ongelijksoortige industrieën. Sterk gereguleerde industrieën zoals financiële instellingen en gezondheidszorg ontwikkelen het klantgerichte strategieën en de ervaringen die de afgelopen 15 jaar een kenmerk zijn geweest van snelgroeiende retailers. Aan de andere kant worden die snelgroeiende retailbedrijven en reisbedrijven geconfronteerd met strengere regels voor de manier waarop ze gegevens gebruiken – nog niet op het niveau van HIPAA, maar op weg daarheen.

Lees in de whitepaper hoe bedrijven in retail en travel deze juridische- en data uitdagingen te lijf gaan. Lees daarnaast hoe je een duurzame data supply chain ontwikkeld.

Doug Lindroth