0
6.6k
Channel: E-commerce

Inspelen op piekverkoopmomenten, dit kun je leren van Black Friday

Ingenico en YouGov hebben onderzoek gedaan naar het koopgedrag in Europa tijdens Black Friday. Uit het onderzoek blijkt dat ruim veertig procent van de Nederlanders dit jaar van plan was om online te gaan shoppen op Black Friday. Het onderzoek laat zien dat kleinere winkels zich opmaken voor een strijd om de klanten van de grote merken. Wat kun je leren van Black Friday voor piekverkoopmomenten?

Key takeaways:
  • Me, myself and I: Bijna de helft (46%) van de Nederlandse respondenten koopt tijdens Black Friday iets voor zichzelf. Slechts achttien procent koopt iets voor de partner en twee procent iets voor vrienden (en 1% voor het huisdier).
  • It’s a man’s world. Toch?: 46 procent van de mannen koopt iets voor zichzelf. En de vrouwen? Van hen koopt 47 procent iets voor zichzelf!
  • De invloed van Voice: dertien procent van de consumenten tussen 18 en 24 jaar schakelt een spraakassistent zoals Alexa in om aankopen te doen. Van de mensen tussen 35 en 44 jaar is dat zeven procent. Mensen van 45 jaar en ouder gebruiken geen spraakassistent voor aankopen.
  • Uitgestelde aankopen: Bijna de helft van de consumenten (48%) wil wel even wachten met een aankoop tot Black Friday. Vooral jongeren hebben geduld: 68 procent van de 18- tot 24-jarigen zegt te wachten (waarvan bijna een derde tot wel drie maanden). Ouderen hebben minder geduld: slechts 32 procent wil een aankoop uitstellen.
  • Retouren: Van de ondervraagde online shoppers zegt twaalf procent dat ze gekochte items vaak retourneren. Wie doen dat vooral? Negen procent van de vrouwen geeft aan vaak iets terug te sturen, tegen veertien procent van de mannen.
Black Friday: wat is het verschil met een normale vrijdag?

Voor het onderzoek werden consumenten in zes landen ondervraagd: Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje. Van de Nederlandse respondenten geeft 25 procent aan al eerder op Black Friday online geshopt te hebben en dat dit jaar weer van plan te zijn. Vijftien procent heeft nog nooit Black Friday-inkopen gedaan, maar is dat dit jaar wel van plan. Uit de betalingsdata van Ingenico blijkt dat de verkopen in Europa op Black Friday gemiddeld 72 procent hoger uitpakken dan op een normale vrijdag. In Nederland is de piek zelfs nog hoger: er werd vorig jaar 132 procent meer uitgegeven op Black Friday.

De voorkeur van Black Friday-shoppers, kleine retailers

Opvallend is dat in Nederland de kleinere retailers uit eigen land het goed doen ten opzichte van de grote internationale merken. Van de Black Friday-shoppers heeft 26 procent een voorkeur voor kleine, specialiseerde lokale winkels en 64 procent kiest het liefst voor gevestigde Nederlandse merken zoals Coolblue. 31 procent gebruikt bij voorkeur internationale webshops als Amazon.com en AliExpress. Dat zou erop kunnen duiden dat kleinere ondernemingen zich steeds beter kunnen weren tegen het geweld van grote massashops dankzij een gerichter aanbod en betere service en betaalmogelijkheden voor nationale en internationale klanten.

Veilige betaalmogelijkheden zijn een absolute must

De veiligheid van betalingen een belangrijk issue is bij online betalingen op Black Friday, lokaal en internationaal. In Nederland is veilig betalen voor twaalf procent van de ondervraagden een belangrijk onderwerp bij de webshopkeuze. Voor consumenten in Frankrijk (24%), Spanje (23%) en België (15%) is dat onderwerp nog belangrijker. Verder valt op dat Nederlandse consumenten, behalve rechtstreeks via de website van de aanbieder (61%), via een app (23%) en social media (12%), inmiddels ook via spraakassistenten als Alexa en Google Home aankopen doen (6%) op Black Friday.

Scepsis over eerlijkheid korting

Korting op producten is de voornaamste aanleiding om online te shoppen tijdens de Black Friday-uitverkoop. Toch zit daar wel enige scepsis. Ruim een derde (35%) van de Nederlandse consumenten denkt dat de korting niet helemaal eerlijk is tijdens de Black Friday-uitverkoop. Van deze groep verdenkt 92 procent retailers ervan de oorspronkelijke prijs voordien kunstmatig te verhogen. 28 procent gaat ervan uit dat de kortingsprijzen wel eerlijk zijn. Ondanks het wantrouwen is voor 43 procent van de Nederlandse consumenten de productprijs het belangrijkste criterium, gevolgd door de veiligheid van betalingen, wat bij 12 procent een rol speelt bij de aankoopbeslissing. Daarna volgen gratis verzending (9%), snelle verzending (7%) en de variatie in productaanbod (6%).

Benut technologie in je voordeel

Benoit Boudier, Managing Director EMEA Small and Medium Businesses van Ingenico adviseert kleinere retailers dit jaar vooral de technologie in hun voordeel te laten werken in de strijd met de grotere merken: “Technologie maakt het speelveld voor iedereen gelijk in e-commerce. De partijen die internationale verkoop mogelijk maken in de lokale taal en valuta met de gewenste betaalmethodes, en hun webshop optimaliseren voor mobiele verkoop, zullen dit jaar als winnaars uit de bus komen bij de klanten die in deze periode op zoek zijn naar de beste deals, producten en aanbiedingen.”

Onderzoeksverantwoording

Alle cijfers, tenzij anders aangegeven, zijn afkomstig van YouGov Plc. Het onderzoek werd uitgevoerd in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje onder volwassenen, die representatief zijn in termen van leeftijd, geslacht, sociale achtergrond en opleiding. In iedere markt zijn minimaal 1,000 respondenten ondervraagd. In Nederland waren dat er 1,011. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 26 oktober en 5 november 2018 en werd online uitgezet. De cijfers zijn statistisch gewogen en zijn representatief voor volwassenen boven de 18 jaar in de deelnemende markten.

Je bent klaar om dit rapport te downloaden
Download rapport

Anouk Arendt