Replatforming in B2B Commerce, de vijf belangrijkste valkuilen
In het begin van de jaren negentig werden de eerste initiatieven op het gebied van e-commerce gelanceerd. Daaronder de eerste online boekhandel en kort daarna lanceerde Amazon, dat nu een volwaardige online winkel is. Sindsdien zijn zowel de technologie als de verwachtingen van de klant sterk geëvolueerd. Digital commerce – lange tijd de belangrijkste arena voor de retail – is nu van cruciaal belang voor elk zakelijk succes. Vandaag de dag investeert elke industrie in digital commerce om de betrokkenheid van de klant, de mogelijkheden voor zelfbediening en de loyaliteit te verbeteren. Deze toename van de vraag heeft geleid tot een toename van de technologische mogelijkheden en aanbieders van oplossingen voor digital commerce. En dat leidt tot de uitdaging om de juiste e-commerce oplossing te selecteren.
Vandaag de dag is digital commerce van cruciaal belang voor elk business-to-business (B2B) succes. In alle sectoren investeren bedrijven in digital commerce om de betrokkenheid van de klant, de mogelijkheden voor zelfbediening en de loyaliteit te verbeteren. Hoe kies je de juiste oplossing? En hoe vermijd je de vijf meest voorkomende valkuilen die met dit proces gepaard gaan?
Een B2B Commerce platform ontwikkelen? Voorkom deze valkuilen
Dit eBook beschrijft de vijf belangrijkste valkuilen bij het selecteren en implementeren van een nieuw e-commerceplatform:
- Een licentiemodel kiezen dat alleen is gebaseerd op de huidige behoeften.
- Geen proof of concept (POC) ontwikkelen.
- De verkeerde implementatiepartner kiezen.
- Schaalbaarheid verwaarlozen.
- Geen rekening houden met veranderende marktvraag.
1. Een licentiemodel kiezen dat alleen is gebaseerd op de huidige behoeften
Een veelgemaakte fout bij het starten van de e-commerce journeys is het kiezen van een licentiemodel voor het delen van inkomsten op basis van hun huidige vereisten. Er wordt geen rekening gehouden met toekomstige groei en nieuwe kanalen. Op den duur verliezen e-commercebedrijven de grip op de kosten en resulteert dit in een onhoudbaar verdienmodel. De enige optie op dat moment is replatforming. Het eBook bevat een praktijkvoorbeeld van een Belgische boekhandel, lees wat hun learnings zijn.
2. Geen proof of concept (POC) ontwikkelen
Veel e-commercebedrijven hechten waarde aan een robuuste infrastructuur. Ze investeren veel en denken dat een grotere – en duurdere – infrastructuur tot betere resultaten leidt. Een solide infrastructuur is cruciaal voor het succes van je e-commerceproject. Het is belangrijk om rekening te houden met toekomstige (technologische) ontwikkelingen om financiële verliezen en replatforming te voorkomen. Lees in het eBook hoe een fabrikant van machines en uitrusting een robuust digitaal ecosysteem heeft gebouwd.
3. De verkeerde implementatiepartner kiezen
De juiste implementatiepartner is cruciaal voor elk project. De manier waarop een e-commerceoplossing is geïmplementeerd bepaalt de levensduur, stabiliteit en performance. Het kiezen van een agile projectaanpak is belangrijk om in te kunnen spelen op toekomstige optimalisaties. Als je voor het eerst een e-commerceplatform implementeert is belangrijk om de juiste implementatiepartner te kiezen. Kies voor kwaliteit, ook als dit niet de goedkoopste partner is. Hoe kies je de juiste implementatiepartner? Lees in het eBook hoe een FMCG-leverancier dit heeft aangepakt.
4. Schaalbaarheid verwaarlozen
Schaalbaarheid is het sleutelwoord in e-commerce anno 2020. Het e-commercelandschap verandert voortdurend en daarom moeten e-commercebedrijven altijd rekening houden met de schaalbaarheid van een oplossing voordat deze wordt geïmplementeerd. Waar moet je op letten? En wat zijn de kritische succesfactoren. Het eBook bevat een praktijkvoorbeeld van hoe je dit selectieproces aan kunt pakken.
5. Geen rekening houden met veranderende marktvraag
E-commerce draait tegenwoordig om een optimale customer experience. E-commerceorganisaties moeten continu optimaliseren om in te spelen op de veranderende klantvraag en vereisten. Zakelijke kopers verwachten een hoge serviceniveau, een divers aanbod en gebruiksvriendelijke betaalmethoden. Je e-commerceplatform moet flexibel genoeg zijn om groei te stimuleren. Lees in het eBook hoe je een flexibele e-commerceplatform ontwikkeld met API’s.