Download

Download
0
2.2k
Channel: e-commerce

Richtlijnen voor de beste user experience (UX) op je webshop

Het technologielandschap wordt steeds complexer, het aantal kanalen en de hoeveelheid data groeit snel. Een webshop was voorheen het enige kanaal voor online retailers. Tegenwoordig is dit niet meer genoeg.Het is noodzakelijk dat de hele customer journey een goede experience biedt. Het verzamelen en verwerken van data is een belangrijke succesfactor in online retail. Alle organisaties verzamelen, creëren en bezitten data. In de huidige digitale wereld is er meer data dan ooit beschikbaar. Nu is data van groot belang, maar wel alleen als deze goed gebruikt wordt. Voorheen was jouw data nog goed te managen in Google Analytics. Vandaag de dag is het van groot belang dat jij jouw Facebook en Instagram data kunt combineren met je winkelkassa, orders en mailsysteem. Hoe zorg je voor een optimale gebruikerservaring? In deze whitepaper vind je de richtlijnen voor de beste user experience (UX) op je webshop.

Richtlijnen voor de beste user experience (UX) op je webshop

De slogan: “De klant is koning” kent elke ondernemer, maar dit geldt net zo goed offline als online. Hoe zorg jij ervoor dat jouw klanten tevreden jouw webshop verlaten? Door het creëren van de beste user experience (UX). De term zegt het al, bij UX draait het erom hoe de klant jouw webshop ervaart. Maar het is nog zoveel meer dan dat. Zo zou je UX kunnen omschrijven als hetgeen wat jouw product emotioneel verbindt en ervoor zorgt dat jij contact houdt met de gebruiker. Daarnaast kan het ook het gedrag van de gebruiker beïnvloeden. UX helpt gebruikers hun doelen te bereiken door hun taken eenvoudig te maken zonder verwarring en frustraties.

Kortom, we zouden kunnen zeggen dat UX helpt om gebruikersdoelen en zakelijke doelen te bereiken. Om deze doelen zo goed mogelijk te bereiken is ook conversieoptimalisatie (CRO) van belang. CRO zorgt ervoor dat de door jouw gestelde doelen zoals meer verkopen, downloads of ingevulde contact formulieren behaald worden. Hoe zowel UX als CRO te werk gaan en hoe jij de beste User Experience kan creëren op jouw webshop lees je in deze whitepaper. Lees daarnaast hoe beddenspecialist Auping een nieuwe website heeft ontwikkeld en hoe zij met CRO de gebruikerservaring hebben geoptimaliseerd.

Data, het startpunt van het UX-optimalisatieproces

Het optimaliseren van een e-commerce website en het gebruiken van jouw data is een proces. Tijdens dit proces staat de gebruiker centraal. Je wilt tijdens de gehele customer journey de beste gebruikservaring bieden. Bij elke optimalisatie leer je meer over de gebruikers van je webshop. Je bent continu op zoek naar het antwoord op de vraag: “Wat zijn hun wensen, behoeften en hoe kan een gebruiker overtuigd worden?”.

Er zijn vele methoden en tools beschikbaar voor het verzamelen van bruikbare informatie over het gedrag van gebruikers. De meest nuttige is om de gebruikers onder de loep te nemen (user tests), alleen dan kan je zorgen voor een goede usability. Lees in de whitepaper hoe je de usability van je website verbeterd en waarom dit zo belangrijk is.

Het creëren van de beste user experience, hoe doe je dat?

Bij het ontwerpen of verbeteren van een website, functionaliteit of een onderdeel ervan is het verstandig om een strategie aan te houden en onderzoek te hebben gedaan. Het is belangrijk om je doelgroep(en), KPI’s en probleemgebieden te identificeren. Lees in de whitepaper hoe je dit kunt doen.

Een vereiste voor een optimale UX is te voldoen aan de exacte behoeften van de klant. De beste gebruikerservaring gaat veel verder dan wat je klanten zeggen dat ze willen of het bieden van checklist functionaliteiten. Het is van belang om de diensten van meerdere disciplines naadloos met elkaar te integreren, waaronder engineering, marketing, grafisch ontwerp en het interfaceontwerp.

Als je een duidelijk beeld hebt van hoe de optimale gebruikerservaring eruit moet zien, is het tijd om een nieuw concept te bedenken en te ontwerpen. Het is verstandig om dit in fases te doen. De whitepaper bevat een voorbeeld van een gefaseerde aanpak.

De voordelen van een geoptimaliseerde gebruikerservaring

Wanneer jij een goede User Experience biedt, zal dit niet alleen voor jouw klanten een positieve ervaring achter laten, maar ook resulteert dit voor jouw bedrijf in het volgende:

  • Hogere klanttevredenheid
  • Loyale klanten
  • Betere positie tegenover concurrenten
  • Zorgt voor vertrouwen
  • Hogere winst
Experience management in e-commerce

Tegenwoordig leven we in een experience economie. Door de verandering in de onlinewereld is het voor bedrijven nodig om anders te denken en dus de klant centraal te stellen en de verzamelde data over de klant te gebruiken. Wanneer jij hier als bedrijf niet op inspeelt, zal je klanten verliezen. Lees in de whitepaper wat het belang van experience management is en acht manieren om dit te doen.

Rob Wiek