0
7.7k
Channel: Conversie

Maak de transitie naar Customer Experience Optimization (CXO)

Conversieoptimalisatie richt zich op het optimaliseren van de conversieratio op een website. De customer journey van tegenwoordig bestaat uit meerdere touchpoints waardoor CRO alleen niet meer genoeg is. Je moet de ideale mix creëren tussen user experience (UX), pakkende advertenties en call to actions (CTA) en aansluitende persuasion tactieken. Dit noem je customer experience optimization (CXO).

De vier belangrijkste uitdagingen van CXO

Deze whitepaper beschrijft de belangrijkste uitdagingen voor organisaties in de transitie van CRO naar CXO. Uitgangspunt hierin is de data gedreven aanpak. De whitepaper beschrijft de belangrijkste onderdelen en stappen om tot een succesvolle customer experience te komen. Ook wordt ingezoomd op de vier belangrijkste uitdagingen:

  1. De complexiteit van de techniek.
  2. Sneller en effectiever optimaliseren.
  3. Het verbreden van CXO.
  4. Kennis opslaan en delen voor meer impact
De vijf niveaus van een succesvolle CXO-aanpak

Deze whitepaper beschrijft de aanpak bij het toepassen van CXO binnen jouw organisatie, van begin tot eind, met de focus op een data gedreven cultuur. Deze aanpak bestaat uit vijf niveaus:

  • Product customer fit
  • Data & Analytics
  • Functionaliteit
  • Usability
  • Persuasion

Elk element van CXO wordt ondersteund door een continu proces wat bestaat uit vier fasen:

  1. Onderzoek en analyse.
  2. Voorstel en roadmap.
  3. Testen en valideren.
  4. Implementatie.

Dit betekent dat elk resultaat leidt tot een nieuw inzicht. Afhankelijk van welke strategie je kiest, kun je zowel incrementele als radicale groei hanteren.

Volwassenheid en de customer journey

Customer experience optimization heeft betrekking op de gehele customer journey. Voor een goede voortgang is een doordacht stappenplan een belangrijke vereiste. Allereerst is het belangrijk om inzicht te krijgen in de volwassenheid van jouw organisatie. Op basis hiervan kun je vervolgstappen bepalen. Lees in de whitepaper wat de vier volwassenheidsniveaus zijn van het OrangeValley Maturity model.

De voordelen van CXO

CXO geeft je inzicht in je klanten, wat hen drijft en wat hen overtuigt in het afnemen van je producten of diensten. Een belangrijk voordeel van CXO is dat je meer rendement uit je betaalde en organische marketingkanalen haalt. Een kritische succesfactor is het creëren van een data driven cultuur.

Een effectief CXO-proces vraagt om onderzoek

Voor een effectief customer experience optimization proces is het essentieel om data onderzoek te doen. Voor een goed onderzoek is het belangrijk om kwantitatief en kwalitatief onderzoek te combineren. De whitepaper bevat een overzicht van de belangrijkste analyses.

Krijg inzicht in de koopmotieven van je klant

Een goed voorbeeld van kwalitatief data onderzoek is Biometrisch Usability onderzoek. Tools zoals Google Analytics en Hotjar bieden inzicht in wat je bezoekers doen maar niet waarom ze dit doen. Hierdoor ontstaat een blinde vlek die je met Biometrisch Usability onderzoek oplost. Lees in de whitepaper hoe dit onderzoek in zijn werk gaat.

Bouw een CXO-kennisbank

Een goed doordacht en uitvoerbaar proces, de juiste onderzoekmethoden en relevante tools stellen je in staat waardevolle experimenten uit te voeren. Hiermee krijg je meer inzicht in het klantgedrag en kun je de klantervaring optimaliseren. Het is van cruciaal belang dat je de inzichten van je tests opslaat op een centrale plek: je CXO knowledgebase. Lees in de whitepaper hoe je een dergelijke kennisbank ontwikkelt.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Mike van der Burgt