Download

Download
0
1.8k
Channel: Marketing

SEO Brancheonderzoek: Vakantieparken in Nederland

Begin dit jaar legde Corona de gehele reisbranche plat. De grenzen gingen dicht en vakantie werden geannuleerd, uitgesteld of vonden gedurende de pandemie binnen Nederland plaats. Hoewel de grenzen nadien weer open gingen en reizen op ‘eigen risico’ weer werd toegestaan, steeg het aantal binnenlandse vakanties enorm. Noodgedwongen is Nederland voor Nederlanders populairder dan ooit als vakantieland. Nog nooit zagen we de online zoektrend voor vakanties in combinatie met Corona én met name vakanties in Nederland zo hoog liggen als dit jaar.

SEO Brancheonderzoek: Vakantieparken in Nederland

Vorig jaar april publiceerde MVH Media het SEO Brancheonderzoek over de vakantieparken in Nederland. Daar keken ze naar de huidige SEO-status en de organische zichtbaarheid binnen Google. Gezien de ontwikkelingen in zowel de reisbranche in combinatie met COVID-19 én de ontwikkelingen binnen Google & SEO, leek het MVH Media een uitgelezen moment om dit SEO brancheonderzoek te voorzien van een update. Naast de huidige SEO pijlers Content, Techniek, Autoriteit en UX gaat het onderzoeksrapport in op:

  • FAQ Rich Snippets in de reisbranche
  • Google Local Packs / Hotel Packs
  • SEO inzetten ten tijde van Corona
Google als een op zichzelf staand online reisbureau

Naast COVID-19 maakt Google een stormachtige ontwikkeling in de reisbranche. Sommige vergelijken Google zelfs met een op zichzelf staand online reisbureau, maar dan zonder service. Daarnaast zagen grote travelorganisaties zoals Expedia en Booking zagen hun investeringen stijgen. Dit kwam doordat hun organische resultaten door de komst van de Google Hotel Packs / Local Packs naar beneden worden gedrukt en ze dit compenseren met extra investeringen in Google Ads. Google is machtig en enerzijds onmisbaar. In veel gevallen wordt geconcludeerd dat Google zichzelf in de toekomst nog verder gaat ontwikkelen op lokaal niveau met nog gerichtere zoekresultaten.

Stijn Bergmans