Deel dit artikel
-

2019: de oude economie had het weer moeilijk

Hudson’s Bay was eind 2017 nog een graag geziene nieuwkomer in Nederland omdat het de leegstaande panden van V&D wilde betrekken. Honderden miljoenen euro’s werden in de Nederlandse economie en detailhandel gepompt. Zestien warenhuizen openden en 1400 mensen vonden uiteindelijk werk bij de keten, die internet niet als een grote prioriteit zag. Twee jaar later komt er alweer en roemloos einde aan het avontuur.

Alle zestien winkels gaan per 1 januari dicht. Dat geldt ook voor de vier warenhuizen aan de westzijde van het Rokin in Amsterdam. Hoewel het gerechtshof in Amsterdam gelastte dat Hudson’s Bay in Breda en de outletwinkel Saks OFF Fifth in de Amsterdamse Kalverpassage open moeten blijven tot tenminste 2021, heeft heeft Hudson’s Bay uitstel van betaling aangevraagd, wat vrijwel zeker leidt tot faillissement.

Modewinkels in het algemeen hadden in 2019 grote moeite om de broek op te houden. Schoenenwinkel Fred de la Bretoniere ging in februari op de fles, en in maart rolde CoolCat om vanwege zeer uitdagende marktomstandigheden. De chique schoenenproducent Noë, die de afgelopen jaren een trits eigen winkels in Nederland opende, redde het ook al niet. In zeven jaar tijd zijn er zo’n duizend schoenenverkopers verdwenen, zo bleek eerder dit jaar uit gegevens van ABN Amro, Locatus, Euromonitor en GfK. Het online aandeel van schoenenaankopen is tussen 2016 en 2018 van 21 naar 26 procent gestegen.

De volgende grote klappen lijken te vallen bij C&A. De Nederlandse modegigant begint aan een grote reorganisatie, waarbij zeker 100 winkels in Duitsland worden gesloten. Dat is bijna een kwart van de winkels in een van de belangrijkste landen voor het familiebedrijf. C&A sluit tegenover RTL Z niet uit dat ook in Nederland winkels dichtgaan.

Na 178 jaar ging het oudste reisbureau ter wereld, reisgigant Thomas Cook, kopje onder. Het lukte het reisbureau maar niet om zich aan te passen aan de nieuwe tijden. Thomas Cook leunde te lang op een offline model, en ging pas in 2017 op grote schaal online. De achterstand was niet meer in te lopen.

Alleen al in Nederland keerde het garantiefonds tussen de 20 en 25 miljoen euro uit. Van een doorstart in Nederland is niets terechtgekomen. Een veiling van kantoorspullen van Thomas Cook Nederland was teleurstellend. De beste koop was een schilderij van Ans Markus van koningin Beatrix voor 5500 euro.

Blokker Holding werd verkocht aan de huidige topman, Michiel Witteveen. Die kreeg van de familie Blokker zelfs 280 miljoen euro mee, blij dat ze de verlieslatende handel eindelijk konden loslaten. De ophef van de keten, door velen voorspeld, lijkt daarmee weer enige tijd uitgesteld.

Intussen begint HEMA langzaam uit het dal te klimmen. De nieuwe strategie om HEMA-producten ook bij derden (het Franse Franprix, Jumbo en Wehkamp) te verkopen, lijkt in elk geval vruchten af te werpen. Maar de keten schrijft nog altijd rode cijfers.

Het succesverhaal in retail blijft Action, de winkelketen die nog altijd niet via internet verkoopt en omnichannel bewust links laat liggen. Onlangs werd in Nice de 500e Franse Action plechtig geopend. Action heeft meer dan 1500 verkooppunten en de totale omzet groeide van 873 miljoen euro in 2012 naar 4,2 miljard euro vorig jaar. De waarde van de discoutketen wordt geschat op ruim tien miljard euro.

Intussen groeide de e-commercemarkt kwartaal op kwartaal. De eerste negen maanden waren al goed voor 18,1 miljard euro. In het derde kwartaal zijn maar liefst 60,5 miljoen online aankopen gedaan. Met name Coolblue en bol.com meldden fors groeiende omzetten.

Toch hebben niet alle online formules 2020 gehaald. Create2Fit, de webwinkel van Tom Coronel en Marc Koster, kampte begin dit jaar met betalingsachterstanden. Een paar weken na het faillissement werden de sites overgenomen door elektronicaketen PlatteTV.

Webwinkel Neckermann moest zijn activiteiten staken. De plotselinge dood van geldschieter David Lee Kok Wai uit Maleisië leverde acute cashflow- en leveringsproblemen op, maar daarvoor was het al een rommeltje bij het Naardense bedrijf. Klanten kregen niet of laat geleverd.

Online fietsenhandel FietsUniek, die de Coolblue van de fietsenhandel had moeten worden, verdween ook na een geschil met de investeerder. Dagaanbiedingensite Koopjedeal kon zijn eigen groei niet bijhouden en kwam in handen van Dekbed Discounter. Online prijsvergelijker voor boodschappen Sjoprz haalde onvoldoende omzet om zonder investering te overleven en ging failliet.

Op de zakelijke avonturen van de gebroeders Yuri en Ringer Solinger (Atheleteshop) rustte ook al geen zegen. Het laatste initiatief van de Solingers, de webshop Xolt, stierf een stille dood. Vrijwel alle te koop aangeboden artikelen stonden als ‘tijdelijk uitverkocht’ op de site.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond