Deel dit artikel
-

Nederlandse consument kocht voor 390 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels in Q1

In het eerste kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten ongeveer 390 miljoen euro (btw niet meegerekend) uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

In vijf jaar zijn de online aankopen bij Europese webwinkels met ruim 150 procent gegroeid.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven buiten Nederland die zijn gevestigd in de Europese Unie.

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben. Niet alle consumenten bestellen bewust bij buitenlandse webwinkels.

Ondanks de forse stijging vormen de aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het eerste kwartaal van 2019 bijna 17 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

6 Reacties

Hugo Vis - VLVT B.V.

Alleen al Zalando en About You (Duitse bedrijven) hebben Q1 2019 in Nederland een omzet gerealiseerd van zo’n 300 miljoen en dan hebben we het nog alleen maar over 2 modebedrijven. De resterende 90 miljoen voor alle overige branches en bedrijven lijkt mij aan de (erg) lage kant. Het CBS loopt zwaar achter met haar rekenmethoden van voor de Online verkopen. Zelf ben ik Google analist en ondernemer in de Online modebranche, ik volg de ontwikkelingen op de voet. Voorspelling; voor einde 2019 komt Amazon naar Nederland met een eigen bezorgdienst en verpulvert Bol.com en andere spelers.

Erwin Boogert

Hugo, hoe zou zo’n bezorgdienst eruit zien? Hoe is hij anders, beter, sneller dan wat er is?

Hugo Vis - VLVT B.V.

Amazon “Logistics” met eigen vervoer (all electric?) en chauffeurs, is goedkoper, efficiënter en sneller. Amazon wil binnen 2 uur kunnen leveren, dat zou prima kunnen in Nederland. Bonus; super reclame als er een paar honderd van die Amazon wagens emissie loos rondrijden. Mijn bedrijf is te klein anders had ik het allang gedaan, Post.nl en DHL/UPS (met veel oude auto’s) zijn onbetaalbaar en raken heel veel pakketjes “kwijt”.

Daniel

Erwin, als de omzet van de buitenlandse winkels met 15% groeit en de omzet van de Nederlandse met 17%, dan is de juiste journalistieke duiding van de feiten toch “Aandeel buitenlandse webwinkels krimpt” ipv ‘Nederlanders bestellen steeds meer buiten NL, de groei zit er flink in’!? Dat eerste is namelijk veel opmerkelijker, aangezien er steeds minder drempels zijn zoals je terecht schrijft (taal, betaalmethoden, Google AdWords marketing etc). Betekent dus dat de gezamenlijke Nederlandse winkels het in verhouding steeds beter doen;terwijl de alternatieven toch steeds bereikbaarder en zichtbaarder zijn…

Jan Libbenga (Emerce)

@Daniel

Natuurlijk is hier geen sprake van krimp, zoals CBS ook toelicht: de markt voor binnen- en buitenlandse webwinkels blijven allebei groeien. Ik heb diezelfde redenatie al eens eerder gehoord met betrekking tot het marktaandeel van iOS (Apple) in relatie tot het alsmaar groeiende marktaandeel van Android. Die verhoudingen zeggen niet zoveel.

Ik verwijs ook nog even naar Thuiswinkel gegevens uit april: vorig jaar 5 miljoen cross-border shoppende Nederlanders versus 3,8 miljoen in 2017.

Daniel

Hoi Jan,
Klopt, 115% op 117% is weliswaar wiskundig krimp van het aandeel, maar te weinig om nieuws te zijn. Maar ‘aandeel buitenlandse webverkopen stagneert ondanks forse toename van cross Border shoppers’ – en dan een duiding waarom de gemiddelde bestelbedragen per Cross-Border shoppende consument zo sterk afneemt zou wel interessante context zijn… Misschien de volgende keer?
Hartelijke, Daniel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond