Deel dit artikel
-

China blijft grootste crossbordermarkt in Nederland

Nederlandse consumenten hebben voor 817 miljoen euro gekocht via buitenlandse webwinkels in 2017. Dat is een forse groei ten opzichte van vorig jaar, toen het nog om 637 miljoen ging. Meest opmerkelijk: China is voor Nederland veruit de grootste cross-bordermarkt; 30 procent van alle crossborderbestedingen wordt uitgegeven via Chinese webwinkels.

Een en ander blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Bijna drie op de tien Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben in 2017 een of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal hebben 3,8 miljoen crossborderkopers 817 miljoen euro uitgegeven via buitenlandse webwinkels. De uitgaven stijgen hiermee met 28 procent ten opzichte van 2016.

Op totaalniveau gaat 4 procent van de Nederlandse consumentenbestedingen naar buitenlandse webwinkels. Dat was 3 procent een jaar eerder.

Ook in 2017 was China de grootste cross-bordermarkt voor Nederlands consumenten. In totaal geven Nederlanders 248 miljoen euro uit op Chinese websites, een groei van 31 procent ten opzichte van 2016.

China is vooral erg populair voor het kopen van consumentenelektronica, IT, home & garden, telecomproducten en speelgoed.

Voor consumenten die nog nooit bij Aziatische webshops hebben besteld, ligt de drempel hiervoor vooral in het feit dat zij de productkwaliteit niet vertrouwen en het makkelijker vinden om via een Nederlandse website te bestellen.

Het is overigens de vraag of de populariteit van Chinese websites zo hoog blijft. Per 1 januari 2018 is er een einde gekomen aan het goedkoop verzenden van pakketjes als brievenbusstuk. Er geldt nu een nieuw internationaal tariefsysteem waardoor het vanuit China versturen van commerciële post duurder is geworden. Daarnaast moeten Chinese webwinkels met ingang van 2021 ook btw gaan afdragen voor cross-border zendingen met een orderwaarde lager dan 22 euro. Deze maatregelen zijn mede op aandringen van Thuiswinkel.org tot stand gekomen.

Buurland Duitsland is na China het populairste land. 17 procent van de Nederlandse cross-borderbestedingen gaat via Duitse webwinkels. Groot-Brittannië staat op een derde plaats met een aandeel van 14 procent. Opvallende stijgers dit jaar zijn Frankrijk en Spanje.

Deel dit bericht

2 Reacties

Hugo Vis - VLVT B.V.

Volgens mij klopt dit helemaal niet. Alleen Zalando al (een DUITS bedrijf) heeft volgens eigen zeggen 700 miljoen omzet gerealiseerd met verkopen aan Nederland in 2017. Dan hebben we het nog niet eens over About you, Boozt, Net a Porter, Farfetch, Yoox etc. etc. Mijn voorzichtige inschatting is dat er door de Nederlandse consument meer dan 1.5 miljard alleen al aan mode, schoenen en aanverwante artikelen bij buitenlandse webshops wordt aangeschaft.

Stef van Boekel - EU Business Development

Een stijging van 33%. Let er wel op dat is omzet en de bijhorende bedrijvigheid (incl personeel) naar het buitenland.(!) Het blijft mij verbazen dat er zo weinig aandacht word gegeven wat voor effect dit gaat hebben op de lange termijn voor de bedrijven en al het personeel in Nederland.
Vandaag niet investeren in cross-border, is over 5/10 jaar geen onderneming meer. En met cross-border bedoel ik niet enkel België en Duitsland.
(Ben het trouwens ook eens met Dhr. Hugo Vis, dat het daadwerkelijke aantal waarschijnlijk hoger ligt)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond