Deel dit artikel
-

ABN: onlinebestedingen Black Friday bleven toch achter bij de verwachtingen

De stijging van de onlinebestedingen met 52 procent in de week rond Black Friday (23 tot en met 29 november) waren stevig, maar blijven mogelijk toch nog achter bij de verwachtingen. Dat concludeert ABN uit eigen transactiedata.

Pakketvervoerder DHL sprake de verwachting uit dat tijdens de piekdrukte 70 procent meer pakketjes dan vorig jaar zouden worden verstuurd. Het is nog onbekend of die piek alsnog tussen 30 november en Sinterklaas is gevallen. ABN AMRO prognosticeerde een stijging rond Black Friday van 75 procent.

Dat de onlineverkopen toch nog tegenvallen wordt veroorzaakt doordat mensen veel van de aankopen ondanks de coronamaatregelen alsnog in fysieke winkels hebben gedaan. De totale pinbetalingen op fysieke locaties waren in de week van Black Friday dan ook maar 5 procent lager dan in dezelfde week vorig jaar.

Het beeld wordt vertroebeld door de sluiting van de horeca. In de totale bestedingen die ABN AMRO op fysieke locaties meet, zitten ook de uitgaven in horecagelegenheden. Nu de horeca grotendeels is gesloten en de totale bestedingen maar nauwelijks zijn gedaald, is het dus goed mogelijk dat de fysieke winkels eveneens betere zaken hebben gedaan dan vorig jaar.

Het aantal mensen dat naar de winkel ging, ligt wel een stuk lager. In de winkelcentra van grote steden werden in de week van Black Friday 48 procent minder bezoekers geteld, laat INretail weten. Op 27 november, de dag van Black Friday, werden zelfs 72 procent minder mensen geteld in winkelcentra in grote steden.

Wellicht laten de onlineverkopen in de Sinterklaasweek van 30 november tot 6 december een vergelijkbare of nog grotere stijging zien dan in de week van Black Friday. De berichtgeving tijdens het weekend van 28 en 29 november over drukke winkelstraten kan ervoor gezorgd hebben dat nog meer consumenten online zijn gaan bestellen.

Foto Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond