Deel dit artikel
-

‘Adblockers een probleem voor A/B-testen’

Het toenemend gebruik van adblockers en trackerbeperkingen in browsers maken het lastiger om A/B-testen te doen, zegt Frans Appels van LevelUp Group.

Appels was vorige week een van de sprekers op het congres Emerce Retail in Maarssen. Hij deelde daar praktische tips over hoe procesmating A/B-testen te doen op websites en tot welke resultaten dat kan leiden. Bedrijven met een miljoen euro of meer online omzet zouden volgens hem structureel testen moeten doen om hun prestaties te verbeteren, al zijn het maar twee testen per maand.

Tijdens zijn presentatie wees hij ook op een bij-effect van de nieuwe, strengere privacywetten in Europa. Adblockers en trackerbeperkingen in browsers zorgen ervoor dat adverteerders geen profielen van gebruikers meer kunnen opbouwen. Het zorgt er echter ook voor dat designers minder feedback krijgen van sitegebruikers over welke -onderdelen ze hoe het best kunnen verbeteren. Immers, ze kunnen steeds moeilijker gebruikersgroepen definiëren en kijken welke versie van een pagina het best presteert.

Een werkende oplossing op dit moment is werken met unieke sessie-ID’s. In de komende jaren worden privacyregels strenger en gaat de Chrome-browser alle externe trackers in 2022 blokkeren. Experts hopen dat partijen als Google, zelf maker van A/B-testproduct Optimize, Optimizely, AB Tasty en VWO met werkbare alternatieven komen.

Deel dit bericht

5 Reacties

Erwin Kerk - SiteSpect

Deze uitdaging ligt vooral bij A/B tools die voornamelijk client side werken, zoals de genoemde 4. Server-Side oplossingen (zoals SiteSpect), hebben gelukkig geen last van dit probleem, aangezien de cookies die hierbij horen nog niet door ITP en ETP geraakt worden.

Blockchainkiller

Pfff, al die teclame die ongevraagd gebruik maakt van mijn data en dat halve websites onleesbaar worden; geen wonder dat mensen die adblockers installeren

Wout Smelt - Relevant Online B.V.

Je kunt afwachten of/wanneer producten van dergelijke tools met een oplossing komen. De meest waarschijnlijke is dat ze CNAME Cloaking implementeren. Echter is Criteo door implementatie daarvan op de radar gekomen van uBlock en blokkeert deze dit actief. Het is afwachten tot de rest volgt.

Het gebruik van server-side tools is een oplossing; echter is de vraag of je de gehele MarTech stack server-side wilt/kunt draaien en zul je dus hoogstwaarschijnlijk concessies moeten blijven doen.

Je kunt gebruik maken van TraceDock of een soortgelijke tool om het probleem integraal op te lossen wat betreft ITP 2.x en adblockers of zelf een implementatie ontwikkelen die cookies beschermd en adblocker verkeer inzichtelijk maakt.

Als laatste is de piggyback van de server-side implementatie van Google Tag Manager en de nieuwe Google Cloud Platform API’s zichtbaar bij de keuze van Google om alle externe tools in Chrome te gaan blokkeren.

Ondanks alles wat er aan de hand is in de wereld wens ik iedereen bij deze graag succes aankomende periode!

Erwin Boogert

Dank voor je attente wens, Wouter. Dat waardeer ik en de meelezers zeker ook.

Uit interesse: waarom zou je dat niet serverside willen draaien?

Wout Smelt - Relevant Online B.V.

Hoi Erwin,

Google Tag Manager draaien in een Docker container zal hoogstwaarschijnlijk in Google Cloud Platform (moeten) draaien waarbij je moet betalen voor het gebruik van Google Cloud Platform (lees; Google heeft het eindelijk een verdienmodel voor Google Tag Manager).

Daarnaast betekent dit dat je de stabiliteit van je Google Tag Manager container zelf zult moeten waarborgen. Dit houdt onder andere in dat je het schaalbaar maakt, zelf een fail-over realiseert en dergelijke. Dit wordt nu in de SaaS-versie voor je gefaciliteerd.

Ondanks dat denk ik dat veel partijen hiervoor kiezen en partijen die soortgelijke functionaliteit bieden het lastig krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond