Deel dit artikel
-

‘Advertenties sociale media hebben geringe invloed’

Meer dan twee derde van de consumenten zegt bij de aankoop van een product niet beïnvloed te worden door advertenties op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van Selligent Marketing Cloud onder 400 Nederlandse consumenten. Er wordt nauwelijks iets via sociale media gekocht.

Een mogelijke oorzaak voor de geringe invloed van social advertising is volgens Selligent de inzet van influencers. Bijna de helft van de respondenten heeft er een hekel aan als influencers producten of diensten promoten op social media. Bij slechts 18 procent van de ondervraagden leidde de social media post van een influencer tot een aankoop.

Naast influencers speelt ook privacy een rol bij de beperkte invloed van social advertising. Een kwart van de respondenten heeft het afgelopen jaar namelijk afscheid genomen van een social media platform. Voor bijna een derde van de consumenten zijn zorgen over privacy aanleiding voor het verminderen van social mediagebruik. Het medium waar het vaakst afscheid van werd genomen, is Facebook (39 procent).

De geringe invloed van social media vraagt om een alternatief in de strijd om aandacht van de consument. Een gepersonaliseerde ervaring biedt hierbij kansen. De meerderheid van de consumenten (51%) vindt een gepersonaliseerde ervaring namelijk belangrijk. 40 procent van de ondervraagden is zelfs bereid persoonlijke gegevens te delen als ze daarmee een meer gepersonaliseerde ervaring krijgen. Kanttekening hierbij is wel dat nog altijd twee derde van de consumenten (67%) privacy belangrijker vindt dan een gepersonaliseerde ervaring.

Deel dit bericht

11 Reacties

M.

Gelukkig zeggen de harde resultaten heel wat anders.

Wouter

@M. Nou zo hard zijn die resultaten niet. Met attributiemodellen kan je rommelen zodat dr uit komt wat jij wil dat dr uit komt. Als ik naar mijn eigen consumentengedrag kijk merk ik dat branding campagnes meer impact hebben dan promoties voor specifieke producten. Maar 9 van de 10 keer zoek ik een product en doe simpel prijsvergelijkje en wie m t goedkoopste aanbied incl verzendkosten en geen obscuur shopje is krijgt mijn order.

Alain - ISM eCompany

Als minder dan de helft er een hekel aan heeft, heeft dus meer dan de helft er géén hekel aan als een influencer iets promoot. En als in “slechts” 18% van de gevallen zo’n promotie tot een aankoop leidt, dan lijkt me dat best een aardige conversie? Laatste bezwaar voor dit artikel is dat je vooral mensen moet vragen of zij denken dat iets invloed heeft op hen… Alsof mensen bewust zijn welke zaken in hun omgeving allemaal invloed op hen hebben. Hier zijn toch genoeg psychologische experimenten voor uitgevoerd? Ik behaal zelf zeer goede resultaten voor mijn klanten bij ISM, met een campagnestrategie genaamd ‘layered campaigns’. Door lagen aan te brengen in je campagne kun je namelijk meer verschillende touchpoints met de consument krijgen, voor meer herkenning zorgen en langzaam de houding van de consument t.o.v. je merk veranderen. Onder aan de streep leidt dat tot veel meer resultaat. Social Media is ook in veel gevallen niet een Last Click verkoopkanaal, maar een First Click kanaal, dus m.i. wordt dit kanaal vaak ook gewoon verkeerd beoordeeld.

Hoe dan ook bedankt voor het artikel en het onderzoek. Interessant, maar laat ruimte voor meerdere interpretaties.

Freddy

@Alain wij van wc eend adviseren wc eend

Wouter

@Alain ook al levert dit een positieve ROI op dat wil nog niet zeggen dat dit een optimale ROI is. Doet me denken aan telemarketing, dat bestaat omdat er een positieve ROI is maar tegelijk zet je ook veel klanten tegen je op ermee. Dus of t overall echt de ROI oplevert.. dat kan je betwisten.

Alain - ISM eCompany

@Freddy dat zul je altijd hebben, niet? Wat verkoop jij? 😉 Ik refereer je ook graag door naar één van mijn klanten als je het interessant vindt. Volgens mij geef ik overigens hele valide argumenten, maar als jij het er niet mee eens bent, ben ik beneuwd naar jouw mening! 🙂

@Wouter om telemarketing te vergelijken met social media marketing is wel vergezocht. De algoritmes van Facebook houden hier overigens rekening mee. Uiteindelijk bepaalt engagement met je advertenties hoe goed deze worden uitgeleverd en zorgen negatieve reacties voor het tegenovergestelde, hogere kosten en minder resultaat. Juist dankzij feedback (likes en comments) kunnen social media marketeers zorgen dat hun content aansluit op de behoeften van de doelgroep, en dus vooral NIET irritant is.

Wouter

Alain berichten van influencers bijv via stories worden gewoon gepushed ook al converteren ze 0 en leveren ze irritatie op. Zo is een horlogemerk continue aan het pushen via matige stories van influencers met 0 brandvalue erin verwerkt… dat wekt wel degelijk irritatie op en negatieve houdingen. Telemarketing vergeleek ik hierbij in t algehele beeld van dashboard marketeers die alleen kijken naar behaalde ROI ipv ook de relevante zijeffecten die niet in t dashboard naar boven komen. En dat algoritme van Facebook… tja die kan positief en negatief sentiment ook niet goed herkennen. Ik krijg veel Multi Level Marketing troep gepushed in mijn feed met comments eronder die er allemaal de draak mee steken..

Alain - ISM eCompany

@Wouter uit dit onderzoek blijkt echter dat onder 400 respondenten 18% wél heeft geconverteerd na het zien van een promotie van een influencer. Dat betekent in mijn optiek gewoon dat bijna 1 op de 5 mensen vatbaar is voor influencer marketing. Er is overal wel een voorbeeld voor te bedenken hoe het NIET moet. En ook voor Telemarketing zijn vast voorbeelden te vinden waarbij het niet als irritant wordt ervaren en iemand juist heel goed geholpen is.

Zoals ik aangaf kijkt een goede social marketeer dus niet alleen naar z’n dashboard, maar ook naar de engagement op zijn advertenties, i.e. comments en likes.

Om terug te komen op de essentie. Het punt dat ik in elk geval wilde maken is dat de titel van dit artikel insinueert dat de invloed van social media gering is, terwijl de inhoud van het onderzoek dit tegenspreekt en ook zeker geen reden geeft om dit kanaal in zijn geheel af te schrijven.

Juan

Leuke discussies en veel argumenten. Worden mensen beïnvloeden via social media? Jazeker. En zoals door Alain vermeld artikel spreekt zichzelf tegen het kanaal converteert wel, maar in mindere mate direct. Mijn ervaringen zijn ook positief, genereer veel leads voor b2c dienstverleners via Facebook ads. Na een branding traject van enkele weken ook b2b succes behaald, van ads naar webshop bezoek naar direct mail naar inbox, waarbij de leads aangaven dat ze na het zien van de ads kennis wilden maken. Kortom zal niet voor iedereen even succesvol zijn. Maar met de juiste strategie valt er zeer zeker succes te behalen uit social. En laat dat laatste nou net iets zijn waar onvoldoende aandacht, tijd of kennis van is.

Daniël Markus - ClickValue

Het klinkt allemaal wat dun; 400 respondenten. Dat is écht héél moeilijk representatief te krijgen. Goed genoeg voor een persbericht, maar laten we het niet te serieus nemen. De ongebreidelde theoretisering en de mogelijke verklaringen van de matig onderbouwde bevindingen zijn lachwekkend.

Wel een gemiste kans. Want het is altijd goed als iemand de effectiviteit van een advertentiekanaal onderzoekt.

Het WC-eend gevoel is moeilijk te onderdrukken door opmerkingen over vermeende effectiviteit van de “Gepersonaliseerde aanpak” . Selligent levert namelijk…toiletreinigers?

Davy - Digigids

Alle cijfers zijn een kwestie van interpretatie natuurlijk. Maar het effect van social media moet zeker niet overschat worden ook. In die zin zet het artikel de social marketing wel met de voetjes op de grond, wat naar mijn mening ook nodig is.

Een social strategie werkt wel degelijk, maar dan wel wanneer je het slim aanpakt, in combinatie met andere kanalen.

Het is een utopie om te denken dat je product ongekend veel gaat verkopen met een losse social advertentie. Dan duw je je product naar iemand die er op dat moment niet op zit te wachten en verkleint de koopkans. Zoek dus eerst naar die klanten die er wel op zitten te wachten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond