Deel dit artikel
-

‘Afspraken over niet meebieden op online advertenties leidt tot hogere prijzen hotels’

In Nederland maken veel hotelketens afspraken met boekingssites om níet te adverteren op zoekresultaten voor hun merknaam. Dat is niet wenselijk, zo blijkt uit onderzoek van medewerkers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De afspraken tussen hotels en boekingssites gaan erover dat een boekingssite niet mag meebieden op online advertentieruimte die zoekmachines tonen als de consument de naam van het hotel als zoekterm gebruikt. De ACM heeft in de Leidraad afspraken tussen leverancier en afnemer eerder al beschreven dat dit soort afspraken meestal verboden zijn omdat de concurrentie hierdoor beperkt wordt.

Als je als consument een naam van een hotel intypt in een zoekmachine, wordt achter de schermen een geautomatiseerde flitsveiling gehouden over welke advertentie bovenaan komt te staan. Dit gaat in honderdsten van seconden.

Doordat een hotel afspreekt met een boekingssite dat de boekingssite níet meebiedt in de veiling als de consument de merknaam van het hotel intypt, ziet de consument alleen een advertentie van het hotel en daaronder de onbetaalde zoekresultaten. Dat is gunstig voor het hotel; de consument krijgt minder snel een boekingssite in beeld waardoor het hotel minder concurrentie ervaart van andere hotels op de boekingssite en hogere prijzen kan rekenen.

Een mogelijk voordeel van de afspraken is dat de kosten van adverteren omlaag gaan. Deze kostenbesparing zou het hotel kunnen doorgeven in de vorm van een lagere prijs. Uit het artikel (pdf) komt echter naar voren dat de kamerprijs bij hotels die deze afspraken maken gemiddeld iets hoger ligt dan in vergelijking met hotels die deze afspraken niet maken.

De ACM heeft voor dit onderzoek, waaraan vooralsnog geen consequenties zijn verbonden, nauw samengewerkt met de Britse mededingingsautoriteit (CMA) en gebruik gemaakt van de kennis die zij heeft opgedaan tijdens haar marktstudie naar online prijsvergelijkers.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

2 Reacties

Arne de Vos - AdCon

Dergelijke afspraken / voorwaarden zijn vaak ook van toepassing in de affiliatie markt. Wanneer je op jouw site producten / diensten aanbiedt van Merk A dan mag je niet adverteren op de naam van Merk A en soms zelfs ook niet op zoektermen rondom het product / de dienst. Het verschil is natuurlijk wel dat de Publisher (op zijn / haar site) ook exact hetzelfde aanbiedt als de affiliate aanbieder want uiteindelijk komt de bezoeker weer uit op de site van Merk A.

M. Roelofs

maar het is toch ook redelijk geschift dat als je op
“Crown Hotel Amsterdam” of “Tulip Hotel Amsterdam”, ergens op pagina 2 een link naar het hotel kunt vinden?

https://imgur.com/bFTIg7a

https://imgur.com/NhWMjtU

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond