Deel dit artikel
-

‘Google-data helpen bij optimaliseren hotelprijzen’

Het zoekgedrag naar hotels op Google is een goede voorspeller van de daadwerkelijke boekingen. Dat concluderen onderzoeksbureau STR en Google na het analyseren van de data van New York en Londen.

New York en Londen zijn gekozen als casetudies omdat de steden vergelijkbaar zijn als hotelmarkt. New York telde in 2016 115.000 hotelkamers en meer dan 35 miljoen boekingen, Londen 129.000 kamers en meer dan 37 miljoen boekingen. Beide markten realiseren al zeven jaar op rij bezettingsgraden van meer dan 80 procent.

Google en STR deden een regressie-analyse voor de periode van januari 2015 tot september 2016. Hieruit blijkt een positieve en significante relatie tussen het zoekgedrag op Google en de door STR geregistreerde vraag (als in: boekingen) naar hotelkamers. In 2016 pluste de vraag in New York met 5,8 procent, wat leidde tot een bezettingsgraad van 85 procent. Dit is een toename van 0,7 procent vergeleken met 2015. In Londen nam de vraag vorig jaar toe met 1,8 procent, maar er kwamen ook veel kamers bij, waardoor de bezettingsgraad daalde met 0,9 procent.

Het gemiddelde kamertarief stijgt uiteraard als de vraag toeneemt. De zoekdata van Google bieden een goede mogelijkheid om het prijsbeleid te optimaliseren, gezien het feit dat de boekingspatronen hiermee gelijke tred houden. Verder geven de zoektrends een beeld van seizoensinvloeden, wat interessant is voor het vaststellen van de marketingstrategie, aldus Google en STR.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond