Deel dit artikel
-

Amazon-MGM: de slag om de exclusieve content

De 9 miljard dollar die Amazon op tafel zou willen leggen voor de legendarische filmstudio MGM is een volgende stap in de streamingoorlog die al geruime tijd wordt uitgevochten. De inzet: exclusieve content.

Amazon heeft momenteel wereldwijd meer dan 200 miljoen Prime-leden, waarvan er 175 miljoen regelmatig kijken naar Prime Video, de videodienst die bij het abonnement is inbegrepen.

Maar qua content kan Amazon nog altijd niet tippen aan Netflix, allerlei bekroonde Originals ten spijt. In 2020 gaf het bedrijf 11 miljard dollar uit aan tv-programma’s, films en muziek voor Prime-diensten, 40 procent meer ten opzichte van het jaar ervoor.

Maar met 4000 titels van MGM (onder meer James Bond, Hobbit, RoboCop en Pink Panther, maar ook Stargate Atlantis, The Handmaid’s Tale, Get Shorty, Condor, Fame, American Gladiators, Teen Wolf en In the Heat of the Night) en eventuele producties uit eigen stal zou Amazon zijn rivaal direct kunnen verslaan.

Vroeger waren de grote film- en tv-studio’s uit Los Angeles hofleveranciers van met name bioscopen en omroepen wereldwijd. Maar nu de thuisbioscoop steeds belangrijker wordt, mede ingegeven door de coronacrisis, de aandacht verlegd naar het kleine scherm.

Disney bracht zijn complete catalogus (ook die van 2oth Century Fox) onder bij Disney Plus, Hulu en sinds kort ook Star.

NBCUniversal, dochteronderneming van Comcast, lanceerde 2020 de streamingdienst Peacock, die vooral kan terugvallen op producties van de Universal Studio’s.

En Amerikaanse telecomgigant AT&T splitst zijn mediatak (WarnerMedia) af en fuseert die met Discovery. De nieuwe onderdeming is daarmee niet alleen eigenaar van de streamingdiensten HBO en Discovery Plus, maar ook van de beroemde Warner studio’s.

Aanbod van Paramount Pictures is ondergebracht bij het nauwelijks een jaar oude fusiebedrijf ViacomCBS, exploitant van videoplatforms CBS All Access en Showtime.

Metro-Goldwyn-Mayer was nu nog de enige grote filmstudio die nog onafhankelijk was. Het was echter al geruime tijd op zoek naar een koper.

De consolidatie heeft vermoedelijk vergaande gevolgen: de diverse platforms zullen minder gauw rechten van film en series verkopen aan derden en al helemaal niet aan rivaliserende videodiensten.  De grote Hollywood studio’s trokken in 2019 hun series al terug voor hun eigen platforms, met als gevolg een voor de consument versnippering van het aanbod.

Uiteindelijk zou de beschikbaarheid van een uitgebreide filmcatalogus weleens kunnen bepalen wie de strijd op de lange termijn zou kunnen winnen. Pionier Netflix en laatkomer Apple zouden het best eens erg moeilijk kunnen krijgen.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond