Deel dit artikel
-

Amsterdam krijgt creatieve leeromgeving Knowledge Mile

Het moet een Amsterdamse versie van de Eindhovense Strijp S. worden, de brede baan die loopt van de Wibautstraat tot voorbij de Weesperstraat in Amsterdam, in de volksmond beter bekend als de ‘Stalin-allee’. Knowledge Mile heet de coalitie van NS, KPN, Rabobank Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Hogeschool Inholland. Zij willen er een creatieve leeromgeving vestigen. Ook het Amerikaanse Bell Labs doet mee.

Door de bouw van de Amstelcampus van de Hogeschool van Amsterdam (foto), de groei van de Universiteit van Amsterdam en de aanwezigheid van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten zijn het gebied rond de Wibaustraat en Weesperplein straks meer dan dertigduizend studenten actief. Talent dat onder andere via labs zal bijdragen aan innovatie en kennisontwikkeling op de Knowledge Mile.

Matthijs ten Berge, directeur van initiatiefnemer Amsterdam Creative Industries Network, kan zich wel vinden in de vergelijking met Strijp S., de creatieve kraamkamer die in Eindhoven rond de oude Philips-gebouwen is gevestigd, maar hij ziet wel een groot verschil. ‘Het gaat niet alleen om creatieve uitingen, we willen de bewoners ook bij deze activiteiten betrekken. We gaan creatieve oplossingen bedenken voor maatschappelijke vraagstukken. Samen met de Antwerpse dependance van Bell Labs, kijken we naar digitale werkplekken voor ouderen.”

De Wibaustraat was lange tijd bekend vanwege de karakteristieke krantengebouwen die er stonden. Inmiddels is het Volkskrant gebouw gerenoveerd en in gebruik genomen door het Volkshotel en Club Canvas. De Parooltoren en het Trouwgebouw werden vorig jaar al van de sloophamer gered. Daar komt een studentencomplex met 573 studentenwoningen, die in 2016 opgeleverd moeten worden. Het is nu de bedoeling dat de ‘lelijkste straat’ van Amsterdam een levendige studentenwijk wordt.

Het gebied kent nu al diverse labs, zoals MediaLAB Amsterdam, Citizen Data Lab, Fashion Technology Lab, Digital Life Lab, Games Lab en Publishing Lab. Die opereren onder de vlag van het Amsterdam Creative Industries Network, het landelijke talent-, kennis- en businessnetwerk voor creatieve industrie en digitale technologie. Samen verbinden ze dertienduizend studenten,twintig onderzoeksprofessoren, drieëndertig opleidingen op tien locaties. Allen gericht op creatieve industrie en ICT.

De deze week gepresenteerde plannen zijn niettemin nogal diffuus, want Ten Berge ziet ook  de Diamantbeurs als onderdeel van de vernieuwing van dit stukje Amsterdam. Dat wordt volgend jaar een verzamelgebouw voor uitgevers en creatieve bedrijven. Het pand is recentelijk aangekocht door Willem Sijthoff (Adfo Groep), Cor van Zadelhoff en Maarten Feilzer (Beheer Brouwershoff).

Toch stellen de initiatiefhebbers dat het niet bij losse experimenten blijft. Er moet een krachtige alliantie ontstaan, die op de achtergrond zorgt voor ambitieuze een duidelijke strategie en continuïteit. ‘En we creëren de benodigde voorwaarden, zoals ondersteuning door de beste docenten en onderzoekers – met de verbinding naar internationale initiatieven en kennis. Maar ook door het aanbieden van een netwerk van labs en een geavanceerde technologische infrastructuur.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond