Deel dit artikel
-

Apps luchtvaartmaatschappijen leveren inhaalslag

De mobiele apps van luchtvaartmaatschappijen worden aantrekkelijker voor reizigers. Meer consumenten gebruiken het directe verkoop- en servicekanaal en de gebruiksduur neemt ook toe. Dat laat internationaal onderzoek zien.

Analyticsspecialist App Annie publiceert zijn jaaroverzicht 2017 en belicht daarin ook kort de reisbranche.

“Reisbureaus en metazoekers hebben significant meer gebruikers dan directe distributeurs als luchtvaartmaatschappijen. In een omgeving waar reizigers hun reizen boeken en managen met apps van derden lopen airlines het risico overbodig te worden. Ze zijn echter tegengas gaan geven door features aan hun apps toe te voegen”, constateert App Annie.

Het gevolg van deze internationaal gevoerde strategie is dat luchtvaartmaatschappijen over de volle breedte wat terrein wonnen op de OTA’s en metazoekers. De gemiddelde gebruiksduur van airline-apps steeg bijvoorbeeld in 2017 met tien procent terwijl de andere partijen juist een kleine daling noteerden. Ook qua gebruikersaantallen scoren ze beter, al hebben luchtvaartmaatschappijen nog een groot gat te dichten.

Wat taxi- en rittenapps betreft is de markt ook nog niet helemaal verdeeld. Op het internationale podium is Uber vaak een grote marktpartij, maar zeker niet leidend in alle landen. De grootste concurrenten zijn de apps van BlaBlaCar, Grab, Didi en Lyft. De laatste drie hebben samenwerkingsverbanden en delen toegang tot elkaars netwerken.

Foto: skyrim (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond