Deel dit artikel
-

B2B Digital: Opti-Flor gebruikt webwinkel als marktonderzoeker

Orchideeënkweker Opti-Flor uit het Westland heeft sinds de uitbraak van het coronavirus een webwinkel. Dit eerste contact met de eindconsument blijkt nu een waardevol middel voor marktonderzoek, waar ook de partners van profiteren.

De opening van de webwinkel van Opti-Flor kwam enigszins noodgedwongen. Begon 2020 vielen de vraag naar de sierbloemen in een keer helemaal uit als gevolg van het coronavirus. De kweker, die wekelijks 120.000 orchideeën oogst, opende een webwinkel. Eén afzetkanaal is beter dan geen.

Voor het bedrijf bleek dit vooral een middel om van te leren: wat doet een webshop, wat brengt directe verkoop aan de consument met zich mee? “Qua volumes was het een druppel op een gloeiende plaat, maar we hebben wel geleerd om andere kant van de markt te zien en die te leren. Het bedrijf veranderde van traditioneel naar een organisatie die digitaal denkt.”

Projectmanager E-commerce Melvin van der Zeyden vertelt vandaag op Emerce B2B Digital over de aansprekende ervaringen van de kweker uit het Westland. “Waar we nu staan, is daar toen geboren”, vertelt hij tegen interviewer Jaspar Roos.

Voor corona waren groothandel, exporteurs en tuincentra de doelgroepen. De webwinkel heeft Opti-Flor geleerd hoe het direct aan de eindconsument kan verkopen, maar ook hoe het zijn vaste afnemers niet van zich vervreemdt.

“Ons doel was niet om zo veel mogelijk online sales te doen, maar om de consument te leren kennen. Die data kun je omzetten om persona’s te creëren: wie koopt wanneer en waarom? Die informatie delen we met onze partners. Daarmee kunnen zij beter in het verkopen van onze producten. En zo leggen we het ook aan hen uit.”

Praktisch: de ene soort orchidee verkoopt beter bij de ene doelgroep dan bij de andere. “De volgende stap is te bedenken hoe je de volgende, nieuwe doelgroep vindt en benadert. Het moeilijkste aan D2C e-commerce is het logistieke proces. Naast karren tegelijk te versturen, brengen we nu ook pakketjes naar PostNL. In principe werkt dat hetzelfde, maar met een verpaklocatie als extra tussenstap.”

*) Van der Zeyden is een van de sprekers op Emerce B2B Digital. Deze editie doen we vanwege COVID-19 nog een keer digitaal, in de hoop volgend jaar weer een fysiek event te kunnen organiseren. Voor de 2021-editie produceerden we acht video’s met unieke sessies met interviews en casepresentaties. Die zijn vanaf vandaag allemaal gratis, na registratie te bekijken.

Volgens dit concept publiceerden we afgelopen anderhalf jaar tientallen videocollecties rondom steeds één specifiek thema. Vorige week nog releasten we op die manier 33 video’s voor Emerce EDAY.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond