Deel dit artikel
-

Belgen hebben gevoel sinds lockdown beter ‘mee te zijn’ met nieuwe digitale mogelijkheden

Belgen hebben als gevolg van de lockdown hun digitale bezigheden veranderd. Zij gingen massaal telewerken, videocallen met vrienden en TikTok-video’s opnemen, zo blijkt uit onderzoek van internetaanbieder Telenet.

De bezigheden concentreerden zich rond drie pijlers: behoefte aan sociaal contact, nood aan informatie en nieuwe hobby’s.

Weinig verrassend werd het internet dé manier om in contact te blijven met anderen. Zes op de tien Belgen ging meer videobellen of chatten, en dat gebeurde vooral via WhatsApp (61 procent) en Facebook Messenger (55 procent). 16 procent van de Belgen is ook meer online gaan daten tijdens de lockdown.

Ook de honger naar informatie bevredigen Belgen meer online: zes op de tien las meer online kranten, en een op de twee Belgen zocht tips over voeding, gezondheid en sporten. Ook gingen Belfen tijdens de lockdown vaker naar podcasts luisteren.

Vier op de tien Belgen speelden meer videogames dan voor de lockdown. Mogelijk is dit mede het gevolg van de enorme populariteit van Nintendo Switch game Animal Crossing: New Horizons, een spel dat ook atypische gamers aanspreekt. Ook muziekstreaming scoorde goed: drie op de tien Belgen gaven aan dit in de afgelopen maanden meer gedaan te hebben.

Ook TikTok werd een echte hype. En Belgen zijn ook zélf actief content beginnen te creëeren.

Vier op de 10 Belgen hebben het gevoel dat ze tijdens de lockdown te veel tijd voor een scherm hebben doorgebracht. Vrouwen ervaren hierdoor meer schuldgevoel dan mannen. Meer dan zeven op de tien Belgen verwachten dat ze hun nieuwe digitale gewoontes zullen behouden in de toekomst. Vooral muziek streamen, e-sports kijken, podcasts luisteren, online daten en informatie opzoeken over sport en voeding denkt de Belg absoluut meer te blijven doen in de toekomst.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond