Deel dit artikel
-

‘Berichtenapp is de nieuwe browser’

Chatapps nemen een deel van de functie van klassieke sociale media over. Dat is de overtuiging van een panel met Thijs van der Toom (Nexportchina), trendwatcher Sander Duivestein (Sogeti) en Jeroen van de Ven (ABN). Zij spraken gisteren op The Social Conference in Amsterdam onder leiding van adviseur Jarno Duursma.

Berichtenapps zitten flink in de lift. Met 1 miljard gebruikers heeft WhatsApp onlangs een nieuw record gebroken. Via het netwerk worden dagelijks 42 miljard berichten verzonden en 1,6 miljard foto’s.

De panelleden benadrukten dat we nog maar aan het begin van die ontwikkeling staan. WhatsApp is momenteel eigenlijk niets anders dan een veredelde SMS app, maar in de toekomst zal steeds meer functionaliteit worden toegevoegd. “De berichtenapp wordt de nieuwe browser”, voorspelt Duivestein. “Het is de app waarmee je straks gaat betalen of je bankzaken afhandelt.”

Het grote voorbeeld is volgens Thijs van der Toom het Chinese WeChat, dat eigenlijk al is uitgegroeid tot een platform vol geavanceerde diensten. “Het is ze alleen niet gelukt om tot nu toe verder dan Azië te komen, alle pogingen om ook elders voet aan de grond te krijgen ten spijt.”

De drie panelleden adviseerden Nederlandse bedrijven om zich vooral op WhatsApp te concentreren, maar wel met Facebook Messenger in het achterhoofd, nu ook die steeds meer gebruikers trekt. Ongeveer 10 miljoen Nederlanders hebben WhatsApp op hun mobiele telefoon staan. “Klanten willen laagdrempelig contact”, zegt Van de Ven van ABN. “Je kunt WhatsApp als bedrijf niet langer negeren.”

ABN schuwt het experiment niet. Zo wordt sinds kort ook Snapchat ingezet om jongeren te bereiken. “We zagen het bereik van jongeren via Facebook afnemen.” Via Snapchat heeft ABN nu 1200 volgers die leuke spaartips krijgen. “Klanten kiezen het kanaal, wij volgen.” En dat zou in de toekomst best ook wel eens Virtual Reality kunnen zijn, waarbij klanten in een virtuele winkels kunnen rondneuzen, aldus Van de Ven.

Het probleem wordt om deze technologie echt te schalen. Volgens Van de Ven kunnen medewerkers via berichtenapps maar een beperkt klanten per dag helpen. Daarom is de verwachting dat in de toekomst chatverkeer steeds meer wordt geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie. Facebook werkt aan Facebook M, waarbij bots vragen van klanten beantwoorden. “Op dit moment hebben klanten nog echt behoefte aan menselijk contact, maar dat kan op langere termijn veranderen”, aldus Van de Ven.

Door te verbreden kunnen berichtenapps ook eindelijk eens serieus geld gaan verdienen, denkt Duivestein. Nu zijn er nauwelijks serieuze inkomsten, maar  in de toekomst “krijgen we advertenties voorgeschoteld,zal door merken ook betaald moeten worden om in de contactenlijst van de gebruiker komen te staan, en zul je ooit bots in een botwinkel kunnen kopen.”

Foto’s Peter Boer

Social Conference 2

 

Social Conference

selfie

Social Conference

Workshop

foto

Deel dit bericht

2 Reacties

Rendal Derksen

Ik ben ervan overtuigd dat chat een zeer waardevolle oplossing is voor bedrijven. Met name Whatsapp en Facebook Messenger zijn erg laagdrempelig. Wij ervaren zelf echter dat klanten tegenwoordig erg gevoelig zijn voor privacy. Zo geven zij bijvoorbeeld aan dat ze het niet fijn vinden om zomaar hun telefoonnummer en profielfoto met bedrijven te delen. Ik twijfel daarom of Whatsapp en Facebook Messenger de juiste middelen zijn. Hoe kijken bedrijven hier tegenaan?

ferdinandes

Whatsapp zou best eens kunnen gaan werken als breder servicekanaal, maar verwacht niet dat ze een sellplatform worden, zelfde geld voor facebook messenger. Whatsapp zal zich binnenkort wel openstellen voor bedrijven, waarbij bedrijven flink mogen gaan betalen, maar puur als service medium. Daarom en vanwege de verwachtingen van consumenten zal een concurrent zoals wechat daarom snel naast whatsapp komen te staan, waar veel meer mogelijk is dan bij Whatsapp. Overigens komt dit allemaal naast de browser en niet in plaats van. Mensen gaan steeds meer versnipperd communiceren. Het bedrijf dat daar het best op inspeeld is de winnaar. Dat zal iig mobiel zijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond