Deel dit artikel
-

Bernd Damme: ‘Online juwelenhandel moet persoonlijker’

Bernd Damme, de 25-jarige oprichter van Eyewear.nl en Pelliano, wil de online juwelenhandel opschudden. Met moderne technieken, maar niet zonder de hulp van een traditionele juwelier. Zijn House of Eléonore ging een samenwerking aan met het 161 jaar oude Royal Asscher.

Juwelen kun je online kopen, maar ‘vooral aan de onderkant van de markt’, zegt Damme tegen Emerce. “De grote juweliers zitten nog allemaal in de winkelstraat. Dat is ergens logisch, dergelijke dure artikelen koop je niet blindelings online, maar er zijn nog zoveel mogelijkheden die deze branche laat liggen.”

House of Eléonore wil juwelen voor een groter publiek bereikbaar maken, zodat ‘een ieder een bijzonder moment kan vieren met een persoonlijk sieraad en uniek design’. En ja, er komt een Amsterdamse boetiek, maar ook een webwinkel, waar klanten 24 uur per dag juwelen kunnen bestellen en samenstellen. Door het 3D-printtechnieken kunnen consumenten van tevoren hun ‘conceptring’ perfectioneren en passen. Damme: “Die kunnen we sturen, desnoods virtueel zodat men zelf kan printen, of via de post.”

Door de samenwerking met artisanale goudsmeden kan de gebruikelijke productie van 90 dagen volgens Damme worden teruggebracht naar twee weken, iets dat meer bij deze tijd past.

House of Eléonore wil ook richten op de ontwikkeling van diamanten die niet uit diamantmijnen komen. De verwachting is dat diamantmijnen rond 2020 uitgeput beginnen te raken en er dus alternatieven moeten komen.

Pure koolstof kan bijvoorbeeld onder een intens hoge druk komen te staan (2,5 miljoen kilo op een vierkante centimeter) en worden verhit tot een temperatuur van 1500 graden Celsius. Naar verloop van tijd ontstaat dan een ruwe diamant, net als uit een mijn. Uit deze ruwe diamant kan een mooie, volwaardige diamant geslepen.

Bernd Damme begon in 2006 op 16-jarige leeftijd met Eye-wear, de onlineverkoper van zonnebrillen. Onder de noemer Pelliano werden vervolgens online vlinderdassen en pochets verkocht. Dat avontuur liep minder goed af, en eindigde in een faillissement, volgens de oprichters vooral door de rol van de Rabobank. Het conflict werd publiekelijk uitgevochten, maar in maart hebben beide partijen een schikking getroffen.

Voor het opzetten van zijn derde bedrijf heeft Damme het internet hard nodig. Hij is een campagne op Kickstarter begonnen om 50.000 euro op te halen. Daarmee zal eerste ready-to-wear collectie van juwelen gelanceerd worden, worden de eerste non-mined diamanten gecreëerd en wordt Fairtrade goud van Max Havelaar ingekocht.

Op dit moment staat de teller van de campagne op ongeveer 16.000 euro. House of Eléonore zal vanaf de zomer live gaan.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

5 Reacties

Paul Haarman

Ik moet eerlijk zijn, ik moest even goed nadenken over het verhaal van Bernd. Maar ik geloof wel in dit concept, zeker wat de non-mined diamonds betreft. Ik denk wel dat het geen overnight-succes gaat worden, maar dat zijn vaak ook niet de grootste succes stories.

Jasmine

Maar dit bestaat toch allang? http://www.diamondsbyme.nl bijvoorbeeld.

Karel

Of deze https://www.gassan.com/nl/create/ringfinder dit werkt ook als een trein!

erik

Dit filmpje heeft al best geld gekost denk ik, waarom dan 50k ophalen. Veel geld, maar niks als je een bedrijf gaat opzetten.

Kun je bij al die partners die ik zie langskomen nou niet 15k ophalen?

peter

Complimenten voor de video. Ziet er goed en doordacht uit met zoveel partners. En daar zit nu ook een beetje de vraag. Kan Royal Asscher die 50K nu niet zelf even lenen als ze zoveel vertrouwen hebben in dit concept? En zijn zoveel partijen met al die goede ideeën nu afhankelijk van die 50K crowd funding? Natuurlijk kan het een bewuste keuze zijn te crowd funden, om publicitaire redenen bij voorbeeld. Het verhaal van non-mined diamonds is in elke geval niet nieuw. In de uitvaartbranche bieden partijen als LifeGem en Algordanza al zeker 15 jaar de mogelijkheid om uit crematie-as danwel haar diamanten te maken. Deze zijn dan ook gelijk betekenisvol(ler) gezien de herkomst van het materiaal, een (overleden) dierbare. Toch wil het maar niet aan slaan. Miss zijn non-mined diamanten goedkoper, ze kosten nog altijd een paar duizend euro. En wie wil dat betalen voor iets wat net niet helemaal echt is.. Even goed succes. Bernd lijkt me toch een echte ondernemer. Inspirerend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond