Deel dit artikel
-

Betaaldienst Payconiq van start in Nederland, maar zonder ABN

Nederland gaat kennismaken met een nieuw betaalplatform: Payconiq. Voortgekomen uit ING Group en als aandeelhouders omarmd door Rabobank, ASN, Regiobank en SNS moeten consumenten in online en fysieke winkels én onderling met een QR-code betalingen gaan verrichten. Misschien wel even snel als contactloos. ABN heeft zich echter alweer teruggetrokken.

Vandaag gaat Payconiq in Nederland van start om eerste ervaringen op te doen. Twintigduizend klanten van de Rabobank en ING kunnen de app installeren. Bij een vooralsnog klein maar groeiend aantal winkels en webwinkels kunnen ze ermee betalen. Aan de kassa genereert de winkel een QR-code, de consument scant die en accordeert de betaling met een pincode of vingerafdruk. Dat is het concept. Er werkt ruim 130 man voor Payconiq. Het merendeel daarvan in Nederland.

Een van de eerste webwinkels die de betaaldienst hebben geïntegreerd in de checkout is kledingzaak Suitable. En wie een bakje wil afrekenen bij koffieketen Anne & Max kan dat vanaf vandaag met de nieuwe betaaldienst doen. De app is direct gekoppeld aan de bankrekening van de gebruiker.

Guido Vermeent, CEO van Payconiq Nederland, zegt in een vraaggesprek met Emerce: “Veel andere betaaloplossingen hebben slechts één van de elementen die wij bieden. Wij bieden alles tegelijk in een app.”

De samenwerking met CCV zorgt ervoor dat consumenten de QR-codes in het betaalscherm van pinapparaten in winkels te zien krijgen. CMO Frank van Tussenbroek schat dat in de loop van 2018 tussen de 25.000 en 50.000 zaken hun technologie gaan bieden.

De start-up rekent geen abonnement- of licentietarieven, enkel een naar eigen zeggen scherp bedrag per transactie: twaalf cent bij webwinkels, zes cent voor fysieke retailers.

Tijdens de testperiode die vandaag begint wil Payconiq ook de contracten met andere banken tekenen, paymentserviceproviders aansluiten en meer webwinkels. De psp’s zijn van belang omdat zij ervoor zorgen dat en welke betaalopties een consument bij webshops gepresenteerd krijgt.

Banken die in ieder geval Payconiq gaan ondersteunen zijn ASN, Regiobank en SNS. ING Group, waar de app is ontstaan, heeft de strategie om in ieder land andere banken te laten participeren in het platform. ING Group houdt wel een strategisch belang in elk van de landenlabels. ABN heeft zich echter teruggetrokken. De bank wil met Tikkie zijn eigen weg bewandelen. Gebruikers van Payconiq kunnen overigens ook onderling geld overmaken direct vanuit het adresboek van hun telefoon. Daar is, anders dan bij Tikkie, geen WhatsApp voor nodig.

In België ondersteunt de app ook KBC, CBC en Belfius. In Luxemburg ging het live via de overname van Digicash. Eerder deze maand zette het bedrijf ook de eerste stappen in Duitsland en tuigt daar een test op in München. De betaalapp sorteert functioneel gezien voor op de operationele invoer van PSD2. Dan kunnen consumenten zelf gaan aangeven dat ze willen dat hun bank de app ondersteunt. Uiteindelijk wil Payconiq een Europees werkende dienst worden.

Zodra in Nederland de introductieperiode achter de rug is, gaat het team in Amsterdam werken aan het kunnen integreren van loyaltyprogramma’s van aangesloten winkels.

Wanneer het bedrijf een x-bereik heeft onder consumenten en winkeliers start het bedrijf een landelijke merkbouwende reclamecampagne op. Wanneer en met hoeveel aangesloten gebruikers en partijen dat is, wil Vermeent niet zeggen. Het reclamebureau is Kokoro, het mediabureau is Initiative en socialmedia is handen van Blauw Gras.

 

Dit bericht is 124 keer gedeeld

6 Reacties

KoalaBear

WAAROM zou je dit willen. Begrijp het gewoon echt niet, zijn ze 3 jaar te laat gestart? (En inmiddels ingehaald door contactloos betalen). Welk probleem lossen ze op? Hiermee zou je eerst je telefoon moeten ontgrendelen, app zoeken, scannen en akkoord geven. Bij contactloos betalen is dat allemaal niet nodig, ook niet met telefoon, behalve als het boven de 25 euro is.

EVDP

Daar gaan we weer https://www.emerce.nl/nieuws/betaalorganisatie-sixpack-afgeblazen. Het blijft lastig om alle kikkers in de kruiwagen te houden.

Was het overigens niet de bedoeling dat Payconiq afgelopen zomer geïntroduceerd zou worden …

Dat is er nog dit … “De start-up rekent geen abonnement- of licentietarieven, enkel een naar eigen zeggen scherp bedrag per transactie: twaalf cent bij webwinkels, zes cent voor fysieke retailers.”

Dus een retailer heeft een PSP die een tarief per transactie in rekening brengt en daar bovenop wil Payconiq nog een “scherp tarief” in rekening brengen om klanten met Payconiq te laten betalen …

Wie heeft daar belang bij, behalve Payconiq?

En oh ja, is daar niet de betaal app OK (https://www.emerce.nl/nieuws/zeker-100-retailers-betrokken-nieuwe-betaalapp-ok)? Die doen volgens mij precies hetzelfde, maar claimen dat zeker 100 retailers betrokken zijn bij betaal app.

En dan komt Apple Pay nog, en Google, en Samsung, en LG, Alipay, Amazon Pay. Dan is er Tikkie en OntheGO (MyOrder), Bunq, enz., …

Genoeg om uit te kiezen. Maar welk probleem lossen deze apps op of hoeveel beter wordt het leven van de realiter en of de consument er van? En hoeveel is het de retailer of consument waard?

Allemaal vragen waar geen antwoord op is. De apps willen allemaal de betaalmarkt op zijn kop zetten, opschudden. Maar opschudden op zichzelf is geen business.

En als je denkt dit is een grote bende, dan heb je gelijk want dat is het ook.

EVDP

Daar gaan we weer … https://www.emerce.nl/nieuws/betaalorganisatie-sixpack-afgeblazen. Het blijft moeilijk om alle kikkers in de emmer te houden.

wimbers

wat EVDP zegt,
het grote voordeel van nfs (android, samsung, apple Pay) is dat je alleen je telefoon er tegenaan hoeft te houden, net als de chip van je bankpas. nu moet je allerlei kleine handelingen uitvoeren om een betaling te doen. wat is het voordeel hiervan tov gewoon mijn pas gebruiken?

ing moet gewoon, als marktleider in nederland, zorgend at ze alle mobile betaalmethoden ondersteunen, ik heb een buitenlandse rekening met apple pay, en baal elke keer weer als ik in NL ben waar het dan niet werkt..

Rob

Zeker van contactloos betalen ga je de strijd niet winnen door alleen te betalen met je mobiel. Wat wel een kans van slagen heeft is OK, die zeggen loyaltypassen, kortingvouchers en kassabonnen in 1 scan samen te voegen. Wat volgens mij wel wat fricties wegneemt bij het uitchecken.

EVDP

Op de website van de telegraaf staat een onthutsend filmpje die je doet denken dat ze bij Payconiq het paard achter de wagen hebben gespannen.

Let op: Payconiq werkt bij het afrekenen van een verse jus d’orange als volgt …

1 open de app
2 selecteer de QR code icon op het scherm van de betaal terminal (met een vinger …)
3 selecteer vervolgens het Payconiq logo op het scherm van de betaal terminal (met een vinger ja, je leest het goed)
4 scan de QR code
5 voer de pincode in (ja je leest het goed)

En wat zegt een blije Payconiq vertegenwoordiger na een succesvlle demo op vragen van de journalist van de Telegraaf …

Het is net zo snel als contactloos betalen. OP DE SECONDE AF. Er daar komt het. HET IS WEL AFHANKELIJK VAN DE SNELHEID VAN DE VERBINDING. WANT DE BETALING WORDT GEDAAN OVER EEN INTERNET VERBINDING.

Je moet het zien en horen om het te geloven. OMG

Volgens dit artikel werken er 130 mensen bij Payconiq. En er kennelijk niemand geweest van die 130 die gezegd heeft, “jongens en meisjes, dit kan echt niet”.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond