Bezorgdrones in VS voorlopig legaal, in Nederland niet

Na Amazon kan PostNL niet achterblijven. Het bedrijf verkent momenteel bezorgmogelijkheden met drones, zo vertelde Arnoud Haverlag laatst op de Retail Cross Media Summit. Daar liet hij onder meer een foto van een vliegende PostNL-drone zien. Geen Photoshop, verzekerde hij, maar meer wilde hij er niet over kwijt.

Nadat Amazon zijn experimentele bezorgdrone toonde aan televisiezender CBS, konden anderen niet achterblijven. Het Amerikaanse FlowerDeliveryExpress wilde onlangs per drones een bos bloemen bezorgen. Maar het bedrijf had het voornemen nog niet aan de pers kenbaar gemaakt, of men kreeg de Federal Aviation Administration aan de telefoon. Vliegen met drones was niet toegestaan, waarschuwde de Amerikaanse luchtverkeersorganisatie.

Een Amerikaanse bestuursrechter heeft nu echter bepaald (pdf) dat er geen regels zijn die commerciële vluchten met drones verbieden. Bezorgdrones zijn daarmee in beginsel legaal. Wel kan er nog beroep worden aangetekend.

In Nederland ligt de situatie anders. Een webshop die bij wijze van stunt of grap per drone wil sturen, moet wel degelijk de regelgeving in acht nemen. Er bestaan namelijk regels voor het vliegen van zogenoemde UAS en RPAS luchtvaartuigen (drone). Daarin is het beroepsmatig vliegen met een licht onbemand luchtvaartuig, beter bekend als UAS (Unmanned aircraft systems) of RPAS (Remotely piloted aircraft systems), bij wet geregeld.

Hebben we dan al gerobotiseerde pakjesbezorgers? Dat niet, maar drones worden al wel gebruikt voor verkenning en (lucht)fotografie. En net als in de VS is het simpelweg verboden om met een RPAS /UAS drone beroepsmatig (commercieel) te vliegen, tenzij je een ontheffing hebt.

Ook is een TUG-ontheffing (Tijdelijk uitzonderlijk gebruik) vergunning nodig voor het gebied waar de drone gaat opstijgen en landen. Verder dient een UAS drone altijd in een tweemans formatie gevlogen te worden: dat wil zeggen met piloot en cameraman of toezichthouder. Dat wordt wat lastig als je lange afstanden wilt overbruggen.

Een ontheffing voor vluchten kan worden aangevraagd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT of ILenT), waarbij de verzekeraar overigens alleen legitieme vluchten zal willen dekken.

1 Reactie

Laat PostNL zich eerst maar eens serieus bezig houden met het verbeteren van de service en de prijzen van haar huidige diensten in plaats van mee te wille spelen met de grote jongens die wel al hun zaakjes op orde hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug