Deel dit artikel
-

Binnen vier maanden uitgebreide datapool voor moderetailers

GS1 Nederland en Icecat gaan gezamenlijk een datapool inrichten die wordt gevuld met gestructureerde artikeldata van moderetailers. Het initiatief wordt ondersteund door Inretail en Modint, brancheorganisatie in retail non-food en mode.

Icecat en GS1 Nederland hebben onlangs een samenwerkingsovereenkomst getekend. De nieuwe datapool maakt het makkelijker artikeldata te delen.

Het zijn de sneller wisselende collecties, de kleinere aantallen, het vaker bevoorraden en het online kanaal dat heeft gezorgd voor een compleet nieuwe dynamiek, stellen beide partners.

De wens was dan ook een centrale datapool waarin artikelstamdata en verrijkte productdata gedeeld kan worden voor logistieke, administratieve en vooral ook e-commerce en omnichannel processen.

Het ontbreken van gestandaardiseerde artikelinformatie maakt het uitwisselen van data binnen de modeketen niet zo eenvoudig als het zou kunnen zijn. Dat moet dus veranderen. GS1 heeft in 2016 reeds een verbeterde EDI-berichtenset voor de mode geïntroduceerd. Naast productinformatie wordt het mogelijk foto’s en rich content tussen ketenpartners te delen.

Er zijn verschillende manieren waarop leveranciers en retailers via Icecat artikeldata kunnen aanleveren of ontsluiten: via CSV, XML, JSON en JavaScript inserts. Aanvullend is er een webinterface beschikbaar en zijn er add-ons met populaire ecommerce-omgevingen zoals Magento Commerce, Prestashop, Amazon, eBay, Google Shopping, Akeneo en SAP Hybris. Dit maakt het bedrijven makkelijk om hun artikeldata te delen met al hun partners.

Binnen vier maanden moet het platform in gebruik zijn. De komende periode zal gekeken worden naar een koplopersgroep van leveranciers en retailers die het platform verder helpt te ontwikkelen, waaronder De Bijenkorf, Wehkamp, Just Brands, PVH (Hilfiger, Calvin Klein), Micro Fashion, Dobotex (onder meer F1 en Puma), Van Winkel Fashion, Van Tilburg Mode & Sport, Bestseller en Euretco.

De doelmarkt voor dit project is Nederland, maar een internationale uitrol is eenvoudig te realiseren.

 

Deel dit bericht

7 Reacties

Tim Hoek

Allemaal heel leuk en zal er ongetwijfeld weer lekker geld verdiend worden door Icecat en GS1. Wat ze alleen niet kunnen oplossen is het vertrekpunt. En dat zijn toch echt de leveranciers. WFC Amsterdam hangt vol met spul uit China en dan heb ik het nog niet eens over de paar honderd kleine merken die ieder jaar weer staan op de modefabriek met kleine wisselende collecties. Ga dat maar een verrijken en in een datapool zetten.

Onbegonnen werk en een bodemloze put.
Stap hier dus niet in als winkelier, je mist vrijwel alles.

Jeroen Bos - Ecommerce Result

Een datapool is een collectief, maar wat nu als “het collectief” geen collectief blijkt te zijn? Binnen fashion zijn de grote labels vertegenwoordigd bij de grote ketens, maar de “eigen” producten van vaak kleine leveranciers, zullen toch meestal zelf verrijkt moeten worden. Gelukkig zijn daarvoor wel nieuwe technologische mogelijkheden, maar het zal dus sowieso een inspanning worden van alle betrokkenen, want anders gaat het niet werken. In food is GS1 ook druk bezig en daar vordert het gestaag, maar daar zijn zaken als verplichte vermelding ingrediënten, allergenen etc een extra driver. De kosten van content verrijking moeten uiteraard wel juist verdeeld worden. Daar zit wellicht de crux. Partijen in fashion die zeggen niet mee te willen werken, beperken zichzelf in de mogelijkheden op termijn want data is nodig voor digitalisatie, ook op de winkelvloer.

Martijn Hoogeveen - Icecat

Beste Jeroen, Tim: vandaar dat Icecat een aanvulling is op GS1. We zijn al gewend om de miljoenen producten van 10,000’en leveranciers (Tims “bodemloze put” en Jeroens “collectief die geen collectief is”) te beschrijven. Waarbij data aangeleverd kan worden door een leverancier, door Icecat-editors ingevoerd kan worden, of uit andere datapools betrokken kan worden. We zijn tevens gewend om retailers dekkingsgaranties te bieden, en werken in dit verband voor o.a. Amazon (wereldwijd), Rakuten/Buy.com, BOL, Wehkamp, Cool Blue, en tienduizenden andere (r)etailers.
De helft van de data is volledig gratis beschikbaar (waar merken zorgdragen voor hun content), voor overige data werken we op basis van bescheiden abonnementen.
Martijn

Sebas van Zundert - GS1 Nederland

Wat een mooie reacties op het bericht!
En Tim, reagerend op jouw post het volgende. GS1 is een not for profit organisatie die sectoren – met standaardisatie en informatie delen – verder wil helpen de sector in totaliteit te laten groeien en bedrijven mee te laten bewegen naar de eisen die de toekomst aan hen stelt. En ja, iedere sector kent zo eigen uitdagingen! Als GS1 zou ik jouw uitdaging aan willen gaan en juist een paar winkeliers (die je adviseert niet mee te laten doen) willen uitnodigen. Ze vervolgens helpen bij de implementatie en dat ze dan hun verhaal delen of ze wel of niet mee hadden moeten doen. Misschien een mooie challenge?

Jorrit Steinz - ChannelEngine.com

Mooi initiatief! Goede en complete content is voor alle partijen in de gehele keten wenselijk en vaak nog niet beschikbaar in veel branches. Zeker nu producten steeds meer op externe kanalen verkocht wordt is het van belang. Als alle merken dat uniform op orde gaan krijgen zal de hele keten daar profijt van hebben.

Jelle Rood

Verandering levert vaak weerstand op. Ik ben voorstander van deze ontwikkeling en denk dat een lange adem nodig is om dit tot een industrie standaard te krijgen. Als je ziet waar de food branche vandaan komt en waar ze nu staan, dan belooft dat veel goeds voor de modebranche.
Wellicht een idee om ook te kijken hoe je de (rich) content kan ‘standaardiseren’.

Tim Hoek

@ Sebas, inmiddels zijn we bijna 4 maanden verder.
Ik was erg benieuwd of het platform al in gebruik is en wat de resultaten zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond