Deel dit artikel
-

Blokker lijdt megaverlies, online strategie werkt nog niet goed genoeg

Blokker Holding heeft vorig jaar een recordverlies geleden van 52 miljoen euro. Dat heeft het moederbedrijf van Blokker, Xenos, Bart Smit en Leen Bakker zojuist bekendgemaakt. Het gaat wel om een lager verlies dan de 80 miljoen euro die gisteren nog in de pers circuleerde.

In het verleden maakte Blokker altijd winst, maar nu al twee jaar achtereen worden rode cijfers geschreven. In 2014 bedroeg het verlies 20 miljoen euro. Ook de omzet ging omlaag, met 1 procent, naar 2,1 miljard euro.

Volgens Blokker zijn de lage marges het grootste probleem, met name bij de huishoudwinkels (Blokker, Marskramer). Daar liep de omzet met 1,7 procent terug. Bij de speelgoedwinkels (Bart Smit en Intertoys) ging de omzet met 0,3 procent achteruit. Bij de woonwinkels (Xenos en Leen Bakker) steeg de omzet met 0,4 procent.

Tot dusverre hebben twee ingrijpende reorganisaties nog niet veel opgeleverd. En verdwenen veel banen en Blokker sluit verdere afslanking niet uit.

Volgens Blokker hebben de onlineverkopen er wel voor gezorgd dat het bij een  ‘fractionele omzetdaling’ is gebleven. De online omzet steeg met 37 procent, naar 133 miljoen euro. Dat was in lijn met de verwachtingen, maar ook online heeft Blokker concurrenten.

Tegenover De Telegraaf maakten ingewijden gisteren hun zorgen kenbaar over de onlinestrategie. Niemand in de top van het bedrijf heeft een grondige kennis van de online industrie. ‘In de raad van commissarissen en de raad van bestuur zitten vrijwel allemaal oudere mannen. Het gevaar is dat de top van zichzelf denkt voldoende online kennis te hebben. Niets ten nadele van de ervaring van deze oudere heren, maar voor online heb je talentvolle jongeren nodig. De wereld verandert snel.’

Die digitale kennis zit vooral bij de operationele kant. In 2014 bracht de holding al zijn e-commerce activiteiten onder bij het nieuwe bedrijf Nextail.

De winkelformules bleven online gescheiden, maar achter de schermen werd alles geharmoniseerd. Vanuit de individuele winkelketens moesten online formule managers waken over de online positionering van de winkels, het online assortiment en de aansluiting met het fysieke netwerk.

In de komende twee jaar investeert Blokker in totaal ruim 100 miljoen euro om van de winkelketen een omnichannel retailer te maken. Via kiosken kunnen klanten bestellen uit het extra online assortiment dat niet in de winkel verkrijgbaar is of producten afhalen, die online gekocht zijn. In de winkel zijn 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit een veel breder assortiment.

Deel dit bericht

10 Reacties

Erik

“Wat wij gaan doen is een radicale ingrijpende transformatie op alle fronten…”

Paul

Het verbaast mij niets. De “omnichannel” experience is waardeloos. Laatst geprobeerd een parasol te kopen, eerst online (hoge verzendkosten), daarna in de “XXL” vestiging (niet eens leverbaar, laat staan op voorraad). De gemiddelde huis-tuin-keuken webshop is nog beter. Jammer…

Pieter

Marskramer, Blokker, Xenos…mijn kinderen gaan nooit weten wat dat voor winkels waren. Ooit streefden ze zelf de lokale zwabber-verkoper voorbij. Nu worden ze zelf keihard ingehaald door Action.

Paul Haarman

Ik heb het al eerder gezegd en ook nu geloof ik in de kracht van Blokker. 2 jaar verlies op rij wordt bij Blokker gezien als een drama, maar Bol.com heeft nog nooit winst gezien en dat vinden we allemaal normaal. Blokker is een sterk bedrijf wat altijd een lange termijn strategie heeft gevolgd. Is men daardoor te laat geweest met een goede online strategie? Ja, maar de bagage van stenen winkels speelt ook een rol. De opmerking hierboven dat men meer online marketing kracht in de top moet halen kan ik niet goed beoordelen. Ik denk wel dat in de meeste RvB’s en RvC’s veel meer online marketing kennis nodig is.

Mark

Het is eigenlijk grappig om te zien dat er nog steeds een oude mannen cultuur heerst rond de RvB en RvC. Zet daar iemand neer met jaren lange online marketing ervaringen op internationaal niveau van rond de 30-45. Creëer minder lagen en meer data-driven marketeers die de gehele customer journey in kaart brengen, maar ook bekijken waar het verbeterd moet worden. Bart Smit kon de Bol.com worden van Nederland, maar verzaakte om iets met online te doen totdat Bol.com geïntroduceerd was en toen waren zij te laat. 100 miljoen investeren om omnichannel te worden is eigenlijk te gek voor worden. De basis moet een goede website zijn met een perfecte klantenservice. Daar heb je echt geen 100 miljoen voor nodig….

dennis

Amen, die oude mannen mogen best blijven, maar moeten snappen dat ze vers bloed nodig hebben. Echter moeten die echo’s bij dit soort bedrijven wel echt gaan verdwijnen. Zeker bij Blokker zitten er een paar echte haantjes en die brengen het bedrijf echt niet vooruit, ook al denken ze nu van wel. Die marketing is echt hilarisch en zeker door een oude man bedacht… Minimaal een aantal 30ers in de RVB en hoger management. Daarnaast nog jongere mensen op belangrijke posities. En zoals de laatste tijd veel gepromoot kunnen kinderraden ook erg veel voor dit soort stoffige oude bedrijven betekenen…als ze durven te luisteren en te acteren.

Mark

De gemiddelde leeftijd van de RvC leden is 62 jaar waarvan de meeste een financiële achtergrond hebben. Wat Dennis al aangeeft vers bloed met meer een (online)marketing achtergrond zou niet verkeerd zijn voor Blokker. Ik denk dat de haantjes het niet lang meer kunnen volhouden anders verdwijnt er ,zonder nieuwe geld injectie van de Blokker familie, weer een Nederlands merk uit de winkelstraten.

Wim van de Wouw

Als ze nu ‘ns beginnen met het weer op tijd betalen van hun leveranciers komt er in ieder geval weer minstens één klant terug!

Simon Janssen

Ik ben een beetje bang dat de online strategie een beetje mosterd na de maaltijd is. Veel concurrenten hebben een jarenlange voorsprong en hebben naam kunnen maken in de markt. Blokker moet eigenlijk weer van vooraf aan beginnen. Hier gaat heel veel tijd en geld in zitten. Voor veel consumenten zal gelden dat Blokker de dure variant is van de Action, Xenos en de Marskramer. Om dan online nog markt te winnen wordt, vermoed ik, een hele lastige opgave.

Kritiekpuntje: de site is b.v. niet responsive waardoor ze al een groot gedeelte van hun bezoekers wegsturen.

Jan

Teveel eenheidsworst. Teveel aanbieders met dezelfde rotzooi om te verkopen en het gaat enkel om de laagste prijs. Wie gaat er winnen, wie blijft er over? Wie heeft de diepste zakken om het volte houden deze directe concurrentie financieel uit te putten. Alle prietpraat van omnichannel, jongere marketeers, data driven leg ik naast me neer. Je moet producten verkopen die mensen willen hebben en die je concurrenten niet (aan) kunnen bieden of je moet de goedkoopste zijn. Webshops maken met alle toeters en bellen, online promotie, data gedreven, acties, etc. daargelaten. Daar zou ik me nog het minst druk om maken. Kijk nu eens wie je bent, waar je voor staat en waar jij denkt dat de klant behoefte aan heeft. En anders is mijn devies. Hou op met dat gerommel en trek je conclusies of stoppen of je maakt je concurrentie kapot met de allerlaagste prijzen en de snelste levering van deze producten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond