Deel dit artikel
-

Crowdfundingplatform TenPages maakt doorstart

In 2014 viel het doek voor TenPages, de crowdfundingsite voor boeken van beginnende auteurs. Heel even leek het een succes te worden. Op de site werden ruim tweeduizend manuscripten geplaatst door schrijvers, er lagen 66 boeken in de winkels, en meer dan twintigduizend Nederlanders hebben auteurs financieel gesteund. Maar omdat het boekenvak in zwaar weer verkeerde, ging het ook slecht met TenPages. Na een forse schuld ging het initiatief van Valentine van der Lande failliet. Inmiddels is er dan toch nog een doorstart.

Schrijvers konden bij het oude TenPages een manuscript insturen, waarna enthousiaste lezers vier maanden lang konden investeren, door aandelen van 5 euro per stuk te kopen, tot een maximum van 200 aandelen per persoon. Zodra 2000 aandelen van 10.000 euro waren uitgegeven, zocht TenPages.com een uitgever bij de betreffende titel. Die kreeg tot 9.000 euro als vergoeding voor de kosten van opmaak, drukken en marketing.

Het leek een mooi concept, maar uitgevers durfden hun vingers niet te branden aan auteurs die ze niet echt goed kenden. En de boeken verkochten helaas niet als warme broodjes, enkele uitzonderingen daargelaten. De formule en verdeelsleutel werden wel bijgesteld, maar dat mocht allemaal niet meer baten.

Ruim een jaar na het faillissement, op 1 mei 2015, opende het hernieuwde TenPages.com alsnog haar virtuele deuren. Het crowdfunding platform voor boeken werd in april 2014 overgenomen door Jaap Burgstra van Tekst en Uitleg. Hij wil niet zeggen hoeveel hij voor de site en het achterliggende systeem aan de curator heeft betaald, ‘maar het is minder dan een ton.’

Burgstra is zijn hele leven actief in de uitgeverijsector. Van het uitgeven van bladen en boeken tot het hebben van een eigen drukkerij, zegt hij zelf. “De laatste jaren ben ik, naast het exploiteren van een cultureel erfgoed, vooral bezig geweest met het opbouwen van een klein non-fictie fonds, het adviseren van bijvoorbeeld uitgevers en boekhandels en het geven van workshops.”

Het idee is onveranderd gebleven: TenPages.com richt zich vooral op de debuterende schrijver en wil met tips en inspiratie de drempel tot een professionele publicatie verlagen. De drie eerste projecten zijn daarom vooral gericht op het debuteren en het ‘leren kennen’ van het schrijf- en uitgeefproces.

Als een project uiteindelijk niet succesvol blijkt, wordt het volledige donatiebedrag omgezet in een coupon die te besteden is in de TenPages-webshop, waarin alle in Nederland uitgegeven boeken te koop zijn. “Dat met die aandelen werkte niet echt goed”, zegt Burgstra.

De projecten zullen ook anders van insteek zijn dan bij het vorige concept. Zo staan er minder projecten tegelijkertijd op het platform en zal er een selectie plaatsvinden, om de kwaliteit beter te bewaken. Auteurs zullen ook beter begeleid worden. Daarnaast worden de werken niet meer bij officiële uitgevers neergelegd. TenPages gaat ze zelf drukken en uitgeven. Voorwaarde is dat de inzenders wel een groot deel van het manuscript klaar moeten hebben.

Burgstra erkent dat hij een gok waagt. De boekenmarkt heeft zich nog niet hersteld. “We hebben ingezaaid en zijn water aan het geven. Afhankelijk van de bloemen die het mooiste bloeien, zal uiteindelijk een definitief tuinontwerp worden gemaakt.”

Burgstra doet het overigens niet alleen. Ben Huizinga (eigenaar Omteksten) en Coen Borgman (uitgever SpeakEasy) zijn op freelancebasis bij het project betrokken.

Deel dit bericht

1 Reactie

Anjo Brombacher

Ook ik heb ooit een (wel uitgegeven) titel als aandeelhouder ondersteund. Meer als vriendendienst dan als iemand due un het TenPagesconcept geloofde. Het kip-ei probleem is en was duidelijk: reguliere uitgevers spelen op zeker. Dat je je nek uitsteekt toont lef. Hopelijk geeft het je grafisch bedrijf meerwaarde. En anders een mooie hobby? Hobbies kosten wat geld Kortom, succes gewenst!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond