Deel dit artikel
-

Bol: ‘Wij maken circulair winkelen mainstream’

Handelsplatform bol.com wil meer artikelen een tweede leven geven en ziet dit als een van zijn grote taken richting de toekomst. “Onze ambitie is namelijk om circulair winkelen mainstream te maken.”

Hoe het hoofd Duurzaamheid dat van plan is, doet Jori Ebskamp nog niet uit de doeken. Uit het Duurzaamheidsverslag over 2023 blijkt wel dat het menens is.

Ter illustratie zegt hij: “Ook de kosten van spullen zijn voor klanten belangrijk. Zij kunnen op dat vlak ook profiteren van de switch naar circulair. Huren is bijvoorbeeld goedkoper dan aanschaffen, net zoals het goedkoper is om tweedehands of refurbished artikelen te kopen dan nieuwe artikelen.”

Het huren van producten op Bol is nog niet mogelijk. Wel faciliteert het platform inmiddels de handel in tweedehands, opgepoetste artikelen. De volumes zijn nog klein. Het bedrijf werkt met diverse partijen samen om de levensduur van retourartikelen te verlengen. Die hebben op hun beurt weer verschillende verkoopkanalen waardoor de artikelen voor een groter publiek toegankelijk worden. De grootste partner op dit vlak is BuyBay. “Die verwerkte in 2023 zo´n 170.000 artikelen voor ons. Ruim negentig procent daarvan is aangeboden als Retourdeal of Breezy Retourkansje”. Dat zijn aparte hoekjes op bol.com. “De overige tien procent is onverkoopbaar.”

Op het handelsplatform worden 38 miljoen items aangeboden. Daarvan draagt 4,5 procent het Goede Keuze-label. Dat houdt in dat het betreffende artikel aanzienlijke duurzaamheidsvoordelen heeft ten opzichte van vergelijkbare artikelen.

Gekeken naar CO2-uitstoot genereert Bol de meeste uitstoot in het zogeheten scope 3-spectrum. Dat zijn toeleveranciers en andere partijen waar het zelf feitelijk geen controle over heeft. Voor dat soort partijen houdt het handelsplatform regelmatig kennissessies om zijn wensen en de mogelijkheden te ventileren.

“In 2024 gaan we aan de slag met het berekenen van andere categorieën binnen onze scope 3- uitstoot, naast ‘ingekochte goederen en diensten’, zoals uitstoot die is gerelateerd aan het gebruik van de producten door klanten. Ook vragen we productleveranciers om hun specifieke uitstootdata aan ons te rapporteren via het veelgebruikte systeem CDP. Zo kunnen we onze nulmeting- en uitstootberekeningen verder verbeteren en daarmee gezamenlijk aan reductie werken.”

Sinds 2022 haalt Bol zelf pakketjes bij verkooppartners op voor aflevering bij de consument. Daartoe lanceert het een apart ophaalbedrijf: Ampère. In het duurzaamheidsverslag over 2023 deelt het enkele details over deze start-up.

“In 2023 reduceerde Ampère de CO2-impact per pakket met 60 procent ten opzichte van 2022. Naast het verkleinen van impact, compenseert Ampère de resterende uitstoot door te investeren in diverse projecten, waaronder terugwinning van methaan uit biogas in Nederland.”

“Een van de doelen is om vanaf dag één weinig CO2 uit te stoten door slimme technologie te combineren met duurzaam transport. Zo plant de start-up ritten met slimme software om zo min mogelijk kilometers af te leggen. In 2023 waren meer dan 65 procent van de ritten op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Dit is een hernieuwbare brandstof gemaakt van restproducten met een veel lagere impact op het klimaat dan bijvoorbeeld diesel en benzine.”

Om de directie van Bol financieel te prikkelen steeds duurzamer te werken, is twintig procent van hun beloning gekoppeld aan het behalen van de sociale en milieudoelen.

Foto: Hannes Flo (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

René

Ja, bol.com is echt duurzaam. Ik ben overtuigd 🙂

Inge

“Wel faciliteert het platform inmiddels de handel in tweedehands, opgepoetste artikelen. De volumes zijn nog klein. Het bedrijf werkt met diverse partijen samen om de levensduur van retourartikelen te verlengen.”
Begrijp ik het goed dat een retourartikel door Bol wordt aangeduid als tweedehands? Als je definities dusdanig zo oprekt, dan is het wel heel makkelijk om duurzaam te werken.

Erwin Boogert

Goede vraag. Ga ik navragen.

Erwin Boogert - EMERCE

Bol legt uit: Verwar retouren niet met tweedehands of gerepareerde artikelen. In ons eigen ‘bol retouren center’ beschikken we over meer dan honderd werkstations waar retouren worden gecontroleerd. Elke retour wordt individueel beoordeeld door een operator aan de hand van een productspecifieke vragenlijst. Het overgrote deel is ‘als nieuw’ en kan zo weer terug naar onze winkel. Dit geldt voor ongeveer 70% van de teruggestuurde producten. Voor artikelen die niet direct als nieuw verkocht kunnen worden, hebben we verschillende mogelijkheden: ze worden verkocht met korting als Retourdeals (artikelen die retour gestuurd zijn en waarvan de verpakking een beetje beschadigd is), Retourkansjes (producten die wel in enige mate fysieke schade hebben zoals krasjes, deukjes, etc), ze gaan naar een opkoper, outlet of ze gaan terug naar de leverancier of een goed doel. We zijn nu aan het kijken hoe nóg verdere stappen kunnen zetten in het geven van een tweede leven aan producten.”

Robin - Vendora

De ambitie voor ‘circulair’ bij Bol lijkt niet heel groot met alleen B2C refurbished aanbod. Particulieren helpen om een nieuw thuis te vinden voor hun oude spulletjes is Bol teveel gedoe:
https://www.parool.nl/nederland/bol-com-stopt-met-verkoop-tweedehands-spullen-door-particulieren~b805713c/

Inge

Dank voor de toelichting Edwin.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond