Bol helpt leveranciers bij CO2-reductie
Bol vraagt leveranciers voor eind 2024 zijn klimaatdoelstellingen te onderschrijven. Om dat traject te versoepelen richt het een klimaathub in met informatie en stappenplannen.
In april 2024 ontvangen de 250 meest CO2-intensieve leveranciers al een uitnodiging om zich aan te sluiten. Het initiatief is onderdeel van Ahold Delhaizes doel diens uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 37 procent te hebben verminderd. Dat geldt voor de eigen inspanningen van het bedrijf, maar dat werkt ook via zijn leveranciers.
“We [brengen] de uitstoot binnen de volledige toeleveringsketen in kaart. Daarom vragen we je om jaarlijks je Scope 1-2-3 emissies aan Ahold Delhaize te rapporteren. We vragne je [ook] uiterlijk op 31 December 2024 te committeren aan de Net Zero doelstellingen van het Science Based Targets initiative (SBTi).”
Omdat dat een vrij pittig, boekhoudkundig proces is, zeker voor kleinere bedrijven, opent bol.com een zogeheten klimaathub. Daar vinden leveranciers veel praktische informatie die hen helpt bij de eerste stappen op weg naar het reduceren van CO2-uitstoot of het versnellen van hun CO2-reductie.
De woordvoerder: “We vragen verkooppartners niet om over hun scope 1-2-3 emissies te rapporteren, zoals we dat wel doen aan de selectie leveranciers. Wel moedigen we onze partners aan om zich uiterlijk in 2025 te committeren aan het SBTi.”
In maart 2023 publiceerde het bedrijf voor verkooppartners al een nieuwe sectie op zijn website met een overzicht duurzaamheidsspecialisten.
Voorts werkt het aan een geraffineerd puntensysteem dat op termijn nauwkeurig moet aangeven hoe hoog individuele producten scoren die bij Bol in de schappen liggen.
Bol.com lijkt vooralsnog niet van zins om de grootschalige verkoop van tweedehands producten te faciliteren. Dat zou de gebruiksduur van veel artikelen kunnen verlengen.
Foto: eb78 (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond