Deel dit artikel
-

Bol.com wil misschien zelf minder gaan verkopen

CEO Daniel Ropers sluit niet uit dat bol.com in de toekomst zelf minder gaat verkopen en meer ruimte laat aan partners. “We zoeken naar de juiste verhouding”, vertelde hij gisteren tijdens de uitreiking van de prijs voor de innovatiefste e-commerceprofessional van Nederland op E-Commerce Live!

Bol.com verwacht dat partners binnen enkele jaren goed zijn voor de helft van de verkochte artikelen. Dat is op dit moment, vijf jaar na de invoering van het partnerprogramma, nog een kwart. Er waren eind 2016 circa 14.000 bedrijven als handelaar aangesloten op de Marktplaats van bol.com.

Sommige van die bedrijven zijn dusdanig gespecialiseerd dat bol.com daar zelf als generieke verkoper niet aan kan tippen.

Ropers constateert wel dat de laatste jaren grote partijen veel harder groeien dan de kleinere webwinkels gemiddeld. Het feit dat Google advertenties steeds duurder worden speelt daarbij ook een rol voor nieuwkomers.

Ook op veel andere aspecten staat veel druk: de klant verwacht steeds meer op alle vlakken, het beste in de markt is de norm voor allen aan het worden, en dat is voor geen enkele partij die het helemaal alleen probeert te doen een economisch houdbaar vooruitzicht. “Dat is de reden dat we de laatste jaren zo sterk hebben geinvesteerd om andere retailers te laten aansluiten op ons platform, om zo maximale verwaarding van hun toegevoegde waarde te realiseren en tegelijkertijd een flinke bijdrage aan lagere kosten te leveren.”

Opkomende retailers kan bol.com makkelijk faciliteren, ook met fullfillment. Maar Ropers vindt het nog te vroeg om een soort Alibaba te worden, die zelf geen producten meer verkoopt.

Joost Wels, CEO van fonq, gunt bol.com die rol in elk geval niet. Het bedrijf wil met partners de domeinen wonen, koken en lifestyle juist zelf uitbouwen en een ‘category leader’ worden. “Restvoorraden willen we graag dumpen bij bol”, provoceerde Wels.

Eenzelfde verhaal had Ken Fontijn, Country Manager Benelux van Zalando (foto boven). “We willen de Spotify van de mode-industrie worden. Een plek waar je volop inspiratie kunt vinden,” aldus Fontijn.

Door een fashion ecosysteem te bouwen, inclusief matchingdiensten om kopers aan retailers te koppelen, kan het Duitse bedrijf blijven groeien. Het partnerprogramma is nog bescheiden, maar groeit hard. Door zich te blijven concentreren op mode hoopt Zalando zich te onderscheiden van generieke warenhuizen als Amazon en bol.com.

Bij het gevecht tussen warenhuizen die alles verkopen en marktplaatsen die zich specialiseren wordt innovatie steeds belangrijker. “We hebben 2000 ontwikkelaars die continu nieuwe dingen uitproberen, aldus Fontijn. “Ook dingen die jullie nooit gaan zien. Maar mochten die alsnog doorbreken dan zijn we er klaar voor.”

Bol.com experimenteert momenteel met Augmented Reality Ropers: “Vooral om klanten de mogelijkheid te bieden om bijvoorbeeld een geadverteerde televisie virtueel in hun huiskamer te plaatsen. Maar ik ben sceptisch. Ik herinner me nog al te goed de flop van Second Life.”

Foto’s: Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond