Deel dit artikel
-

Budget voor e-mailmarketing gaat verder omhoog

De stijgende lijn in investeringen in e-mailmarketing zet zich voort; bij 38 procent van de bedrijven gaat het budget hiervoor omhoog. Dat blijkt uit de 17e editie van de E-mail Benchmark van e-Village.

Van de respondenten geeft 87 procent aan dat e-mailmarketing het belangrijkste kanaal is in de online marketingmix, naast de bedrijfswebsite en sociale media. Hiermee zakken SEO en SEA naar een vierde en vijfde plek qua relevantie.

De belangrijkste doelen van e-mailmarketing blijven volgens het onderzoek voornamelijk gelijk; het genereren van leads en het stimuleren van verkoop. Branding heeft hier plaats moeten maken voor service verlenen.

De meeste marketeers zijn het meest geïnteresseerd in de zogeheten open rate van hun verzonden e-mails. Deze gaat ook nog steeds verder omhoog, naar een gemiddelde van 30,29 procent.

De gemiddelde Click Through Rate (CTR) is in tegenstelling tot vorige jaren eindelijk weer eens gestegen naar 4,38 procent.

Het onderzoek signaleert ook flink verschil in de CTR op desktop of mobiel, op mobiel ligt die aanzienlijk hoger. Ook de Click To Open Rate (CTO) laat een stijging zien met dit jaar gemiddeld 13,27 procent.

De populairste verzenddag zagen, is de donderdag gebleven. Vooral tussen 8.00 en 11.00 uur en om 17.00 uur ziet men pieken in het aantal verzonden mailings, al zeggen die tijdstippen weinig over de effectiviteit.

Deelnemende bedrijven geven aan dat marketing automation ook dit jaar weer een van de belangrijkste uitdagingen is voor 2020. Ook koppelingen met andere systemen en data voor klantprofielen worden vaak genoemd.

De volledige E-mail Benchmark 2020 is te downloaden via: www.email-benchmark.nl.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas

Deze zin “Branding heeft hier plaats moeten maken voor service verlenen” snap ik niet helemaal.
De service die je verleent als bedrijf is toch onderdeel van je brand narrative? De hele marketingmix moet de waarden van je merk onderbouwen.

Nina - e-Village

Hi Bas,

Daar heb je helemaal gelijk in, service verlenen is absoluut een onderdeel van je brand narrative. Een relevant onderdeel ook. In deze context gaat het echter om doelstellingen van je mailing en mails die als key purpose service verlenen hebben worden inmiddels vaker verstuurd ten opzichte van mails die als key purpose branding hebben. Neemt natuurlijk niet weg dat key purpose service mails nog steeds bijdragen aan je branding, dus goed punt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond